Daar was ze, zomaar ineens.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
82c65d4a

Bericht door 82c65d4a »

Geen fut voor een scrum-sessie na een slapeloze nacht was ik vanmiddag wat vroeger naar huis gegaan. De regen begon weer, uiteraard net nadat ik de trein uitstapte, en geen paraplu om droog onder te blijven. Dan maar de bus nemen. Buiten schuilde een kleine menigte onder de te krappe overkapping van het busstation, net als ik wachtend op een droog ritje naar huis. En toen zag ik haar daar, een jonge trans-vrouw. Ze was aan de slag met een analoge spiegelreflex camera, je weet wel, zo een met film, Ilford of Kodak, of misschien zelfs Agfa, en een losse belichtingsmeter, en een vriend(?) of kennis die mocht poseren, in het licht net buiten de overkapping - en in de regen.

Fotografie is al 40 jaar een hobby, tegenwoordig digitaal zoals (bijna) iedereen mis ik soms de chemie van weleer - nu ja, een weleer van nog geen twintig jaar geleden. De spanning wanneer ik de net ontwikkelde film uit het tankje haalde, de verwachting terwijl ik voorzichtig de negatieve beelden op de nog natte emulsie bekeek, was het geworden wat ik me had voorgesteld? Dan de magie van het afdrukken, de magie die het beeld te voorschijn toverde op het net belichtte papier. Digitaal kan dáár echt niet aan tippen.

Daar was ze, analoog fotograferend zich zelf te zijn en haar magie toonde me wat ik miste, en ik realiseerde me ineens hoe somber ik was geweest en hoe fantastisch het zou kunnen zijn, jezelf te mogen zijn.
anne-nienke

Re: Daar was ze, zomaar ineens.

Bericht door anne-nienke »

Scrum....ik krijg er al jeuk van, ik zou ook meteen naar huis rennen...:D

Leuk om te lezen dat zo'n triviale bezigheid je ineens doet realiseren dat.....je jezelf mag en druft te zijn.
Janna

Bericht door Janna »

Wow........ Gisteren echt een k*tdag. Vannacht slecht geslapen. Maar vandaag, vandaag zou het beter gaan, had ik mezelf beloofd! Het opstaan ging ook best goed. Ik kon zelfs lachen (sort of). De fiets lekker laten staan en met de auto naar het werk gegaan. Mijn scrum begint pas om 09:00 dus ik heb nog even. ;) Dus even kijken wat er op het forum is geschreven.

En daar tref ik jouw bericht en ik kan alleen maar brullen.................. :cry: :cry: :cry:

Nee, nee, niets tegen je prachtig beschreven verhaaltje! Maar het raakte me echt.

Dank je voor het delen. :wship:
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
82c65d4a

Bericht door 82c65d4a »

Ik hoop dat ik je niet nog een k-dag heb bezorgd Jolanda, dat was zeker niet de bedoeling. Het was juist een positieve ervaring. :oops:

In ieder geval wens ik je een goede dag toe. :hbeat:
Anne V

Bericht door Anne V »

fenke schreef: Daar was ze, analoog fotograferend zich zelf te zijn en haar magie toonde me wat ik miste, en ik realiseerde me ineens hoe somber ik was geweest en hoe fantastisch het zou kunnen zijn, jezelf te mogen zijn.
:hug:

Ik heb het idee dat het vaker tussen mijn oren zit dan dat mijn omgeving het vreemd vindt.
Laatste tijd een aantal gesprekken met goede vrienden gehad en dan blijkt dat ze bijvoorbeeld het anders kleden bij mij vinden passen en mij dus accepteren hoe ik ben.
Janna

Bericht door Janna »

fenke schreef:Ik hoop dat ik je niet nog een k-dag heb bezorgd Jolanda, dat was zeker niet de bedoeling. Het was juist een positieve ervaring. :oops:

In ieder geval wens ik je een goede dag toe. :hbeat:
Nee, zeker niet! Het kwam gewoon even hard binnen. Eigenlijk is het sinds die dag een stuk beter gegaan. Misschien juist wel daardoor. Ik ben weer beter voor mezelf gaan zorgen en ook openlijker, met dezelfde gedachte: dit is wie en wat ik ben. Gisteravond voor het eerst een (beetje) leuke foto van mezelf gemaakt waarop ik er vrouwelijk uitzie. Ik was zooooo blij!

Dus nogmaals: bedankt! :hug:
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.