Omschakelen in je hoofd.
-
Tyler
Omschakelen in je hoofd.
In mijn hoofd denk ik nog steeds met een vrouwenstem. Doordat ik met een vrouwenstem denk voelt het af en toe nog steeds alsof ik een vrouw ben die een man speelt zeg maar. Terwijl het tegenovergestelde waar was eerst. Ik baal er enorm van dat ik zo lang moet wachten op die hormonen zodat mijn stem veranderd. Ik heb het idee dat als die verandert de stem in mijn hoofd makkelijker zal aanpassen. Maar dat duurt nog 2 jaar of zo voordat ik op dat punt ben, afhankelijk van hoe snel de T mijn stembanden gaat beïnvloeden. Ik weet dat voor MtFs dat nog lastiger is omdat ze dat alleen met logopedie kunnen doen. Op het VU voor mij was een vrouw die nog een hele lage stem had. Lijkt me mega frustrerend om zo herinnerd te worden. Hoe doen jullie dat?
-
Gabriël
Re: Omschakelen in je hoofd.
Bij mij varieert het. Als ik alleen ben en ontspannen, dan is mijn stem lager dan wanneer ik bij anderen ben en gespannen ben. In mijn hoofd werkt het ook zo. Dus als ik zoals nu zit te typen en mijn gedachten aan het formuleren ben, dan is mijn stem in mijn hoofd niet echt vrouwelijk. Of die dan mannelijk is, weet ik niet. Meer neutraal denk ik. Ik heb er in elk geval nooit echt een negatief gevoel bij gehad.
En daarnaast is de intonatie en woordkeuze in mijn hoofd ook niet echt typisch vrouwelijk volgens mij.
En ja, ergens is het ook wel logisch denk ik, dat je die stem in je hoofd niet zo 1 2 3 kunt omschakelen. Je hebt al een heel groot deel van je leven doorgebracht met je huidige stem. Dus dat heeft zich ook een bepaald 'beeld'/'geluid' gevormd in je hersenen en ik denk inderdaad als je een tijdje op testosteron zit, dat het beeld/geluid in je hoofd dan ook verandert.
En daarnaast is de intonatie en woordkeuze in mijn hoofd ook niet echt typisch vrouwelijk volgens mij.
En ja, ergens is het ook wel logisch denk ik, dat je die stem in je hoofd niet zo 1 2 3 kunt omschakelen. Je hebt al een heel groot deel van je leven doorgebracht met je huidige stem. Dus dat heeft zich ook een bepaald 'beeld'/'geluid' gevormd in je hersenen en ik denk inderdaad als je een tijdje op testosteron zit, dat het beeld/geluid in je hoofd dan ook verandert.
-
Heleen
De logopediste zegt dan ook, dat het imprenten het belangrijkste en moeilijkste is. Dus dat je 'nieuwe' stem gaat aanvoelen als je eigen stem en dat je automatisch die 'nieuwe' stem gebruikt, zonder na te denken. Bij de eerste oefeningen vond ik dat ik maar een raar piepstemmetje had (terwijl ik daarbij objectief gezien op een lage vrouwenstem zat) en het duurt even voor je daaraan gaat wennen en automatisch gaat toepassen.
-
Hedwich
Intonatie, daar hoef je niet op te wachten. Die kan ik bij jullie helaas niet van het scherm aflezen.
Ik probeer tegenwoordig wel eens voor de gein af te zakken naar mijn oude stem. Dat is best moeilijk. Lukt nog het best met een Elvis-imitatie
Dat klinkt echt zoooow raar...
Ik probeer tegenwoordig wel eens voor de gein af te zakken naar mijn oude stem. Dat is best moeilijk. Lukt nog het best met een Elvis-imitatie
-
Arike
Hoewel het al weer even geleden is dat ik ben omgegaan, blijf ik mijn stem het meest lastige vinden... 100% automatisme is het echt niet
Helemaal terugzakken op mijn oude stem doe ik niet, maar ik zit wel regelmatig veels te laag
Helemaal terugzakken op mijn oude stem doe ik niet, maar ik zit wel regelmatig veels te laag
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Cisca1953
Bij transvrouwen is de stem idd het moeilijkst. Vorige week een transman ontmoet die ik een tijdje niet had gezien. Inmiddels is hij op de testosteron en ik stond versteld van het resultaat; behoorlijk mannelijk uiterlijk gekregen en van die hoge piepstem was weinig meer over! Testosteron heeft bij transmannen vrij snel een dramatisch effect. Ik heb me als transvrouw het leplazarus geoefend met de teksten en opdrachten van Barbara Goes. Op het Fonetogram was wel heel duidelijk progressie zichtbaar in de goede richting. Door vermoeidheid en gehoorproblemen heb ik een tijd niet kunnen oefenen. Mijn stem is weer wat gezakt, maar de komende week ga ik er weer aan werken. Ik heb inmiddels goede apparatuur in huis waarmee ik mezelf zonder vervorming terug kan horen. Dat helpt!
-
mick1984
dit is een out bericht maar vond eht wel herkenbaar.. herkenbaar van wat tyler zei dat je graag lager stem wil.. en daar op moet wachten.. wachten is sowieso frustrerend