Haptotherapie voor Transgenders

Psychologen en procedures
Elise

Haptotherapie voor Transgenders

Bericht door Elise »

Via mijn google avonturen kwam ik toevallig deze website tegen. Op de website staan haptotherapie behandelingen voor Transgenders aangeboden om hun gevoel beter te kunnen duiden. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig of dit inderdaad helpt aangezien ik deze combo nog niet eerder was tegengekomen. :?:

http://www.helemaaleigen.nl/transgender/
http://www.helemaaleigen.nl/in-een-groep/
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Haptotherapie voor Transgenders

Bericht door Emma »

Klinkt bijna als reparatisme. Ik zou er ver van blijven.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Ik weet het niet hoe ze het willen zien?
Degene die het bedacht heeft was zeker weten in ieder geval vrij van transseksuele gevoelens!
Elise

Bericht door Elise »

tanisha schreef:Ik weet het niet hoe ze het willen zien?
Dat vroeg ik me dus ook af. Daarom dacht ik, ik drop het hier even.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Ik heb al vaker verhalen gehoord dat het hele probleem was dat we geen voeling met ons lichaam hadden en dat als dat aangepakt werd, we 'genezen' zouden zijn, of in ieder geval 'een beter mens'.

Flauwekul allemaal. Je kunt genderdysforie niet genezen, net zoals je homoseksualiteit niet kunt genezen. De enige bewezen werkende manier om van genderdysforie af te komen is om van de verkeerd veronderstelde gendertypering af te komen.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
Janna

Bericht door Janna »

Als ik het stukje over Transgenders lees, dan snap ik je gevoel enw eerstand wel. Maar ernaast staat een stukje over "Lesbisch, homo, bi". Daarin wordt juist weer uitgelegd dat mensen sterker kunnen leren staan, ook in hun seksuele voorkeur en in hun manier van uiten (gender-expressie). Misschien valt het toch wel mee.

Ik weet er verder niets van, hoor....
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Bij homoseksualiteit zit dat toch anders. Ik geloof zelf niet in de theorie van de hele therapie, maar dat doet er nu even niet toe. Als je een transgender belooft zich te verzoenen met zijn of haar lichaam zeg je in feite, laat die operaties maar zitten, ik weet iets veeeel beters. En linksom of rechtsom vind ik dat heel kwalijk.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
Mirthe_s

Bericht door Mirthe_s »

Grappig. Juist het contact krijgen met mijn lichaam heeft ervoor gezorgd dat de dysforie verder naar boven kwam! Het doel van die website lijkt me niet je dysforie wegnemen maar durven luisteren naar je lichaam. En er kunnen zich (helaas) een hoop blokkades bevinden bij velen die dit contact niet hebben. Als je dat van je zelf weet lijkt die therapie mij helemaal niet gek!

Blijft natuurlijk wel een feit dat die 'transgender' pagina gewoon een mooi verhaaltje is om vanuit ons perspectief die therapie onder ogen te brengen. Ik zelf kwam er mee in contact door mindfulness.
Emma schreef:Bij homoseksualiteit zit dat toch anders. Ik geloof zelf niet in de theorie van de hele therapie, maar dat doet er nu even niet toe. Als je een transgender belooft zich te verzoenen met zijn of haar lichaam zeg je in feite, laat die operaties maar zitten, ik weet iets veeeel beters. En linksom of rechtsom vind ik dat heel kwalijk.
Niet helemaal waar. Dit wordt aangeboden, voor en na je transitie. Daarna is er nergens gezegd dat je je huidige lichaam moet accepteren. Sterker, de therapie heeft niets te maken met acceptatie van het geslacht of de kenmerken hiervan. Ook niet met verzoening met zijn of haar lichaam. Ik snap je vooroordeel omdat je schreef dat men dit vaak als oplossing gebruikt om de dysforie te genezen. Ik denk dat er bij deze website alleen geen sprake van is.
Elise

Bericht door Elise »

Mirthe_s schreef:Grappig. Juist het contact krijgen met mijn lichaam heeft ervoor gezorgd dat de dysforie verder naar boven kwam!
Dat is voor mij ook herkenbaar. Heel erg zelfs.
Amy

Bericht door Amy »

Elise schreef:
Mirthe_s schreef:Grappig. Juist het contact krijgen met mijn lichaam heeft ervoor gezorgd dat de dysforie verder naar boven kwam!
Dat is voor mij ook herkenbaar. Heel erg zelfs.
Zelfde bij mij. Als die therapie iets zou doen dan zou het denk ik de drang om in transitie te gaan alleen maar verhogen.
Nu zou ik het niet nodig hebben want ik denk dat ik nu juist best goed contact met mijn lichaam heb maar een aantal jaar geleden had het misschien wat geholpen.