De bijwerkingen van androcur

Summer
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2014, 17:21
Gender: Vrouw
Locatie: Soest

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Summer »

1 van de redenen waarom ik bijna nooit hier reageer is het gekissebis en de stellingnames
adviezen en commentaar alsof men een arts is met verstand van zaken....

meten is weten, en soms moet je daar ff op wachten.... 4 maanden na mijn op was mijn testo behoorlijk hoger dan het ooit met 50mg androcur was.

ik kreeg een veel hardere groffere gezichtshuid, libido, haargroei op plekken waar het weg was, 2 extra laserbehandelingen, haar wat donkerder was, meer aggressief (assertief?) zijn, noem het maar op, en volledig ongewenst, vooral het "leeglopen" van mijn borsten was erg.

nu na 4 weken 10mg androcur valt alles weer op het goede plekje, lekker zacht toetje, #waarismijnhaar?, borsten weer vol, en een stuk vreedzamer.

Ook gevoelsmatig word ik weer wie ik ben, dit begeleid en gemeten door (eindelijk) een (bewezen) goede post-op VU endo en mijn huisarts
(ze hebben post-op endo's, never knew that.....)(nieuwe soort species? de...poendo?)

voorlopig ga ik lekker een jaartje door met androcur, daarna weer een testrondje voor de stand van zaken.

De meningen hier zouden best wat meer doordacht/overdacht en wat vriendelijker geplaatst mogen worden
We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, lopen tegen dezelfde hobbels in de weg aan, en de één heeft een wat luxere wagen als de ander
Maar ik heb de indruk dat er maar weinig in de spiegel kijekn....
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Anon20190122 »

Als je testosteron boven de 2 zit heb je inderdaad nog een kleine dosiring androcur nodig maar de tijdsduur is niks van te zeggen je bijnieren doen nu aan overcompensatie.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Hakuna »

Heb van het VUmc 50 mg Cyproteronacetaat voorgeschreven, maar ik merk na 2 tabletten dat ik wel erg vermoeid ben en mijn libido is vrijwel nul. Wel merk ik dat ik geen nachtelijke opvliegers meer heb. Maar overweeg om de tablet te delen (zit een breuklijn op) om eens proberen of de vermoeidheidseffecten bij 25 mg minder wordt. Is 50 mg misschien voor te starten een iets te hoge dosering? Normaal begin je met lagere doseringen te infaseren om te kijken hoe je lichaan op dit middel reageert.

Trouwens is Cyproteronacetaat het zelfde als androcur, maar dan in een andere benaming?
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Meisje1991 »

Ik kreeg destijds ook direct 50mg bij het starten, had geen last van vermoeidheid. En libido verdween ook niet, alleen de spontane erecties verdwenen na een paar weken. Het verschilt dus per persoon.

Androcur is een merknaam van Cyproteronacetaat.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Hakuna »

Meisje1991 schreef:Ik kreeg destijds ook direct 50mg bij het starten, had geen last van vermoeidheid. En libido verdween ook niet, alleen de spontane erecties verdwenen na een paar weken. Het verschilt dus per persoon.

Androcur is een merknaam van Cyproteronacetaat.
Maar ik ben met mijn 50 jaar wel een heel stuk ouder als jou.

Maar toen ik net een jurkje aan wilde doen om te gaan wandelen kreeg ik toch zomaar weer een erectie. Misschien zit het libido probleem wel tussen de oren. Maar ik heb wel een mail gestuurd naar het VU mc dat in het bij de volgende afspraak met mijn psycholoog wil bespreken of ik alsnog op 50 mg blijf of op een lichtere dosering van 25 mg. Daarbij twijfel ik nog of ik op termijn wel een SRS wil.
Laatst gewijzigd door Hakuna op 19 jul 2016, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Ylse »

Hakuna schreef:Maar ik ben met mijn 50 jaar wel een heel stuk ouder als jou.

Maar toen ik net een jurkje aan wilde doen om te gaan wandelen kreeg ik toch zomaar weer een erectie. Misschien zit het libido probleem wel tussen de oren. Maar ik heb wel een mail gestuurd naar het VU mc dat in het bij de volgende afspraak met mijn psycholoog wil bespreken of ik alsnog op 50 mg blijf of op een lichtere dosering van 35 mg. Daarbij twijfel ik nog of ik op termijn wel een SRS wil.
Weet dat de Androcur of Spironolactone niet persé noodzakelijk zijn. Het spul is zeker niet handig als je nog enig libido wil behouden. Ik ben na een maand of 2 weer gestopt met de Spiro en heb ruim een jaar later nog steeds amper weer enig libido terug. Dit tot ergernis van zowel mij als mijn vriendin. :think:
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Hakuna »

Vanmiddag schreef ik dat ik van het eerste gebruik van het middel proteronacetaat bijwerkingen ervaar, nu heb ik om na te gaan of de vermoeidheids effecten te wijten zijn aan dit middel deze avond een fietstocht met de racefiets gedaan (Valkenburg, Vaals, Maastricht) en tijdens deze fietstocht heb ik in tegenstelling tot gisteren geen klachten gehad over vermoeidheid. Ga er dan ook vanuit de de vermoeidheid gisteren te wijten waren dat ik sinds maandag ruim 36 uur op ben geweest voor oa een vroege afspraak in het VU mc en de gewenning van het eerste gebruik. Voor morgen heb ik wederom een sportieve prestatie in de planning staan, een wandeltocht gecombineerd met een trappenloop op Nederlands langste trap (Wilhelminaberg). Als ik deze prestatie goed heb volbracht dan weet ik dat de androcur tabletten niet van invloed zijn op mijn dagelijkse (sport) activiteiten.

Als de bijwerkingen van voorbijgaande aard zijn en de hormoonkuur bij mij goed aanslaat dat zal de twijfel om aan een SRS te beginnen een heel stuk kleiner zijn, tot die tijd zal ik gewoon de 50 mg per dag blijven gebruiken en dan overleggen met de endo of de dosering wel of niet aangepast moet worden.
Een groot pluspunt is wel dat de ongewenste ochtend erecties zo goed als verdwenen zijn, dat is voor mij al een goed teken dat het middel hier al goed werkt.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Danielle »

Als je een dagboek wilt bijhouden, doe dat dan niet in mijn topic.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Anon20180501 »

Ik was altijd vrij kort van stof voordat ik met de hrt begon Danielle, sindsdien beleef ik alles veel intenser en ben ik veel openhartiger, misschien een van de bijwerkingen..?? ;)

@Hakuna Als je altijd zo weinig slaapt en intensief sport kan je wel het een en ander afmeten aan je prestaties, maar ik zou me daar vooralsnog niet al te veel op richten, je bent nog maar amper begonnen met de hrt. :)
De bijwerkingen waren bij mij helaas niet van voorbijgaande aard en ze werden heftiger naarmate de tijd verstreek om na enige tijd te stabiliseren. Ik zou het dus inderdaad nog even aanzien.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: De bijwerkingen van androcur

Bericht door Hakuna »

Daniéla schreef:
@Hakuna Als je altijd zo weinig slaapt en intensief sport kan je wel het een en ander afmeten aan je prestaties, maar ik zou me daar vooralsnog niet al te veel op richten, je bent nog maar amper begonnen met de hrt. :)
De bijwerkingen waren bij mij helaas niet van voorbijgaande aard en ze werden heftiger naarmate de tijd verstreek om na enige tijd te stabiliseren. Ik zou het dus inderdaad nog even aanzien.
Bedank voor het delen van je eigen ervaring, maar het is nu dag 3 en ik heb vanmiddag de trappenloop gedaan in Landgraaf (3 keer op en af) op de Wilhelminaberg en ondanks de ruim 30 graden heb ik geen last gehad van vermoeidheidsklachten, vanavond even na zondsondergang nog even 50 km fietsen met de racefiets. Dus dag 3 zit er al goed op, maar ik het mijn behandelend arts van het VUmc gemaild dat ik ervan uit ga dat veel klachten van voorbijgaande aard zijn en dat de HRT voor mij hopelijk alleen maar goede dingen zal doen wat je van een HRT mag verwachten

Trouwens welke bijwerkingen ervaarde jij dan verder tijdens het verloop van jou eigen HRT?
Plaats reactie