Nope, ik was afgelopen donderdag voor het laatst bij de VU. En morgenochtend half negen dusHakuna schreef:Was jij niet de gene die mij bij maandag jl het VUmc aansprak dat ik Hakuna was?
Wat ik wel lastig vind, is dit: mij was verteld dat ik moest stoppen met roken voor ik HRT zou krijgen en dat was ik ook zeker van plan, maar nu kan ik dus twaalf weken eerder dan gepland beginnen! Nu laatste pakje en vanaf morgen maar cold turkey, maar als ik morgen bloedtests ga krijgen zit dat nog tjokvol nicotine. Maar van tevoren vertellen, hoop dat ze me die "slack" gunnen.
En ik had mn research nog niet helemaal "af", het overvalt me nu een beetje. Ik ben hartpatiënt (nog een reden om te stoppen) en snap dat oestrogeen juist preventief werkt wat hartinfarcten betreft, ik had er vorig jaar eentje. Maar nou begreep ik ook dat het risico op trombose weer kan toenemen en het bij cardiovasculaire aandoeningen bij transgenders het beste is om hormonen via de huid toe te dienen. Althans, dat is hier te lezen:
Sowieso pleisters dus, toch? En voor mn hart neem ik nu iets van vijf andere medicijnen, werd er goed onderzocht hoe oestrogeen en t blockers bijvoorbeeld samengaan met bètablokkers en bloedverdunners? Is daar onderzoek over bekend?For transgender women with cardiovascular risk factors or established CVD, using the transdermal route of estrogen may be preferred due to lower rates of venous thromboembolism, and lack of associated changes in lipid profile or markers of coagulation (Grading: NT O M).
En dan is het toch gebruikelijk dat ik met een recept weer wegga bij de endo? Dus vanaf morgen beginnen de hormonen dan echt?
Het komt nu eigenlijk pas binnen.