Goede morgen lieve forummers.
Sinds een paar jaar komt bij mij de echte vrouw naar boven. Ondanks dat ik al wat ouder ben, het is zo en ik geniet.
Wat ik heel graag zou willen is eigen borsten. Ik heb er met mijn huisarts over gesproken en die verwees me direct naar het VU team.
Nu gaat me dat eigenlijk nog te ver.
Zelf met hormonen aan de slag wil en durf ik absoluut niet.
Heeft iemand hier ervaring met een hormonenkuur zonder het VU team?
Liefs,
Lidi
Een lastig parket
-
Lidi
Een lastig parket
Me, myself and present I
-
LiliFee
Re: Een lastig parket
Ga alsjeblieft inderdaad niet zelf aan de slag, zeker niet als je al wat ouder bent. De risico's (trombose, longembolie, hartinfarct, herseninfarct) nemen alleen maar toe. De enige 'veilige' manier is om een arts te vinden die 1: sjoege heeft van hormonen (en dat hebben ze niet allemaal) en 2: je wil begeleiden. Jouw huisarts verwees je door naar het VU, wat denk ik helemaal niet zo'n verkeerde beslissing is, want huisartsen hebben nou eenmaal meer met verkoudheidjes, griep en astma te doen dan met het endocriene systeem.Lidi schreef: Zelf met hormonen aan de slag wil en durf ik absoluut niet.
Liefs,
Lidi
Betreffende punt 2 (het willen begeleiden): het onderwerp Trans* is een beladen iets, wat de laatste paar jaren veel stof doet opwaaien in de media. Er zullen vast artsen zijn die er een open hart voor hebben, maar vaak verlangen ze wel een verwijzing/goedkeuren van een psycholoog of psychiater. Dit doen ze om zekerheid over de situatie te verschaffen (huisartsen zijn nou eenmaal geen psychologen of psychiaters) en ook om zichzelf in te dekken voor het geval dat je toch niet trans blijkt te zijn, en er een schuldvraag komt over de medische misser.
Het komt er uiteindelijk op neer dat je een psycholoog of psychiater zult moeten vinden die hier open voor staat en er ervaring mee heeft. Met betrekking tot de wijziging van de wet mbt naams- en geslachtsverandering in 2014 heeft de overheid een aantal deskundigen aangewezen die de verklaringen af mogen geven voor deze wettelijke wijzigingen. Nu hoef je niet direct je officiele naam en geslacht te veranderen, maar deze psychologen zijn wel eerst door de molen gegaan voordat ze deze BIG-registratie (zoals het heet) überhaupt gekregen hebben. Dat verschaft jou weer enige zekerheid, dat ze weten wat ze met je aan moeten. Je kan de lijst hier vinden:
https://www.bigregister.nl/registratie/ ... nsgenders/
Zelf ben ik naar Tanja van Hengel - Schouten van de Psycho Informa Instellingen gegaan. Je zal bij elk van deze psychologen een batterij testen moeten maken en een aantal keer op gesprek moeten komen, dit is om uit te sluiten dat jij niet andere problemen hebt dan werkelijke genderdysforie. Als je daarmee klaar bent, kan je worden doorverwezen naar een endocrinoloog, van Tanja weet ik dat ze er een paar in haar netwerk heeft zitten. Dat zijn dan ook goede artsen die écht van de hoed en de rand weten, en ervaring hebben met transgenders.
Ga in ieder geval niet zelf aan de slag met hormonen, en probeer aub ook niet je huisarts 'zover te krijgen' om de testjes te doen, hormonen zijn geen kinderspel en vragen om goede professionele begeleiding. Having said that: Heel veel geluk en sterkte bij je traject, doe het rustig aan en neem de stappen als jij er klaar voor bent.
-
Alice
Ik denk toch dat je richting VU Genderteam moet gaan. Zover mij bekent helpen ze nu ook transgenders die niet ‘all in’ willen gaan.Lidi schreef:Wat ik heel graag zou willen is eigen borsten. Ik heb er met mijn huisarts over gesproken en die verwees me direct naar het VU team.
Nu gaat me dat eigenlijk nog te ver.
Zelf met hormonen aan de slag wil en durf ik absoluut niet.
Liefs,
Lidi
Zelf heb ik ervaring met eerst dhz, later hulp van de huisarts, hulp van de endo’s Genderteam, en nu weer dhz.
DHZ, ik ga het niet aanbevelen maar ik raad het ook niet af.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
-
Lidi
Hallo lieve mensen,
Hartelijk dank voor deze antwoorden. Heeft me zeker geholpen.
Het is me nu duidelijker dat ik "gewoon" door moet gaan en naar de psycholoog om de gesprekken te starten.
Liefs,
Lidi
Hartelijk dank voor deze antwoorden. Heeft me zeker geholpen.
Het is me nu duidelijker dat ik "gewoon" door moet gaan en naar de psycholoog om de gesprekken te starten.
Liefs,
Lidi
Me, myself and present I