vraagje over de wc

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20190501

Re: vraagje over de wc

Bericht door Anon20190501 »

Wanneer iemand zich identificeert als vrouw, en geen gebruik mag maken van de faciliteiten voor dames, dan is dat eenduidig te definiëren als discriminatie. Daar zijn geen 'beide kanten' aan te onderscheiden.

Dat sommige (cis-)personen zich daar ongemakkelijk bij voelen is uitsluitend hun probleem. Dat aapje moet men dan niet proberen op de schouder van de transpersoon te zetten. Tegen die mensen zou ik zeggen: Welkom in de 21e eeuw! En informeer je eerst even alvorens een oordeel te vellen.
Moedwillige onwetendheid en domheid hoef je niet te tolereren.

Ook wanneer de sportschool klachten krijgt van andere leden (in dit geval synoniem met: expliciete vragen om te discrimineren) mag deze daar niet op ingaan.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Suikerklontje

Bericht door Suikerklontje »

Ik denk dat het te makkelijk is om simpelweg te zeggen; welkom in de 21ste eeuw, als zij er een probleem mee hebben dan hebben ze zich maar in te lezen.

Het is niet zonder reden dat veel vrouwen er moeite mee kunnen hebben. Dat hoeft niet eens persoonlijk te zijn.
Amy

Bericht door Amy »

Oh en waarom zouden ze er dan moeite mee hebben? Lijkt mij gewoon een gebrek aan inlevingsvermogen wat dus hun eigen probleem is.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Dit is zeker wel discriminatie. Stel een persoon met donkere huidskleur vraagt of hij de sauna in mag en de directie zegt 'dat mag, maar als er klachten zijn niet meer'. Dan kan de directie ook stellen: 'Het zijn anderen die een klacht hebben. Kunnen wij niets aan doen, maar daar moeten wij gehoor aan geven'. Zeker weten dat dit een rel geeft. Wat er nu gebeurd is precies hetzelfde. Alleen gaat het niet om huidskleur, maar om gender. En discriminatie om gender is ook discriminatie.
En om nog even op die huidskleur terug te komen. We zeggen ook niet 'OK, mensen die een donkere huidskleur hebben moeten we maar even niet hebben, want er zijn een paar personen die er moeite mee hebben'. Dan vinden we toch ook (naar ik mag hopen) dat het tijd wordt dat die personen gaan wennen aan het feit dat er ook mensen zijn die net even anders zijn dan zijzelf.
82c65d4a

Bericht door 82c65d4a »

JacquelineM schreef:...
Ik was wat teleurgesteld hierover en heb de directeur per mail laten weten dat het ontzeggen van toegang tot de dameskleedkamer aan transvrouwen ontoelaatbare discriminatie is t.o.v. cis-vrouwen, en gerefereerd aan de uitspraak van het college voor de rechten van de mens, waarbij een sportschool in Den Bosch ‘veroordeeld’ werd vanwege het weigeren tot de dameskleedkamer van een transvrouw. Kennelijk is dit heel slecht gevallen en als een juridisch dreigement gezien. Per direct werd mij de toegang tot de sportschool ontzegd. ...
Dat mochten zij niet doen, je hebt het recht on een conflict dat niet in redelijkheid kan worden opgelost aan een rechter voor te leggen, m.a.w. via de juridische weg je recht te willen halen. Of je gelijk hebt is aan de rechter, maar zij mogen je die route niet (proberen) te ontzeggen.

Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt in gedoe, maar aan de andere kant kan het voor je rechten opkomen ook deel zijn van persoonlijke groei. Net als yoga.
... kan ik mij daar direct als vrouw inschrijven met een kopie van mijn nieuwe paspoort.
Enigszins off-topic, liever geen kopieën van je paspoort afgeven, ze mogen er niet om vragen en jij mag wettelijk gezien geen kopie maken, of laten maken. Het is ook gewoon hoogst onverstandig, zeker bij een sportschool, een inbraakje en je loopt risico slachtoffer te worden van identiteitsdiefstal.
Dieuwertje schreef:Stel een persoon met donkere huidskleur vraagt of hij de sauna in mag en de directie zegt 'dat mag, maar als er klachten zijn niet meer'.
Dat vind ik een sterke vergelijking.
Claire

Bericht door Claire »

En of het discriminatie is er is ook al eerder een zaak over geweest gewonnen door de transgender
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Vooropgesteld dat ik ook vind dat het onder discriminatie valt en ik het wetboek niet uit mijn hoofd ken, maar weet jij toevallig ook of die transgender die die zaak heeft gewonnen een srs had ondergaan Claire..?

Want stel dat de klagende vrouwen geen problemen hebben met transgenders maar wel het feit dat ze geconfronteerd worden met - in hun ogen - een mannelijk geslachtsdeel/naakt, en daarop aansluitend zich aangetast voelen in hun persoonlijks/lichamelijk integriteit cq levenssfeer, en vinden dat hun privacy in het geding is... Hoe gaat de wet hiermee om en hoe staat die in verhouding tot..?
Alice

Bericht door Alice »

https://mensenrechten.nl/publicaties/oo ... -64/detail

Maar wat zijn de consequenties van die uitspraak ???, wat kun je met die uitspraak doen ???, hoe is het verder gegaan ???

https://mensenrechten.nl/publicaties/oo ... -58/detail
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

Hmm.. een moeilijke zaak die als je, je strak op de regels houd (wat de sportschool wss doet nu) nog moeilijker wordt

@jaqueline
Hoewel het in principe als discriminatie gezien kan worden, denk ik dat de zaak extreem moeilijk te winnen is, vooral door het feit dat officieel in die tijd ,zoals je aangaf nog als man geregistreerd stond.
In feite verleende de sportschool dus een speciale dienst aan je door iemand die officieel als man geregisteerd stond, gebruik te laten maken van de vrouwen kleedkamer. Vervolgens komen er klachten binnen van vrouwen(die inderdaad wel wat meer rekening met de situatie mogen houden, maar wat niet verplicht is).
Als je officieel vrouw was geweest hadden ze geen poot om op te staan, ondanks het geslachtsdeel van een man te hebben denk ik. Dan is het discriminatie of belediging op basis van uiterlijke kenmerken, een probleem van de vrouwen die de klachten deden.
In feite is het enige wat de sportschool en anderen niet hebben gedaan is moraal ridder spelen voor de transgenders.

Het enige wat te doen is het geval transgenders is dus ,of een gender neutrale kleedkamer of een transgender kleedkamer te creeeren in sportscholen , voor mensen in de tussenfase. Wettelijk een nieuw geslacht vastleggen kan ook ? Maar niet iedereen wil dit.
Dan komt er daar nog bovenop dat er bepaald moet worden wat er onder deze term : transgender valt officieel.
Zijn het mensen die bezig zijn met geslachts wijziging ? Mensen met genderdysphorie ? Mensen die zich identificieren met een ander geslacht, mensen die uiterlijke kenmerken van vrouwen laten zien tot een bepaalde hoogte ? Vrouwenkleren dragen ?
Het is nergens duidelijk vastgelegd in de wet naar mijn idee wat het inhoud transgender en dit is ook zo breed dat het zeer moeilijk is om te doen.

Daar moet vooral aan gewerkt worden.
Het is een hele moeilijke zaak rond transgenders.

Wat het meest ideaam zou zijn is de mensen in het algemeen meer bewust wording bijbrengen en leren om te gaan met transgenders, tolerantie creeeren , maar dit is een nog moeilijkere opgave op korte termijn.

Groetjes,
Isabelle
Suikerklontje

Bericht door Suikerklontje »

Amy schreef:Oh en waarom zouden ze er dan moeite mee hebben? Lijkt mij gewoon een gebrek aan inlevingsvermogen wat dus hun eigen probleem is.
Is het ook geen gebrek aan inlevingsvermogen om meteen te roepen dat het maar hun probleem is?

Ik post straks wel waar dit vandaan komt. Kan geen lange berichten schrijven nu.