Onzeker over je uiterlijk met al die mooie mensen op tv

Make-up, kleding, en zo voort
Elise

Onzeker over je uiterlijk met al die mooie mensen op tv

Bericht door Elise »

Na alle toilet discussies even iets luchtigs.....

Stel je zit keurig te wachten op je intake, diagnose etc... en je voelt je onzeker je over je uiterlijk en hoe je er straks als de HRT fase begint uit gaat zien. Kan gebeuren toch :oops: Je zet de tv aan en ziet meteen al die mooie dames en heren op tv voorbij komen en je voelt de onzekerheid omslaan in frustratie. Herkenbaar? Wat te doen? :shifty:

Geen Nood! Want nu is er een digitale oplossing die je onzekerheid voor een groot deel relativeert! Gratis? Ja gratis. :D

Ga naar: http://www.celebwithoutmakeup.com en zoek je favoriete ster op en kijk hoe hij of zij eruit ziet zonder alle lagen make up. Het werkt gegarandeerd! En als je dit leest heb ik nog een tweede link: http://withoutmakeup.org Ook gratis? :o Jawel, gewoon om dat het kan!! :dance:

Ok even serieus. ik merk dat ik nu voor mij alles steeds echter begint te worden en de diagnostische fase steeds dichterbij komt, de twijfel erg kan toeslaan. Word ik wel zo leuk als dat beeld in mijn hoofd. En ik word ook nog steeds ouder. Zie ik nu een rimpel of heb ik weer verkeerd op mijn kussen gelegen vannacht? (True story) En van alle kanten word je bestookt met plaatjes van eeuwig jonge mensen. Ik kreeg er soms echt een "waar begin ik aan gevoel" van. Dan is het soms even fijn om te realiseren hoe onze beeld cultuur bij elkaar ge-make upped en ge-fotoshopped wordt. En ik denk dat het goed kan zijn om daar even bij stil te kunnen staan want het kan alles een beetje relativeren. In ieder geval bij mij :) Vandaar deze gratis relativeer tip.

Zijn er meer mensen hier op het forum die dit herkennen? En hoe ga je er mee om?
Nate_0

Re: Onzeker over je uiterlijk met al die mooie mensen op tv

Bericht door Nate_0 »

Ik herken het een beetje vanuit mezelf, maar vooral vanuit hoe de meiden om me heen met de media om gaan (aka er onzeker van worden). Er wordt door de media zo gigantisch haar best gedaan om collectief alle vrouwen binnen een vakje te passen, het is absurd.

Zelf, toen ik nog niet wist dat ik gender dysforie had maar wel al een hekel aan mijn lichaam, dacht ik dat dit de oorzaak was en keek ik veel naar "how to look good naked". Mooi programma omdat alle vrouwen bemoedigd worden mbt hun lichaam enzo, het is gewoon overweldigend positief en de presentator is genderqueer. (Ik weet niet of er afleveringen zijn met transgender vrouwen, ik heb niet alles gezien, maar misschien wel.)

Hoe ik er voor de rest mee om ga is door me te beseffen dat niemand er hetzelfde uit ziet, en dat hoe ik mij voel over mijn uiterlijk het allerbelangrijkst is.
meerdere zakken met zaagsel
Lydia

Bericht door Lydia »

Wel grappig om te zien. Helemaal grappig dat een no-make-up site bij sommigen de No-Make-Up make-up-look niet herkent :)
Sapere Aude
Xtina

Bericht door Xtina »

Ik herken het onzekerheid wel een beetje! Niet eens perse door alle mooie mensen op tv ( want ik wist dat op tv alles draait om het make-up,belichting etc ) maar meer vanwege alle Trans vriendinnen van mij die al langer in het process zaten.

Ik vroeg mij af of het mij ook zou lukken om er zo vrouwelijk uit te zien. Dat is inmiddels geen onzekerheid meer want ik vind dat ik er nu even vrouwelijk uitzie als hen, maar wat egt een 'reality-check' voor mij was, is hoeveel werk het is om een 'vrouw' te zijn!

Ik ben opgegroeid tussen mannen, ( mijn vader, 2 broers, en een neef ) dus ik heb weinig tot niks meegekregen over wat het betekend
om vrouw te zijn en hoeveel werk het is ( hoe je je (lang) haar moet verzorgen,hoe make up te doen, hoe je te kleden als vrouw,).

Dit leerde ik pas na mn 20ste allemaal stap voor stap. And i'm still learning :p
i'm not a girl, not yet a woman - Britney Spears
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

Ik ken dit wel, heb het in mijn twijfel periode wel erg gehad, vooral omdat het voor mij vooral om het uiterlijk en niet innerlijk ging( geloof in eigen persoonlijkheid en de maakbaarheid hiervan door de rol waarin ik ben opgevoed en dingen die tot mijn beschikking waren als man)

Ik realiseerde me dat mijn uiterlijk dat ik had als man(waar ik veel mee geexperimenteerd heb in de periode voor mijn conclusie van trans zijn), niet het geen was wat ik wilde hoe je het ook wend of keert.

Dus ookal kan ik dit ideale beeld in mijn hoofd(misschien, je weet maar nooit) niet bereiken, ernaar toe leven is het enige wat ik kan doen.
Er zo goed mogelijk uitzien als vrouw binnen mijn kunnen en daar tevredenheid in vinden.
Ook is het feit dat ik wanneer ik me als vrouw presenteer enthousiast over mijn uiterlijk en wat ik draag kan worden ( in tegenstelling tot als man presenteren) genoeg om blij over te zijn om er niet onzeker over te voelen hoe ik er uit zie voor anderen en waar ik naar toe ga.
Had ook nog een pak gekocht in mijn twijfel periode en naar de kapper geweest > was het echt niet een probleem met eigen dunk, vroeg ik mezelf af ?
Vond dat ik een goed plaatje maakte, maar voelde er totaal niks bij. Deed niks met me geen enthousiasme nada.

Het ideale beeld zit in je hoofd en kan ook veranderen, net als bij Cis vrouwen, om die tevredenheid te vinden moet je eerst een basic level van vrouwelijkheid hebben om mee te experimenteren en tevreden over te kunnen zijn denk ik.
Het lijkt mij juist geweldig steeds dichter, bij iets te komen wat ik nastreef en om dat mee te maken ( net als wat ik heb met mijn baan, studie enzovoort)

Kan je denk veel blijschap uit halen voor jezelf. De beoordeling van anderen veranderd waarschijnlijk ook. Zij zien ook de verandering en het steeds betere plaatje dat je vult en gaan je dan steeds meer behandelen hiernaar.
Ik leg mezelf er dus bij neer dat dit ideaal beeld meer een streven is, niet een vast iets om te bereiken, want het ideaal is een plaatje van een ander persoon en niet van jezelf.

Inhaak op cis vrouwen en onzekerheid.

Dit raakt inderdaad ook onzekere vrouwen die teveel kijken naar de media. Te weinig zoeken naar eigen schoonheid, jaloezie op die van een ander(Wat je denk altijd wel gaat hebben)
Ik had die jaloezie naar hoe mannen eruit zien nooit, naar vrouwen een hele tijd, nu wordt deze minder zelfs zonder hormonen.
Vooral omdat ik nu op weg ben naar wat ik wil en het niet meer ontwijk of ontken.

Isabelle
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Wow, wat mooi verwoord Isabelle... ♥
Elise

Bericht door Elise »

Nate_0 schreef:Zelf, toen ik nog niet wist dat ik gender dysforie had maar wel al een hekel aan mijn lichaam, dacht ik dat dit de oorzaak was en keek ik veel naar "how to look good naked". Mooi programma omdat alle vrouwen bemoedigd worden mbt hun lichaam enzo, het is gewoon overweldigend positief en de presentator is genderqueer. (Ik weet niet of er afleveringen zijn met transgender vrouwen, ik heb niet alles gezien, maar misschien wel.)
Dit is een mooie tip. Ik ga dat programma eens opzoeken denk ik. :)
Xtina schreef:Ik vroeg mij af of het mij ook zou lukken om er zo vrouwelijk uit te zien. Dat is inmiddels geen onzekerheid meer want ik vind dat ik er nu even vrouwelijk uitzie als hen, maar wat egt een 'reality-check' voor mij was, is hoeveel werk het is om een 'vrouw' te zijn!
Ja inderdaad! Wat dat betreft heb ik nog een lange weg met een hoop youtube make up tutorials te gaan. ;)
Isabelle schreef: Ik had die jaloezie naar hoe mannen eruit zien nooit, naar vrouwen een hele tijd, nu wordt deze minder zelfs zonder hormonen.
Vooral omdat ik nu op weg ben naar wat ik wil en het niet meer ontwijk of ontken.
Die jaloezie is voor mij ook erg herkenbaar. De realisatie dat ik als vrouw ook zo kan worden helpt inderdaad enorm.

Ik merk dat bij mij de overtuiging dat ik trans ben steeds meer te maken heeft hoe ik me intern voel en in elkaar zit. Dan hoe ik eruit zie.

Dank voor alle reacties tot zover! :hbeat:
Bregje

Bericht door Bregje »

Interessant om te lezen dat jullie vooral een geruststellend gevoel hebben omdat je weet dat je ook zo kunt worden. Ik kijk zelf namelijk dagelijks naar foto's van mezelf en denk dan: dat wordt nooit wat. Ben ik niet al veel te oud om nog knap te kunnen worden?

Die mooie mensen op tv zijn voor mij trouwens vooral mooie vloggers op YouTube. Bijvoorbeeld Maya (transmermaid) is zo mooi. Maar die was ook veel jonger toen ze haar transitie begon.

How to look good naked ga ik ook eens opzoeken. Bedankt voor de tip.
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Waarom zou je doel "knap" moeten zijn? En wat bedoel je daar dan weer mee? Ik bedoel, het is bijna onmogelijk, als je jezelf aan zo'n standaard gaat houden...

Maar ook: je bent nooit oud genoeg om je goed te voelen met je eigen lichaam en te experimenteren met je make-up, en zoek ook eens video's op van beauty vloggers op YouTube die hun moeder of zelfs oma (!!) een make-over geven. Als leeftijd dan al niet uit maakt, waarom zou gender dat wel doen? Want op dat moment heeft die make-up niets meer te maken met er jonger/slanker/whatever-jij-knap vindt te maken, en alles met zelfvertrouwen. (Uiteindelijk is dat, volgens mij, wat mensen écht aantrekkelijk maakt en ik merk ook een behoorlijk verschil in aandacht in hoe ik mijzelf opstel jegens anderen.)

Jij bent namelijk mooi zoals je bent, als vrouw.

(En ik hoop écht écht dat iets als HTLGN je daar bij gaat helpen, want zelfs al had ik genderdysforie heeft het me gewoon heel erg geholpen met het niet-zijn-zoals-de-media-is en beseffen dat dat ook oké is. Bijna niemand past in dat plaatje; het soort mooie vloggers waar jij op duidt, zo zien de verreweg de meeste cisvrouwen er óók niet uit.)
meerdere zakken met zaagsel
Amy

Bericht door Amy »

Wauw die no makeup plaatjes zijn wel echt goed voor mijn zelfvertrouwen in mijn uiterlijk. Ik wist niet dat hun zo veel makeup op doen.
Het was me bijvoorbeeld ook nooit opgevallen dat Paris Hilton zo'n brede kaak heeft, dat verbergen ze goed met die makeup zeg. Veel meer dingen ook bij andere actrices die opvallen als ze geen makeup op hebben maar waar je anders totaal niet op let of zo, had echt niet verwacht dat het zo veel doet.

Dankjewel voor het delen van dit.