Amy schreef:Ik vind het punt wat hij maakt over sporters indelen op testosteron niveaus wel een leuke. Dat is toch wel het belangrijkste wat zorgt voor hoe makkelijk of moeilijk iemand spieren en kracht op kan bouwen en behouden.
Dit, ja...
Alleen mensen kunnen nogal eens stuck-up raken over hogere natuurlijke testosteronniveaus bij vrouwen (bijv door PCOS)... Ja, het bouwt makkelijker spieren op maar het blijft zo dat spieren/kracht niet de enige redenen zijn waarom die mensen daar staan. Dan wordt er gezegd dat zij een unfair advantage hebben dat andere mensen niet hebben, terwijl dat niet per se zo hoeft te zijn.
Vooral een beetje jammer, als je na gaat dat de testosteron niet de enige factor is die mee speelt maar ook hoe snel het lichaam zuren afbreekt die voor kramp e.d. zorgen. Michael Phelps, bijvoorbeeld, heeft een genetische 'afwijking' die er voor zorgt dat zijn spierherstel veel sneller verloopt dan mij andere mensen, en zijn lichaam is dusdanig snel in het afvoeren van de afvalstoffen in zijn spieren dat hij veel minder last krijgt van verzuring e.d. Is dit dan mazzel, of zou hij niet mee mogen doen vanwege zo'n genetisch mazzeltje?
Ik denk vrij ongenuanceerd over "topsport", wat mij betreft alle mogelijke dopingmiddelen legaliseren en zien waar het schip strandt óf stoppen met die hele poppenkast. Je moet wel heel naïef zijn om te denken dat die gasten bij de OS daar enkel zijn gekomen op een broodje pindakaas en harde training (ik heb het nu over sporten waar fysiek echt een significante rol speelt, niet pak 'em beet handboogschieten), als je op zo'n platform terecht komt ben je sowieso genetisch gezien begaafder dan 98% van de hobbyisten. En dan zoveel middelen die niet op te sporen zijn (denk alleen al aan HGH); dopingcontroles lopen altijd achter de feiten aan en alleen de dommerds worden gepakt.
"Wij" willen het beste van beide werelden, bovennatuurlijke prestaties verricht door lekker-gewoon-gebleven-normale mensen die ons vooral het gevoel moeten geven dat wanneer wij iets vaker van die bank af waren gekomen, we daar ook hadden gestaan.
vind ik een interessant idee waar ik zelf ook al eens aan heb gedacht, doping legaliseren.
Het meest extreme uit de menselijke prestatie halen.
Ik denk dat ze het niet toelaten om de menselijke gezondheid op een beetje te waarborgen.
Topsport is hard werken en vereist al de energie van een mens, voor like 20 jaar max van iemands leven.
Wanneer je 20 jaar lang oppeppende middelen gaat gebruiken sloopt dat je lichaam nog al denk ik.
Ik kreeg persoonlijk, o.a. een vraagje binnen of het artikel ( Janique), nu al dan niet al te lezen is. Ik kan persoonlijk, de bijdrage van Alice, niet lezen/openen ( alvast bedankt, Alice). Daniéla, indien oké. Laat het a.u.b. voor alle duidelijkheid, hier nog eens kennen ( nogmaals bedankt).
Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick .
Hoi Nick, ik zou verder ook niet weten hoe of wat hoor, als iemand de link van Alice niet kan openen dan is Ender denk ik je laatste redding, of jij moet het hele artikel ff over willen typen...
Daniéla schreef:Hoi Nick, ik zou verder ook niet weten hoe of wat hoor, als iemand de link van Alice niet kan openen dan is Ender denk ik je laatste redding, of jij moet het hele artikel ff over willen typen...
Hoi Daniéla,
Het vraagje, kwam onder meer van Ender ( Waarvoor dank). Over typen,...............
Thx Daniéla, Ender en Alice
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick .