In een discussie met mijn vriend Speedy (FtM) komt deze opeens met..
(Speedy leest mee maar moet nog een intro schrijven)
"Ik wil zo veel veranderen aan me zelf aan ingrepen, maar in mijn klas zat iemand met brand wonden voor die zijn die ingrepen veel belangrijker dan mij. Als ik naar die persoon kijk dan vind ik dat ik me toch maar aanstel"
En dan denk ik bij me zelf "WHAT THE F**** ZEG JIJ ME DAAR NU."
Speedy heeft heel veel moeite met zijn eigen lichaam maar kan om niet nader te noemen reden niet verder in het traject (prikken en onder het mes).
En omdat iemand anders zichtbaar leed heeft vind Speedy dat zijn leed minder is dan dat van een ander omdat anderen het niet zien.
Ik denk dat velen van jullie, zo niet allen het met me eens zijn dat het verborgen leed dat jullie als trans-in-de-kast (hebben) moeten dragen toch zeker net zo groot is als iemand die voor de maatschappij zichtbaar leed heeft.
The Shaman
Ik stel me maar aan...
-
The Shaman
-
Ender
- Transgender
Re: Ik stel me maar aan...
Klinkt voor mij als appels met peren vergelijken... dat die ander lijdt aan brandwonden heeft toch niks te maken met genderdysforie? Diegene heeft natuurlijk plastische chirurgie nodig ofzo maar dat maakt het toch niet minder dat Speedy ook zijn/haar eigen dingen heeft? In het ziekenhuis is een team voor mensen met brandwonden, en een team voor mensen met genderdysforie. Zo zie ik het. Je kan het niet met elkaar vergelijken.
-
janine2363
>> brand wonden voor die zijn die ingrepen veel belangrijker dan mij
Ervoor kiezen om iemand voor te laten in dezelfde "rij" is nobel
>> brandwonden heeft toch niks te maken met genderdysforie
Jezelf opofferen (soort van) of jezelf naar de achtergrond drukken, of
argumenten vinden om een keuze (voor jezelf) uit te stellen. Dat zal
dingen alleen maar moeilijker maken IMHO.
"opofferen" is zelden goed, ook als anderen het voor jou doen, elke
bloem heeft zon en water nodig, als een van de bloemen zijn portie
zon en water afstaat aan een andere bloem, zal het bloemen veld
uiteindelijk minder mooi zijn
Janine
Ervoor kiezen om iemand voor te laten in dezelfde "rij" is nobel
>> brandwonden heeft toch niks te maken met genderdysforie
Jezelf opofferen (soort van) of jezelf naar de achtergrond drukken, of
argumenten vinden om een keuze (voor jezelf) uit te stellen. Dat zal
dingen alleen maar moeilijker maken IMHO.
"opofferen" is zelden goed, ook als anderen het voor jou doen, elke
bloem heeft zon en water nodig, als een van de bloemen zijn portie
zon en water afstaat aan een andere bloem, zal het bloemen veld
uiteindelijk minder mooi zijn
Janine
-
Anon20180311
Hoi Shaman,The Shaman schreef:In een discussie met mijn vriend Speedy (FtM) komt deze opeens met..
(Speedy leest mee maar moet nog een intro schrijven)
"Ik wil zo veel veranderen aan me zelf aan ingrepen, maar in mijn klas zat iemand met brand wonden voor die zijn die ingrepen veel belangrijker dan mij. Als ik naar die persoon kijk dan vind ik dat ik me toch maar aanstel"
En dan denk ik bij me zelf "WHAT THE F**** ZEG JIJ ME DAAR NU."
Speedy heeft heel veel moeite met zijn eigen lichaam maar kan om niet nader te noemen reden niet verder in het traject (prikken en onder het mes).
En omdat iemand anders zichtbaar leed heeft vind Speedy dat zijn leed minder is dan dat van een ander omdat anderen het niet zien.
Ik denk dat velen van jullie, zo niet allen het met me eens zijn dat het verborgen leed dat jullie als trans-in-de-kast (hebben) moeten dragen toch zeker net zo groot is als iemand die voor de maatschappij zichtbaar leed heeft.
The Shaman
Idd, het onzichtbaar leed is zeker niet minder groot ( soms, eerder in het tegendeel) , dan het zichtbaar leed onder welke vorm dan ook. En zeker als er zowel zichtbaar, als onzichtbaar leed aanwezig is. B.v. brand wonden en GD kennende/ dergelijke.
Dubbel onzichtbaar leed, b.v. : "Medisch onzichtbaar leed en, daarin tegen GD kennende". Is niet te onderschatten. Wat ook begrijpelijk is. Voor een x - aantal mensen onder ons, is er jammer genoeg om medische/leeftijds reden, soms/mogelijks een ongewenste grens/stop in het traject. Om die te aanvaarden/wat te verzachten ( En terecht) gaat men " soms" vergelijken met wat men persoonlijk, dan eventueel erger vind. Daar is niets mis mee, maar is niet echt de oplossing.
Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick
.
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick
-
Nate_0
Ik ben persoonlijk van mening dat iedereen alleen maar hoeft de dealen met de shit die jou overkomt. En dat kan er dan voor zorgen dat anderen van mening zijn dat jij beter of slechter af bent dan hen, maar vergelijkingen hebben geen nut. Ik denk ook niet dat diegene met de brandwonden zich specifiek goed voelt bij zo'n vergelijking; hij/zij heeft nog steeds die brandwonden, en Speedy heeft nog steeds genderdysforie. Je doet beiden wat je moet doen om een zo tof mogelijk leven te lijden, toch?
En daarbij moet je jezelf én de ander serieus nemen (dit zeg ik er bij, omdat ik nog wel eens wat mensen met psychische problemen tegen kom die vinden dat zijzelf veel erger af zijn dan iemand anders, en dat kan prima zo zijn maar dat moet je natuurlijk niet gaan zeggen, want die ander kan prima een hele andere set issues hebben).
Iedereen heeft immers problemen in zijn/haar leven, en daar pas je je naar aan. Geboren worden in een verkeerd lichaam is behoorlijk kut, en brandwonden zijn behoorlijk kut, en psychische problemen die niets met beide te maken hebben zijn ook behoorlijk kut. Je kunt beter elkaar daar bij steunen ("ik snap je niet maar weet hoe het is om in een moeilijke situatie te zitten dus ik ben er voor je") dan gaan zeggen "jij hebt het kutter dan mij" of "jij hebt het beter dan mij".
(Overigens heb ik inmiddels het e.e.a. ervaring aan min of meer zichtbaar medisch leed, en dat is enerzijds makkelijker maar anderzijds moeilijker; mensen zien het, mensen moeten constant vragen stellen, en daar komt nog bij dat mensen zich toch meestal niet aan je aanpassen, desondanks bv. loophulpmiddelen zo lang je niet van een bepaalde leeftijd bent. Als jongere is het bijvoorbeeld zelden zo dat iemand voor mij op staat in de bus, terwijl ik toch op krukken loop. Dus die vergelijking gaat ook niet op.)
En daarbij moet je jezelf én de ander serieus nemen (dit zeg ik er bij, omdat ik nog wel eens wat mensen met psychische problemen tegen kom die vinden dat zijzelf veel erger af zijn dan iemand anders, en dat kan prima zo zijn maar dat moet je natuurlijk niet gaan zeggen, want die ander kan prima een hele andere set issues hebben).
Iedereen heeft immers problemen in zijn/haar leven, en daar pas je je naar aan. Geboren worden in een verkeerd lichaam is behoorlijk kut, en brandwonden zijn behoorlijk kut, en psychische problemen die niets met beide te maken hebben zijn ook behoorlijk kut. Je kunt beter elkaar daar bij steunen ("ik snap je niet maar weet hoe het is om in een moeilijke situatie te zitten dus ik ben er voor je") dan gaan zeggen "jij hebt het kutter dan mij" of "jij hebt het beter dan mij".
(Overigens heb ik inmiddels het e.e.a. ervaring aan min of meer zichtbaar medisch leed, en dat is enerzijds makkelijker maar anderzijds moeilijker; mensen zien het, mensen moeten constant vragen stellen, en daar komt nog bij dat mensen zich toch meestal niet aan je aanpassen, desondanks bv. loophulpmiddelen zo lang je niet van een bepaalde leeftijd bent. Als jongere is het bijvoorbeeld zelden zo dat iemand voor mij op staat in de bus, terwijl ik toch op krukken loop. Dus die vergelijking gaat ook niet op.)
meerdere zakken met zaagsel
-
wiggeltje
Je stelt je niet aan.
Als we voor "alles wat erger is (wat men erger vind)" voorrang zouden moeten geven, dan kan de hele wereld het beste nu de koffers pakken. Jezelf vergelijken mag, alleen wordt men daar niet beter op. En misschien dat anderen (de klasgenoten) vinden dat iemand zich aanstelt?
Mensen die iets gezien/ ervaren hebben en dit in een opwelling zeggen of vinden.. ik zou er persoonlijk niet te diep op ingaan en dat van sommige anderen ivb met je eigen dingen des levens een beetje links laten liggen, al mag je wel medelijden hebben op jou manier.
Als we voor "alles wat erger is (wat men erger vind)" voorrang zouden moeten geven, dan kan de hele wereld het beste nu de koffers pakken. Jezelf vergelijken mag, alleen wordt men daar niet beter op. En misschien dat anderen (de klasgenoten) vinden dat iemand zich aanstelt?
Mensen die iets gezien/ ervaren hebben en dit in een opwelling zeggen of vinden.. ik zou er persoonlijk niet te diep op ingaan en dat van sommige anderen ivb met je eigen dingen des levens een beetje links laten liggen, al mag je wel medelijden hebben op jou manier.
-
Jessy
Ik begrijp dat het geen aanstellerij is... maar zelf was ik ooit ook zo. Mezelf op de achtergrond plaatsen en anderen overal voor laten, zij waren belangrijker en ik ging wel aan de kant.
Maarja dan bereik je dus niets in je eigen leven.
Ik ken Speedy's situatie niet, maar ik hoop dat de medische wetenschap in de toekomst voor hem ook opties te bieden heeft om toch hiermee verder te gaan.
Maarja dan bereik je dus niets in je eigen leven.
Ik ken Speedy's situatie niet, maar ik hoop dat de medische wetenschap in de toekomst voor hem ook opties te bieden heeft om toch hiermee verder te gaan.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
Amy
Stukje minderwaardigheids complex. Heb ik ook vaak last van en probeer daar overheen te komen maar dat valt niet mee. Je moet hem zeggen dat hij ook mee telt en dat zijn problemen minstens net zo erg zijn en absoluut geen aanstellerij.
-
Nate_0
FF over het bolded stukje... Dat zijn problemen minstens net zo erg zijn vind ik een beetje 'n rare opmerking om te maken op het moment dat iemand al het gevoel heeft minder erge issues te hebben. Niet iedereen heeft dezelfde problemen, en het gaat 'm er juist over dat iets niet vergeleken hoeft te worden om als erg/vervelend/levensbeperkend ervaren te worden? Iets mag gewoon zo Zijn.Amy schreef:Stukje minderwaardigheids complex. Heb ik ook vaak last van en probeer daar overheen te komen maar dat valt niet mee. Je moet hem zeggen dat hij ook mee telt en dat zijn problemen minstens net zo erg zijn en absoluut geen aanstellerij.
Anders zou je op zoek moeten gaan naar degene wiens leven het Meest Erg is, en alleen die persoon mag zich rot voelen. En zo werkt het natuurlijk niet.
meerdere zakken met zaagsel
-
Amy
Slecht verwoord van mij, het gaat niet om die vergelijking maar dat hij zich niet minder hoeft te voelen.Nate_0 schreef:FF over het bolded stukje... Dat zijn problemen minstens net zo erg zijn vind ik een beetje 'n rare opmerking om te maken op het moment dat iemand al het gevoel heeft minder erge issues te hebben. Niet iedereen heeft dezelfde problemen, en het gaat 'm er juist over dat iets niet vergeleken hoeft te worden om als erg/vervelend/levensbeperkend ervaren te worden? Iets mag gewoon zo Zijn.Amy schreef:Stukje minderwaardigheids complex. Heb ik ook vaak last van en probeer daar overheen te komen maar dat valt niet mee. Je moet hem zeggen dat hij ook mee telt en dat zijn problemen minstens net zo erg zijn en absoluut geen aanstellerij.
Anders zou je op zoek moeten gaan naar degene wiens leven het Meest Erg is, en alleen die persoon mag zich rot voelen. En zo werkt het natuurlijk niet.