Medisch beroepsgeheim afgeschaft

Nieuwsberichten
Citizen Erased

Re: Medisch beroepsgeheim afgeschaft

Bericht door Citizen Erased »

Tsja.. als er al een wet wordt aangenomen die meent dat jouw lichaam eigendom is van het publieke domein tenzij je daar actief bezwaar tegen maakt, moet je niet raar opkijken als dit soort gekkigheden er ook doorheen komen (even voor de duidelijkheid; niets tegen orgaandonatie, wel tegen deze wet). Het is een kwestie van tijd voordat we verder veramerikaniseren; daar likken de liberalen hun vingers bij af. Dan zal je ziektegeschiedenis een rol gaan spelen bij toegang tot zorgverzekeringen, mogelijk ook bij de hoogte van je premie. Het is een rechtstreeks gevolg van het privatiseren van een publieke taak (zorg).
Eerst maar even zien of dit alles de Eerste Kamer wel passeert.
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Hoezo is zorg per definitie een publieke taak?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Citizen Erased

Sigy schreef:Hoezo is zorg per definitie een publieke taak?
Omdat private zaken als winstmaximalisatie en de daaruit voortvloeiende efficïentie niet te verenigen zijn met zorg aan de 'gebrekkige' mens zonder in te boeten aan kwaliteit/menswaardigheid. Sommige dingen moet je niet aan de markt willen overlaten.
Anon20190501

Ik vind het jammer dat je een mening als een vaststaand feit presenteert
Zelf heb ik nog nooit ergens bewijs geleverd gezien dat de overheid per definitie zorg van betere kwaliteit kan organiseren en uitvoeren dan private actoren. (Van het tegendeel overigens ook niet hoor! Ik beweer dus evenmin dat private actoren daarin per definitie beter zijn!)

Wat zijn overigens de juiste kwaliteits- en menswaardigheidscriteria?
Toegankelijkheid, tijdigheid, technische prestatie, innovatie, inclusie, eigen verantwoordelijkheid, niet overschrijden van de maatschappelijke draagkracht, of nog andere ?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Citizen Erased

Ik vind dat een publieke taak, waarmee inderdaad niet gezegd is dat door de overheid georganiseerde zorg tot op heden ook beter is/was. In een ideale wereld is dat wel een mooi streven, evenals inperking van ziektekosten door bewustwording en bv vlees -en suikertax.
En ja, dit is slechts mijn eigen mening.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Citizen Erased schreef:Tsja.. als er al een wet wordt aangenomen die meent dat jouw lichaam eigendom is van het publieke domein
Ook dat is een GeenStijl quote. Beetje jammer, want je lichaam wordt geen eigendom, van niemand, nooit. Slavernij is in deze regionen al een tijdje afgeschaft.

Waar het om gaat is dat er een verplichte registratie komt, en je kunt nog steeds aangeven wat je wilt.

En dan: vroeger vonden we de dienstplicht helemaal normaal. Het recht van de overheid om een arbitrair aantal burgers naar het slagveld te sturen. Doodnormaal vonden we dat. Zelfbeschikking? Welnee.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Citizen Erased

Emma schreef:
Citizen Erased schreef:Tsja.. als er al een wet wordt aangenomen die meent dat jouw lichaam eigendom is van het publieke domein
Ook dat is een GeenStijl quote. Beetje jammer, want je lichaam wordt geen eigendom, van niemand, nooit. Slavernij is in deze regionen al een tijdje afgeschaft.

Waar het om gaat is dat er een verplichte registratie komt, en je kunt nog steeds aangeven wat je wilt.

En dan: vroeger vonden we de dienstplicht helemaal normaal. Het recht van de overheid om een arbitrair aantal burgers naar het slagveld te sturen. Doodnormaal vonden we dat. Zelfbeschikking? Welnee.
En die verplichte registratie is 'ja'. Wil je níet dat er in je lijf wordt gesneden (terwijl je hart nog klopt, zonder narcose, met dan pas als gevolg de dood, wordt er vaak niet bijverteld) dan zul je dat dus expliciet moeten aangeven. Waar het op neerkomt is dat 'geen bezwaar' lang niet gelijk staat aan 'ja, ik wil', in de toekomst kun je er dus niet meer vanuit gaan dat iemand daadwerkelijk donor wou zijn door luiheid en/of onwetendheid. En die luiheid en onwetendheid bestaat, getuige het hoge aantal mensen die desgevraagd wel donor zouden willen zijn, maar nooit de moeite namen om een 'ja' te registreren.
Het is precies die luiheid en onwetendheid die nu gebruikt wordt om het tekort op te lossen, eerst jarenlang campagne voeren om donoren te vergaren, inzien dat het mensen blijkbaar geen moer kan interesseren en dan nu je wil opleggen met dit systeem.

Ik vind doneren een hele nobele daad, maar wel iets wat vanuit jezelf moet komen door actief toe te stemmen en dus geen hokje wat de overheid bij voorbaat voor ons invult.
Anon20190501

ff chargeren:
moet je medelijden hebben met luiheid, onwetendheid?

mag je mensen niet verantwoordelijk stellen om zich zelf te informeren?

hebben wij niet allemaal samen het beleid gekozen?

hebben wij niet elk individueel de mogelijkheid én de vrijheid om mensen te overtuigen dat onze keuzes beter zouden zijn?
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Zou het in dat geval niet beter zijn iedereen verplicht een ja of nee op donorregistratie te moeten laten tekenen bij de 18e verjaardag voordat er gedronken mag worden?

Zelf heb ik mijn toestemming zsm door gegeven. En aangezien mensen ook bij een standaard ja de mogelijkheid hebben dit te veranderen naar een nee vind ik dat niet eens zo anders. Er zijn immers veel te weinig organen beschikbaar deels omdat veel mensen de moeite niet nemen hun codicil in te voeren terwijl het geen 5 minuten kost.

Wie van jullie zijn ook donor?

En om weer on topic te komen-zelfs het feit dat dit gedoe met geheimhouding als wetsvoorstel door mag naar de eerste kamer en daar weinig nieuws over is vind ik behoorlijk kwalijk. Ik wil zelf de keuze hebben of iemand mijn dossier in kijkt, voordat dat gebeurt.
meerdere zakken met zaagsel
Amy

Bericht door Amy »

Citizen Erased schreef:
Emma schreef:

En die verplichte registratie is 'ja'. Wil je níet dat er in je lijf wordt gesneden (terwijl je hart nog klopt, zonder narcose, met dan pas als gevolg de dood, wordt er vaak niet bijverteld) dan zul je dat dus expliciet moeten aangeven. Waar het op neerkomt is dat 'geen bezwaar' lang niet gelijk staat aan 'ja, ik wil', in de toekomst kun je er dus niet meer vanuit gaan dat iemand daadwerkelijk donor wou zijn door luiheid en/of onwetendheid. En die luiheid en onwetendheid bestaat, getuige het hoge aantal mensen die desgevraagd wel donor zouden willen zijn, maar nooit de moeite namen om een 'ja' te registreren.
Het is precies die luiheid en onwetendheid die nu gebruikt wordt om het tekort op te lossen, eerst jarenlang campagne voeren om donoren te vergaren, inzien dat het mensen blijkbaar geen moer kan interesseren en dan nu je wil opleggen met dit systeem.

Ik vind doneren een hele nobele daad, maar wel iets wat vanuit jezelf moet komen door actief toe te stemmen en dus geen hokje wat de overheid bij voorbaat voor ons invult.
In je lijf gesneden als je nog leeft, meen je dat? Doen ze dat als je donor bent?
Ben het wel met je eens hoor. Alleen al deze manier van forceren vind ik al genoeg om geen donor te zijn, dit is niet de manier vind ik.