Medisch beroepsgeheim afgeschaft

Nieuwsberichten
Nate_0

Re: Medisch beroepsgeheim afgeschaft

Bericht door Nate_0 »

Voor zover ik wist was het altijd al zo dat bij orgaandonatie een patient nog leeft als hij de operatiekamer ter uitname van organen in gaat... Er zijn nogal wat verhalen van familie die toestemt met orgaandonatie en zich vervolgens rot voelt omdat ze er niet bij kunnen zijn op het moment van overlijden. Ik geloof dat dat alleen bij bijvoorbeeld botten niet hoeft (en er worden heel veel kadaverbotten gebruikt in de medische wereld).

Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat als iemand hersendood is geweest en daarna weer 'bij kennis' zou komen, grote delen van de hersenen beschadigd zijn. Het is niet zo dat je dan opstaat en weg loopt. Waarschijnlijk is zo iemand de rest van zijn leven zwaar gehandicapt en constant hulpbehoevend, en voor mij hoeft het dan ook niet meer om eerlijk te zijn. Dan geef ik liever mijn organen aan iemand die er daadwerkelijk iets aan heeft.

Een van de redenen van het 'iedereen is donor tenzij ze nee zeggen' idee is dat er veel te weinig organen beschikbaar zijn, en er genoeg mensen zijn die niets tegen hebben op orgaandonatie maar gewoon de tijd niet nemen om hun donorcodicil te tekenen.

Zoals je merkt ben ik dus alsnog voor donatie van wat ze dan ook kunnen gebruiken.

Overigens, Citizen Erased, heb je de bron waarin staat dat donoren geen aneasthesie etc. krijgen en pijn ervaren?

Daarnaast ben ik wel zwaar tegen op het idee van zorgverzekeraars die zonder toestemming je dossier in kunnen kijken. Zolang ik dat allemaal zelf mag bepalen vind ik het geen probleem, maar dit? Nee. Zeker als dit al jaren en jaren aan de gang is. What's next? Werkgevers die contact opnemen met een zorgverzekering om te weten hoe ziekelijk iemand is?
meerdere zakken met zaagsel
Charlotte_C

Bericht door Charlotte_C »

"Een van de redenen van het 'iedereen is donor tenzij ze nee zeggen' idee is dat er veel te weinig organen beschikbaar zijn, en er genoeg mensen zijn die niets tegen hebben op orgaandonatie maar gewoon de tijd niet nemen om hun donorcodicil te tekenen."

Vanmorgen in ik geloof het AD stond te lezen dat enkele duizenden donoren hun keuze hebben teruggedraaid en dat een evenredig aantal zich heeft aangemeld met een NEE. In datzelfde artikel stond te lezen dat het eerder een averechtse werking leek te hebben,
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Dat is een tijdelijk effect door alle ophef. Er is een groot aantal mensen nu niet geregistreerd en dat compenseert ruimschoots. Ook als de helft daarvan nee gaat zeggen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Ik ben donor en ik heb hier niets op tegen. Maar goed de enige andere manier om iets aan een donortekort tedoen zou zijn dat je alleen in aanmerking komt om te ontvangen als je zelf bereid ben om te geven . Als je om die reden dan 'last minute gever' wordt , sta je achteraan .........

Dit is een vreemde switch in topic trouwens en ik besef me nu dat ik daar ook aan meewerk .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
LiliFee

Bericht door LiliFee »

Prima zo met die orgaandonatie. Als niks zegt: lekker alles eruit halen en aan mensen geven die het wel nodig hebben. Op die manier verkleinen we misschien de wachtlijsten, en op z'n minst dwingt het iedereen zich goed te informeren over de donatiewet.

betreffende het beroepsgeheim: dat bestond toch al niet meer. Het is in de loop van de afgelopen paar jaar al grondig uitgehold met de DBC-regeling, die inmiddels al zo scherp is dat verzekeraars over bijna dezelfde info beschikken als in het echte medisch dossier staat. Dit is slechts de laatste 'nail in the coffin'.

Sorry jongens/meiden, maar we leven gewoon in een wereld waar informatie macht is, en waar alleen steeds meer met elkaar verbonden wordt. Zorg dat je jezelf dus terdege informeert en net zo veel informatie vergaart over wat er allemaal gebeurt.

De enige constante in het leven is verandering. En dat zal altijd zo blijven ;)