PIG vs VU

Arike

Re: PIG vs VU

Bericht door Arike »

Tyler schreef:hormonen krijg je toch gewoon een receptje voor? enig idee hoe lang het bij het PIG duurt voor je hormonen krijgt?
Van Tanja (of eenn andere psych bij PIG) krijg je helemaal geen receptje. Die zijn daartoe niet bevoegd
Daarvoor kan je wel door verwezen worden naar een endo btw....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Bij mij loopt het nog niet naast elkaar, want bij de PIG ben ik al begonnen met de diagnostische fase, terwijl ik bij het VU nog (heel lang) op de wachtlijst sta.
De lange wachtlijst van het VU was de rede dat ik me ook bij de PIG had aangemeld. Natuurlijk wilde ik niet wachten. Aan het begin van dit jaar is er ontzettend veel gebeurd in mijn leven. Meer dan in de jaren daarvoor. Weer stil blijven staan wilde ik niet meer.
Inmiddels had ik 3 dubbele afspraken gehad bij Alwin. Dat bevalt me goed. Voor mijn gevoel ben ik eindelijk een keer serieus bezig met die genderdysforie. Daarbij wel de opmerking dat de groepsgesprekken bij Transvisie daar ook aan bijdragen.

In het eerste gesprek werd wel heel erg goed duidelijk gemaakt dat je via het traject van de PIG veel meer zelf moet doen. Bijvoorbeeld de administratieve zaken rondom naams- en geslachtswijziging.
Volgens mij is goed contact met de huisarts in dit traject ook wel nuttig. In mijn geval is dat zo en ik heb ook nog goed contact gehad met een endocrinoloog.

Nu wordt ik er nog aan herinnerd dat ik nog niet aan het VU gemeld had dat ik inmiddels bij de PIG in de diagnostische fase zit. Dat ga ik wel doen. Maar even een E-mailtje sturen.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Tyler

Bericht door Tyler »

Doet het PIG überhaupt iets behalve bemiddelen en psychisch begeleiden?
Arike

Bericht door Arike »

Hmmm wat betreft naams- en geslachtswijziging doet de VU ook extreem weinig voor je....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Arike schreef:Hmmm wat betreft naams- en geslachtswijziging doet de VU ook extreem weinig voor je....
Andere dingen kunnen ze volgens mij wel makkelijker voor je doen, omdat er daar veel onder één dak zit.
Voor mij is het nu nog te vroeg in het proces om te kiezen welk traject ik volledig ga doorlopen. Zoals het nu gaat, gaat het goed. Die wachtlijst van het VU is toch lang. Waarschijnlijk ben ik pas in maart of april aan de beurt. Tijd genoeg dus.
Wel staat het me tegen om het traject nog een keer bij het VU te doen, terwijl ik al heel ver ben bij de PIG. Dan is het dubbel werk en laat ik anderen extra lang wachten.

Op dit moment is het voor mij het belangrijkst dat ik gestopt ben met het spelletje "proberen om toch maar als man door het leven te gaan". Dat heeft voor mij het leven een stuk makkelijker gemaakt.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Tyler

Bericht door Tyler »

Ik wacht het gewoon even af en kijk wel wat er gebeurt. Ik heb vrijdag 21 december mijn eerste gesprek bij het PIG.
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Gebruik de PIG gewoon als psychologische begeleiding en doe de medische kant maar via de VU. Want als je het via Tanja gaat doen dan krijg je veel problemen met je verzekering omdat bij bv laserontharing een verwijsbrief van Tanja niet word erkend, ook met hormoonbehandeling moet je je nogal wat moeite doen om het voor elkaar te krijgen. Ga je via de VU dan heb je daar al geen zorgen over.... Tanja word helaas door de verzekeraars niet erkend als genderpsycholoog, wel als gewone psycholoog. Waarom? Weet ik niet, maar ik denk dat de VU hier wel eens een dikke vinger in de pap heeft....
Tyler

Bericht door Tyler »

Kijk, dat is informatie waar ik wat aan heb. Wat een gekut zeg.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

jacqueline schreef:Tanja word helaas door de verzekeraars niet erkend als genderpsycholoog, wel als gewone psycholoog. Waarom? Weet ik niet, maar ik denk dat de VU hier wel eens een dikke vinger in de pap heeft....
Dat is niet helemaal correct, Jacqueline.
Bij Ohra en andere verzekeraars van de CZ-groep staat ze te boek als eerstelijns-psycholoog. Bij het merendeel van de verzekeraars wordt ze echter als volwaardig tweedelijns-psycholoog erkend. Ook als genderpsycholoog dus. Bij Zilveren Kruis heb ik bijvoorbeeld geen enkel probleem.
Eind van het jaar maar gewoon even telefonisch contact met je (gewenste) verzekeraar. Vraag wel een bevestiging dat de toezegging ook voor 2013 geldt...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Ik heb afgelopen zaterdag nog maar eens gehoord dat een officiele diagnose van genderdysforie, gedaan door Tanja door Menzis niet erkend werd en dat de laserontharing van die persoon daarom niet vergoed werd....Die persoon heeft hemel en aarde moeten bewegen om die vergoeding te krijgen.....En ik heb die Menzis, dus toch maar de VU