Via TNN kreeg ik coaching voor werk, maar had er eerlijk gezegd geen klap aan. Er lag geen behandelplan klaar, er was geen netwerk van transvriendelijke werkgevers waar ik op in kon pluggen, gewoon niets. Voor ik met hormonen begon was ik onzeker of ik nog wel dezelfde professionele interesses zou hebben en had een lastige ervaring achter de rug met een IT bedrijf uit de bible belt, dus verkeerde in de veronderstelling dat ik dat wel kon gebruiken. Maar in plaats van nuttig op weg geholpen te worden, werd me gevraagd of ik misschien mee zou willen naar minister Asscher om het posterchild voor arbeidsmarktdiscriminatie van transen uit te gaan hangen, waar ik me toch niet voor wilde lenen. Ik kwam daar voor mezelf, niet een politiek issue. Verder dan algemene gesprekken over mijn gender identiteit, waar ik daar niet voor was, kwam het niet. Zonde van mijn tijd. Bovendien vroeg ik natuurlijk een beetje naar de bekende weg toen ik het probeerde bij een streng gristelijke opdrachtgever en merk ik nu ik me fulltime vrouwelijk presenteer, dat ik eigenlijk geen enkel werkprobleem heb. Volgens mij had ik de transzaak niet geholpen als ik daar wat vals slachtofferschap tentoon was gaan spreiden om een beeld te schetsen dat niet overeenstemt met de realiteit. Die "coaching" ging echt nergens over, was serieus een wassen neus. Dus ik zie je punt wel
@Nick
Precies, even naar die transkapster gaan in plaats van de cis barbier is al voldoende activisme en zet veel meer zoden aan de dijk. Heeft veel meer nut dan wat "coachend" gezwam in de ruimte of vals slachtofferschap.
@Daniela
Ik denk niet dat het onderscheiden van politieke kleur en agenda onbelangrijk zijn, omdat sommige politieke richtingen met al hun goede bedoelingen en ogenschijnlijke ondersteuning van onze zaak onze belangen helemaal niet dienen. Zo proberen linkse partijen zowel hun moslim als hun LHBT achterban te bedienen en dat is vaak helemaal niet mogelijk (n.b ik ben anti Wilders). Onze westerse verworvenheden die het ons mogelijk maken te zijn wie we zijn verhouden zich nou eenmaal niet tot de Islam en dat is helaas een terugkerend probleem als je zoals ik dagelijks in Rotterdamse volkswijken rondloopt. Mijn persoonlijke dieptepunt daarin was dat ik voor "racist" uitgemaakt werd toen ik er melding van deed dat ik door een Marokkaan in mijn gezicht gespuugd werd en het is helaas toch heus zo, dat dit de enige bevolkingsgroep is die me aanstaart, uitscheldt, bedreigt, etc. Dat mag en moet zelfs gezegd worden.
Maar ik zag het ook breder: in Rotterdam-zuid is een huiskamerproject voor LHBT jongeren (the hangout) waar jongeren die worstelen met hun gender identiteit en/of seksuele oriëntatie terecht kunnen. Veel daarvan zijn allochtoon en die wordt dus serieus geadviseerd om NIET uit de kast te komen, vanwege de verstotings en eerwraak toestanden. Lijkt mij dat ze wel uit de kast moeten komen en er een hartig woordje met zulke ouders gesproken moet worden. Elke nanometer die we van onze westerse verworvenheden prijsgeven uit een soort misplaatste politieke correctheid, gaat aan het eind van de dag wel ten koste van ons. Of de beslissing om afzonderlijke opvanghuizen te maken voor LHBT vluchtelingen omdat die weggepest worden in AZC's. Ehh w00t? Lijkt me dat je die pesters met kop en schouders uit moet zetten en glashelder maken dat wij dit in het westen niet accepteren. LHBT'ers gaan dan ook steeds meer naar rechts opschuiven.Vroeger waren het de linkse partijen die voor onze belangen opkwamen, maar dat is dus niet meer zo.
En over agenda's: neem nou genderstudies. Ik vind het eerder een activistische club die zich druk maakt over cultureel bepaalde labels dan een serieus te nemen wetenschappelijke discipline, maar die gaan wel zonder dat ze enige medische achtergrond hebben even bepalen dat diagnoses als genderdysforie moeten verdwijnen vanwege de beeldvorming of whatever. Zie de eerdere discussie. Heel erg aanmatigend om op de stoel van een medicus te gaan zitten als je enige achtergrond een softe pretstudie is waar je de verveling verdrijft met navelstaarderig geleuter over labels, beeldvorming en etiketjes. Sorry hoor, maar ze hebben geen flauw benul en berokkenen de transzaak alleen maar schade toe. Diagnostiek moet je aan medici overlaten en buiten de grijpgrage klauwtjes van ideologie houden.
Dus ja, ik vind politieke richtingen en agenda's best wel belangrijk om goed op het netvlies te hebben.