Aliyah - emigratie naar Israel

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Aliyah - emigratie naar Israel

Bericht door 3B67-A22C »

De afgelopen anderhalf jaar zette ik veel stappen en ben nu volop in transitie: mijn naam en gender werden werden gewijzigd, de fulltime fase begon, ben nu alweer een tijdje op hormonen, wat dat betreft ben ik prima op de rails. Maar onderdeel van mijn plan is ook dat ik wil emigreren naar Israël (aliyah doen heet dat, "de berg opgaan"). Ik ben een Joodse vrouw, woonde vroeger al een tijdje in Israel, diende er kort in het leger en voel me daar thuis. Hier niet. Israël is ook een stuk transvriendelijker dan Nederland en het lijkt me fantastisch om daar een nieuw leven op te bouwen, waarin iedereen me alleen nog als vrouw kent. Niet dat ik helemaal "stealth" zou willen gaan hoor (vind ik een illusie), ik ben wie ik ben, maar zou het wel heel fijn vinden om met mijn transitie ook met een schone lei te beginnen met mensen die me alleen maar als Naomi kennen. Dat is mijn droom. Ik wil niet meer geassocieerd worden met de man die ik acteerde, dat was een zijn "mannelijkheid" compenserende eikel met wie ik niks meer te maken wil hebben. Hij achtervolgt me hier.

Eigenlijk wil ik mijn emigratie regelen tijdens mijn hormonale fase zodat ik mijn operaties in Israel kan doen en alle officiële aliyah papieren heb ik nu wel rond. Dus het moment om stappen te zetten is nu. Maar op het vlak van transitie weet ik niet hoe het geregeld werd in israël, hoe je het met verzekeringen aan moet pakken, of ik aansluiting kan vinden bij een transgroep, of er enige begeleiding is en zo ja, waar dan, zijn allemaal open vragen. Bij het Jewish Agency kunnen ze me daar niets over melden, zeggen dat ik dat onderdeel maar zelf moet uitzoeken.

Ik legde al contact met AGUDA, zeg maar het Israelische COC, maar ook daar kreeg ik weinig informatie. Die richten zich toch vooral op lesbiennes, homo's en biseksuelen en hebben niet echt een infopakketje klaarliggen voor transen die naar Israel emigreren (wat gek is, want veel joodse transvrouwen bewandelen die route de afgelopen paar jaar).

Weet iemand hier misschien hoe ik aan die info kan komen, lurkt er ergens een Israelische transvrouw op het forum die me een beetje op weg kan helpen? Voor ik mijn koffers pak wil ik de voortzetting van mijn transitie in Israël natuurlijk wel helemaal dichtgetimmerd hebben en "verrassingen" zo veel mogelijk voorkomen. Hoe kom ik in vredesnaam aan al die informatie?
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Aliyah - emigratie naar Israel

Bericht door Ylse »

Misschien bij de Israelische ambassade? Verder geen idee waar je die info zou moeten halen.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Aliyah - emigratie naar Israel

Bericht door Alice »

Naomi schreef: Israël is ook een stuk transvriendelijker dan Nederland en het lijkt me fantastisch om daar een nieuw leven op te bouwen
Ben vroeger een paar keer in Israël geweest, zakelijk.

Om Israël gelijk transvriendelijker te benoemen dan NL komt mij wat vreemd over.
In NL is niet alles pais en vree voor transgenders maar toen ik even wat Googlede transgenders/Israel kreeg ik een andere indruk over transvriendelijkheid in Israël.

Het begint al met een homofobe minister van gezondheid.
Yaakov Litzman

Er is niet zo lang geleden een transgender verkiezing gehouden.
Als ik zo lees hoe de deelnemers hun leven ervaren hebben en hoe ze nu heden leven in de Israëlische gemeenschap.
Miss Trans Israel
First Miss Trans Israel

Je behandeling voortzetten in Israël.

Kans is dat de hormoon therapie vergoed wordt door de overheid.
Kans (kleine?) dat je srs in Israël gedaan kan worden en vergoed wordt.
Het onderzoek voor de noodzaak van een srs operatie schijnt behoorlijk moeilijk/zwaar te zijn.
Houd er rekening mee dat er een (1) chirurg in Israël is die operaties uitvoert.
Info mogelijk Sheba Medical Cente

Treatment for Gender Dysphoria in Israel can be paid for using the country's public health insurance system if a patient receives approval by the Committee for Sex Reassignment operating out of Sheba Medical Center in Tel HaShomer, which consists of an endocrinologist, a urologist, and a plastic surgeon and is organized by the Health Ministry.
All Sex Reassignment Surgery operations in Israel are furthermore performed by Dr. Haim Kaplan at Sheba Medical Center under this committee's approval.
However, many transsexual Israelis have had trouble getting approval for treatment by this committee due to their stringent opinions on Gender Dysphoria.
Thus, many pay out of pocket for Hormone Replacement Therapy and/or go overseas for Sex Reassignment Surgery.
LGBT rights in Israel

Ik weet niet of je de tijd, financiële middelen hebt maar een idee zou zijn om je eens voor een week of 2 je in Tel-Aviv te parkeren (all-in reis) dan zou je beter geïnformeerd kunnen zijn wat de mogelijkheden voor je zijn.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Aliyah - emigratie naar Israel

Bericht door 3B67-A22C »

Hi Alice,

Tegenover zo'm engnek als Litzman staat natuurlijk premier Netanyahu, die geregeld een lans breekt voor LHBT'ers. Ik zou nooit op hem stemmen natuurlijk, maar dat doet hij goed.

Ik ben wat verder met mijn research, grote dank voor de tips. Toen ik eind tachtiger, begin negentiger jaren in Israel woonde, was het ronduit trans/ homofoob te noemen. Maar de afgelopen jaren veranderde er heel veel en inmiddels staat Israel in vele rankings zelfs boven Nederland op het vlak van LHBT rechten. Op het vlak van homohuwelijk moet er nog wel wat gebeuren, maar het huwelijk van mijn broertje met zijn "goyboy" (zo noemen we zijn man liefhebbend) wordt gewoon erkend in Israel, want die zijn ook van plan om te komen nadat ik kwartier maakte. Religieuze wijken als Meah Shearim moet je een beetje mijden natuurlijk, die dan theocratische bordjes als deze ophangen:

Afbeelding

Dat gezegd hebbende, heeft mijn broertje in zijn (liberale synagoge) een homoseksuele Rabbijn en een transgender Chazzan (voorzanger), omarmen ook conservatieve Joden inmiddels transseksuelen en zelfs de orthodoxen beginnen schoorvoetend onze kant op te komen. Ik studeerde zelf nog een tijdje aan een orthodoxe Yeshivah in Jeruzalem (Aish Hatorah), ken nog wel mensen uit die tijd die me nog steeds respecteren, niet in de laatste plaats vanwege een "trailblazer" en grote persoonlijke inspiratiebron voor mij persoonlijk: Joy Ladin. Wat een vrouw.



bij de orthodoxen is compassie het aan het winnen van regeltjes, want wie een mens redt, redt de mensheid :)

Het is nog steeds niet echt raadzaam om ergens op het platteland te gaan wonen. Maar in steden als Tel Aviv, Haifa en de niet-orthodoxe delen van Jeruzalem is het echt uitstekend toeven voor LHBT'ers en de gemeenschap daar is zeer actief. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik niet bij Aguda moet zijn ook al noemen die de T plichtmatig , maar dat er een afzonderlijke organisatie voor transen is: de Ma'avarim. In tweede instantie meldde het Jewish Agency die aan me en ben inmiddels in gesprek met ze. Die hebben programma's voor werk, community empowerment etc. en heb eigenlijk de indruk dat de zelforganisatie daar effectiever geregeld is dan in Nederland. Ik word daar in ieder geval met open armen ontvangen.

Naar aanleiding van jouw vermelding van Sheba medical center (dank!!!) ben ik meteen gaan bellen en dat ziet er gelukkig rooskleuriger voor me uit dan je hier weergaf: hormonen worden op zeker vergoed. In het Israelische stelsel worden hormonen vrij makkelijk voorgeschreven (informed consent) en gaat er pas diepgaander gediagnosticeerd worden als er ook gesneden moet worden. Dan moet je als slotsom daarvan voor dat panel verschijnen, dat gaat beoordelen of je in aanmerking komt voor operaties. Maarrrrr.... ik heb net de diagnostische fase bij de VU achter mijn kiezen zitten, gaf aan het totaal niet te zien zitten dat ik weer door die hel moet en ze deelden me mede dat mijn diagnose met genderdysforie en bijbehorend groene licht ook in Israel geldig is. In Nederland mopperen we vaak over VUmc, maar in het buitenland staat die dus zeer hoog aangeschreven. Ik kan dus na mijn hormoonfase direct de operatietafel op, zonder al teveel gezeur.

Laatste ding dat ik nog moet uitzoeken voor ik "good to go" ben, is de verzekering. Dat is allemaal heel ingewikkeld. Inmiddels begrijp ik dat SRS vergoed wordt, maar of dit ook geldt voor mijn adamsappel, aangezicht, laseren, logopedie en eventueel stembanden weet ik nog niet. Dat zouden de laatste showstoppers kunnen zijn.

Hoe dan ook, grote dank voor de informatie. Dat van Sheba medical center was heel nuttig.
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Aliyah - emigratie naar Israel

Bericht door 3B67-A22C »

@Alice

Hmmm Doker Kaplan die je hierboven noemde doet geen SRS meer, maar opende een privé kliniek voor plastische chirurgie in Tel Aviv. Transitie gaat alleen via ziekenhuizen, maar gelukkig bieden meerdere ziekenhuizen het inmiddels aan en zijn er ook verschillende chirurgen die deze operaties uitvoeren.

Vandaag neemt een vrijwilliger van Ma'avarim contact met me op om al mijn vragen te beantwoorden. En dat zijn er veel.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Aliyah - emigratie naar Israel

Bericht door Alice »

@ Naomi,

Mooi dat je nu meer info, gegevens, contacten hebt/krijgt over het transgender gebeuren in Israël.
Gisteren kwam ik ook nog tegen,
Jerusalem Open House
Mogelijk heb je er wat aan.

Dat die gegevens die ik poste niet geheel overeenstemmen met de werkelijkheid, nu, kwam door de brokjes info die mij toegeworpen werden op mijn computer en mijn Calvinistische achtergrond.
‘Schiet niet op de pianist’.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Aliyah - emigratie naar Israel

Bericht door 3B67-A22C »

Nee joh Alice, don't get me wrong! Sheba medical center opende echt een deur voor me en werd er heel veel wijzer van. Dus nogmaals grote dank. Dat ik meteen Israel ga zitten verdedigen (right or wrong, my country) is een beetje een kneejerk reactie van me, vandaar dat ik er maar beter kan gaan wonen ;)

Ik wilde eigenlijk mijn transitie van meet af aan in Israel gaan doen, maar een paar vriendinnen van me werden toen echt boos op me, omdat een emigratie en een transitie tegelijk teveel zijn. Ik bedacht me toen dat het strategisch handig is als ik me eerst laat diagnostiseren, mijn medische transitie in gang zet en mijn naam + geslacht formeel laat wijzigen, dat werpt nu zijn vruchten af. Want nu hoef ik ook niet meer gediagnosticeerd te worden en kan ik zonder meer de volledige transitie in Israel krijgen zonder al teveel gezeur. Mijn vriendinnen zijn het met me eens dat de hormoonfase betrekkelijk rustig is, zodat er nu wel voldoende ruimte is om mijn koffers te pakken.

Leuk, dank voor die "open house" verwijzing. Vond hun telefoonnummer al op Facebook en ga ze ook meteen nabellen.
Plaats reactie