Hebben jullie tips voor een lagere stem pre-T? Er zijn genoeg YouTube filmpjes te vinden met tips, maar wat werkt(e) voor jullie?
Mijn stem is gelukkig niet heel hoog. Als kind was het laag genoeg om voor jongen door te gaan of aan de telefoon voor mijn moeder, maar ik heb het idee dat het wat hoger is geworden in de puberteit. Met name als ik beleefd probeer te zijn gaat mijn stem omhoog, en dat is nogal awkward. Mijn stem is 's ochtends lager. Het kán dus wel, maar hoe bereik ik dat gedurende de dag? Ik zing ook (niet erg goed) en haal inmiddels lagere tonen dan een tijdje geleden. De hoge tonen probeer ik niet meer, maar het kost nu al meer moeite om überhaupt in mijn hoogste octaaf te komen. In die zin lijkt er dus wel vooruitgang te zijn.
Ik heb trouwens een app Vocal Pitch Monitor die laat zien hoe hoog je stem is. Een aanrader!
Lagere stem pre-T
-
Jer158
Lagere stem pre-T
Hung her from the branches of a mango tree
-
Mr.X
Re: Lagere stem pre-T
Ik moet zeggen dat ik nooit geprobeerd heb mijn stem te verlagen voor T. Ik wist dat T dit voor mij ging doen, dus tjah, lui...
Wel weet ik dat vrouwen met hun keel spreken, en mannen met de borst. Daarom hebben mannen ook meer resonantie in hun stem. Dit is ook te trainen voordat je met T begint, en zou een goed begin zijn. Mijn tip is om op youtube te kijken. Daar zijn heel veel doe het zelf filmpjes.
Andere dingen dan voice training die soms gesugerreerd worden zijn t-boosters ed. Begin er niet aan. Die zijn ontzettend duur en werken niet goed als je niet al een baseline testo in je lichaam hebt (of de organen om het te maken).
Wel weet ik dat vrouwen met hun keel spreken, en mannen met de borst. Daarom hebben mannen ook meer resonantie in hun stem. Dit is ook te trainen voordat je met T begint, en zou een goed begin zijn. Mijn tip is om op youtube te kijken. Daar zijn heel veel doe het zelf filmpjes.
Andere dingen dan voice training die soms gesugerreerd worden zijn t-boosters ed. Begin er niet aan. Die zijn ontzettend duur en werken niet goed als je niet al een baseline testo in je lichaam hebt (of de organen om het te maken).
-
Jer158
Ik denk dat ik idd via mijn borst spreek. Het trilt daar in elk geval wel enigszins als ik spreek. Hoe kun je dat verifiëren?Mr.X schreef:Ik moet zeggen dat ik nooit geprobeerd heb mijn stem te verlagen voor T. Ik wist dat T dit voor mij ging doen, dus tjah, lui...
Vermoedelijk heb ik wel relatief veel testo voor een biovrouw. Ik overweeg T-boosters op het moment niet, maar zou dat op het moment zin kunnen hebben?
-
Mr.X
Is erg lastig om te zeggen hoe dat te verifieren is. Ik geloof dat je door bepaalde oefeningen te doen in de borstvoice komt, om zo maar te zeggen. En dan voel je zelf het verschil.
Qua boosters lijkt het me nog steeds totaal nutteloos want je hebt nog steeds geen testes om de testo te maken. Als het wel iets zou boosten, dan zou het still te weinig zijn om er iets van te merken.
Qua boosters lijkt het me nog steeds totaal nutteloos want je hebt nog steeds geen testes om de testo te maken. Als het wel iets zou boosten, dan zou het still te weinig zijn om er iets van te merken.
-
Anon20180311
Hoi gasten,
Mijn stem was reeds een beetje aan de lage kant pre-T .
Maar door mijn oudere broers, sprak ik eigenlijk als puber
al eerder met de borststem en niet echt langer met de kopstem/keel. Dat leerde ik door de hoge la en dan de laagste la te nemen. Bij de laagste voel je de trillingen ( borststem).
Later werd dat een gewoonte ( weet nu eigenlijk niet meer beter).
En de testo deed later de rest. Nu ken ik een zware diepe mannen stem
.
Grtz Nick.
Mijn stem was reeds een beetje aan de lage kant pre-T .
Maar door mijn oudere broers, sprak ik eigenlijk als puber
Later werd dat een gewoonte ( weet nu eigenlijk niet meer beter).
En de testo deed later de rest. Nu ken ik een zware diepe mannen stem
Grtz Nick.
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick
.
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick
-
Danielle
Vraag wat hulp van een logopedist. Die kunnen je helpen je stem op een andere manier leren gebruiken. En dat op een veilige gezonde manier, je kan je stembanden door verkeerd gebruik beschadigen.
Logopedie valt onder de basisverzekering, volgens mij met je er wel een verwijzing van je huisarts voor hebben.
Logopedie valt onder de basisverzekering, volgens mij met je er wel een verwijzing van je huisarts voor hebben.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Nate_0
Ik heb ooit een soort cursus gehad van een theaterdocente toen ik HBO lerarenopleiding deed, en daar gingen we kijken naar onze 'echte' stem omdat veel mensen niet met hun ideale stemgeluid praten. Guess what... Ik praat zonder dat door te hebben al lager dan wat mijn ideale stemgeluid zou zijn. Niet dat ik mannelijk klink--maar wat jij zegt heb ik ook, tot mijn broertje echt de baard in zijn keel kreeg dachten mensen nog wel eens dat ik hem was als ik de telefoon op nam. Ah, wat een geweldig gevoel was dat.
Zingen doe ik ook, niet veel tegenwoordig want de dysforie is echt omhoog geschoten na het e.e.a. aan ervaringen maar toen ik bij een koor zat zong ik alt. Ik heb zelfs een tijdje gerookt in de hoop dat mijn stem lager zou worden wat... ook niet echt slim is, natuurlijk. Ben ik dus maar weer mee gestopt.
De reden dat je stem 's ochtends wat lager is is omdat je je vocal chords dan een tijdje niet hebt gebruikt en je dan wat met slijm e.d. te maken hebt. Eigenlijk hetzelfde iets als wanneer je verkouden bent.
Ik wacht dus maar lekker de testosteron af. Net als wat Danielle zegt--je kunt je stem behoorlijk beschadigen als je niet juist praat (bij mij is het geen issue, het is gewoon zo dat ik met de toon waarop ik nu praat niet op mijn luidst kan praten e.d. en dat is geen issue). En dan wordt zingen helemaal een probleem...
Zingen doe ik ook, niet veel tegenwoordig want de dysforie is echt omhoog geschoten na het e.e.a. aan ervaringen maar toen ik bij een koor zat zong ik alt. Ik heb zelfs een tijdje gerookt in de hoop dat mijn stem lager zou worden wat... ook niet echt slim is, natuurlijk. Ben ik dus maar weer mee gestopt.
De reden dat je stem 's ochtends wat lager is is omdat je je vocal chords dan een tijdje niet hebt gebruikt en je dan wat met slijm e.d. te maken hebt. Eigenlijk hetzelfde iets als wanneer je verkouden bent.
Ik wacht dus maar lekker de testosteron af. Net als wat Danielle zegt--je kunt je stem behoorlijk beschadigen als je niet juist praat (bij mij is het geen issue, het is gewoon zo dat ik met de toon waarop ik nu praat niet op mijn luidst kan praten e.d. en dat is geen issue). En dan wordt zingen helemaal een probleem...
meerdere zakken met zaagsel
-
Amy
Je zou misschien het omgekeerde kunnen doen als wat ik heb gedaan om mijn stem meer vrouwelijk te krijgen.
Daar voor was het belangrijkste om de resonantie te verplaatsen van de borst regio meer naar boven, dat doe ik door mijn strottenhoofd omhoog te trekken vooral en wat te knijpen. Ik weet niet of het mogelijk is voor jullie om het omgekeerde te doen maar het is te proberen. Als je T gaat gebruiken is dat ook wat er gebeurt, je strottenhoofd zakt omlaag en wordt iets groter.
Er zit zeg maar onder je keel ook een botje waar je twee sleutelbenen links en rechts aan vast zitten. Vroeger als ik praatte dan trilde dat, nu niet meer. Het lijkt me ook dat er een spier is die je strottenhoofd omlaag kan trekken maar of je daar ook bewust controle over kan krijgen weet ik niet.
Bewust controle krijgen over de spieren die het omhoog trekken was ook niet makkelijk. Wat daar bij hielp was bijvoorbeeld aanvoelen wat er gebeurde als je slikt want dan wordt je strottenhoofd automatisch omhoog getrokken alleen ik weet niet of er ook iets is wat je kunt doen wat automatisch dat ding naar beneden trekt.
Beetje verwarrend allemaal misschien omdat je het omgekeerde zou moeten doen als van wat ik heb geleerd en ook wel redelijk kan omschrijven maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Daar voor was het belangrijkste om de resonantie te verplaatsen van de borst regio meer naar boven, dat doe ik door mijn strottenhoofd omhoog te trekken vooral en wat te knijpen. Ik weet niet of het mogelijk is voor jullie om het omgekeerde te doen maar het is te proberen. Als je T gaat gebruiken is dat ook wat er gebeurt, je strottenhoofd zakt omlaag en wordt iets groter.
Er zit zeg maar onder je keel ook een botje waar je twee sleutelbenen links en rechts aan vast zitten. Vroeger als ik praatte dan trilde dat, nu niet meer. Het lijkt me ook dat er een spier is die je strottenhoofd omlaag kan trekken maar of je daar ook bewust controle over kan krijgen weet ik niet.
Bewust controle krijgen over de spieren die het omhoog trekken was ook niet makkelijk. Wat daar bij hielp was bijvoorbeeld aanvoelen wat er gebeurde als je slikt want dan wordt je strottenhoofd automatisch omhoog getrokken alleen ik weet niet of er ook iets is wat je kunt doen wat automatisch dat ding naar beneden trekt.
Beetje verwarrend allemaal misschien omdat je het omgekeerde zou moeten doen als van wat ik heb geleerd en ook wel redelijk kan omschrijven maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
-
Jer158
Thanks voor de tips, mensen! Ik ga kijken wat ik ermee kan.
Ik heb ook voornamelijk braaf de testo aan het afwachten, maar dat kan nog even duren.
En bovendien zal het effect allicht niet instantaan (is dat een woord?) zijn. Wil toch graag zo passabel mogelijk zijn in die periode dat ik begin met hormonen maar wel als man leef.
Ik heb ook voornamelijk braaf de testo aan het afwachten, maar dat kan nog even duren.
-
HopeGaming
Aan het einde van een zin omlaag gaan met je stem (vrouwen gaan dan omhoog). En vooral relaxed blijven. Handige app trouwens (: