TV tip, Love me gender

Nieuwsberichten
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: TV tip, Love me gender

Bericht door Emma »

Nadat we een erg slecht gevoel bij de intenties van de programmamakers kregen, hebben de de oproep van het forum verwijderd. Dit was de originele oproep:
Docuserie Leven als transgender
door Zodiak Nederland » 18 Feb 2016, 11:24

Hai!

Voor een nieuwe docuserie voor de publieke omroep zijn wij, Productiehuis Zodiak Nederland, op zoek naar transmannen en transvrouwen die wij gedurende een tijd mogen volgen. Heb je interesse en wil je meer weten? Contact ons per mail: [email protected] of bel ons op 035 xxx xx xx

Hartelijke groet en hopelijk tot snel,

Xxxxx
Redacteur
Klinkt leuk toch?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Ja klinkt wel vriendelijk, eigenlijk.
Ik snap het dilemma rond deze show niet echt.. wat is er nou mis mee? De transgenders worden (in mijn optiek) respectvol behandeld en niet ten ridicule neergezet.. ze willen een relatie en de show laat zien dat dat echt heel moeilijk is voor trans-personen, tenminste in zo'n direct contact
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Punt is dat men niet eerlijk is geweest naar de deelnemers over de intenties van het programma. Men wilde een "positief, respectvol en integer" programma maken, zei men. En dat is het niet echt geworden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Citizen Erased

Bericht door Citizen Erased »

Ender schreef:Ja klinkt wel vriendelijk, eigenlijk.
Ik snap het dilemma rond deze show niet echt.. wat is er nou mis mee? De transgenders worden (in mijn optiek) respectvol behandeld en niet ten ridicule neergezet.. ze willen een relatie en de show laat zien dat dat echt heel moeilijk is voor trans-personen, tenminste in zo'n direct contact
Als van te voren niet is aangegeven dat het echt alleen om het dating-aspect draait kan ik me voorstellen dat er mensen aan mee hebben gedaan die zich anders niet hadden opgegeven..
Toch vind ik inderdaad dat ze het redelijk integer in beeld brengen. Minus de 'heftige', over de top montagemuziekjes en blij-ei voice over natuurlijk, maar ja, da's NPO3; betutteling tot en met, niet nadenken, anders haken de jongeren af.
Al heb ik bij hét journaal tegenwoordig ook soms het idee dat ik het jeugdjournaal op heb staan, met de geweldige doch totaal overbodige infographics en aanvullende (ieder weldenkend mens bekende) details.
Ik ben heel slim of we worden met z'n allen dom gehouden.

Polygoon, dat waren nog eens tijden :mrgreen:
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Emma schreef:Punt is dat men niet eerlijk is geweest naar de deelnemers over de intenties van het programma. Men wilde een "positief, respectvol en integer" programma maken, zei men. En dat is het niet echt geworden.
Los van de intenties, is het toch echt wel een "positief, respectvol en integer" programma geworden toch? Wat ik zie in ieder geval wel
Simão

Bericht door Simão »

Waarom zouden ze expres vaag ergens over bijven? Maar het maakt niet uit dat we wat dat betreft van mening verschillen, de waarheid al wel in het midden liggen en het programma is nu zoals het is.

Ik ben me totaal niet bewust van "sensatie" waar ze op belust zouden zijn? Ik zie een afspiegeling van de werkelijkheid wat betreft afwijzing van hetero mannen, ik zie mensen die nog niet klaar zijn met zichzelf en die elkaar helpen, en geholpen worden. Ik zie ups en downs, maar ik zie totaal geen sensatie. Of misschien hebben we verschillende dingen voor ogen als we het woord zien.

En geen van de niet-transpersonen die ik er naar vroeg op dat andere forum heeft dat woord gebruikt. Het enige waar ze over vielen was teveel daten en te weinig info. Wat ik meer hoorde was dat het niet boeiend was. Dat is zo´n beetje het tegenovergestelde van sensatie.
Hij is een zij vond ik leuk/intresant om te volgen.
Dit programma heb ik nu twee keer gezien maar vind ik toch niks. Twee personages iriteren mij. Waardoor ik het niet meer kijk. Ook komt hier de ombouw en het proces zelf niet veel aanbod wat intressant was. Maar lijkt het meer een datigsshow...
Ik kijk het zo in een verloren moment wel eens terug, maar eigenlijk vind ik dit programma ook niet zo heel boeiend. Ik heb eerder ook iets over transgender gezien, dat was vast hij is een zij. Daar ging het meer over de transformatie en vond ik interessanter.
Toch vind ik het ergens wel interessant waar de onzekerheden van deze mensen liggen, en kijk ik het programma dus af en toe wel.
k heb een keer een aflevering gezien. Vond het zeer aandoenlijk. Schrok ook wel van de veroordelingen die ze soms kregen op straat of de moeite die het heeft gekost om ervoor uit te kunnen komen. Ik vind het dappere mensen en ook zij verdienen liefde. Verder eigenlijk niet meer gekeken. Het zal verder vooral een beetje hetzelfde zijn elke aflevering denk ik.
Ik heb gekeken, maar ben afgehaakt. Waarom? Lastig uit te leggen, maar het heeft iets te maken met het oppervlakkige vh programma. Hij is een zij ook gezien en dat vond ik kwalitatief een veel beter programma. Ik heb het gevoel dat de EO er wel aandacht aan wil besteden, maar een deel vd achterban niet voor het hoofd wil stoten. Transitie of niet, je moet binnen het maatschappelijke plaatje passen. Het programma stelt te weinig lastige vragen en blijft enorm hangen in het stereotiepe genderrollen (ook al matchen gender en geboren geslacht niet).

Ik vind het overigens een hele stap van de EO om het programma te maken, chapeau daarvoor. Inhoudelijk vind ik het alleen nog niet ok.
Heb een stukje gezien maar ben adgehaakt om exact dezelfde reden als KPet. Veel te weinig inhoud, jammer.
Ik vind het trouwens ook dapper dat deze Trans dit durven te laten zien hoor.
Ik heb de eerste paar afleveringen gekeken omdat het me wel een interessant programma leek maar ik ben afgehaakt omdat het me toch echt niet kon boeien. Ook ergerde ik me nogal aan 1 persoon, Jennifer was het volgens mij maar dat ligt volledig aan haar persoonlijkheid.

Het heeft mijn mening over transgenders in ieder geval niet veranderd en ik heb ook niets nieuws geleerd. Maar ik was er o.a. door Hij is een zij (vond ik wél een leuk programma) ook al wel wat bekend mee en ik sta gewoon positief tegenover.
Ik kijk het op tv als ik eraan denk, anders kijk ik het op npo.nl.
Ik vind het meestal erg interessant hoe er omgegaan wordt met hun transitie en hoe zij erin staan etc.
Ik weet niet of oud en jong doorelkaar bij dit programma wat zo rond daten centeert had gewerkt, maar ik ben het met je eens dat het voor een nieuw programma zeker de voorkeur geniet.
Alleen blijft de vraag in welk jasje het giet als je daten weg gaat laten (dat wel beter zou zijn inderdaad) en ook geen transitie in beeld wilt brengen. En dat mensen dan toch nog willen kijken. Wat ik eerder zei, twee mensen op de bank die zeggen dat ze van elkaar houden is te saai.

Enfin, morgen hebben we weer een nieuwe aflevering om door te nemen...
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Dating programma's kennen geen/weinig info. Niet der cis-mensen of der trans-genders. Daten, is iets persoonlijks/individueel ongeacht geslacht/rang/inhoud der broek.

Programma's der operatieve ingrepen, kennen idd meer kijkcijfers. Om wat, ter kennis, van wat men als trans-gender/transseksueel eventueel in de broek kent, voor wie ? de algemene cis-wereld ? Dat is iets persoonlijk. Bij ieder van ons, bij de cis-mensen, maar ook bij de transgenders/transseksuelen.

Er zomaar op los gaan daten, in de hoop aan het einde van de uitzendingen, al is het maar: onder druk der niet te durven falen en toch maar iemand te vinden/ gevonden te hebben. Naar mijn mening en ervaring, werkt het spontaan en succesvol daten,.......totaal anders.

Ps. Trans-genders/transseksuelen, zijn gewone mensen. Cis-mensen/gewone mensen op een bankje in de huiskamer/keuken, enz,............zie ik vreemd genoeg elke dag, in ieder programma op TV.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20230219
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Anon20230219 »

Nick schreef:Dating programma's kennen geen/weinig info. Niet der cis-mensen of der trans-genders. Daten, is iets persoonlijks/individueel ongeacht geslacht/rang/inhoud der broek.

Programma's der operatieve ingrepen, kennen idd meer kijkcijfers. Om wat, ter kennis, van wat men als trans-gender/transseksueel eventueel in de broek kent, voor wie ? de algemene cis-wereld ? Dat is iets persoonlijk. Bij ieder van ons, bij de cis-mensen, maar ook bij de transgenders/transseksuelen.

Er zomaar op los gaan daten, in de hoop aan het einde van de uitzendingen, al is het maar: onder druk der niet te durven falen en toch maar iemand te vinden/ gevonden te hebben. Naar mijn mening en ervaring, werkt het spontaan en succesvol daten,.......totaal anders.

Grtz Nick ;)
Ben het zeker met je eens Nick dat dergelijke transitie programma's echt worden bekeken van nou hoe gaat dat er dan uitzien???
Biertje en een chippie erbij en zo nou we gaan er voor zitten :(
Er zullen maar weinig mensen er met respect naar kijken ben ik bevreesd.

Daarom zou ik zeker niet in mijn transitie proces een camera op mijn kop gericht willen hebben, ben zo blij dat ik geen bekend persoon ben anno nu.
Dating via de TV dat loopt meestal op weinig tot niets uit en verwacht ook niet dat eruit deze serie een leuk stel zal ontstaan.
Het is voor cis vrouwen al moeilijk een leuke partner te vinden laat staan als je dat dus niet ben..
Bedoel dit helemaal niet beledigend overigens want zit in hetzelfde schuitje...het ergste is nog eigenlijk dat ik de laatste tijd veel aandacht van mannen krijg terwijl er afgezien van mijn dieet niet heel erg veel gebeurd meer van voren.

Op daten moet geen druk staan, je moet ergens gewoon onbevangen naar binnen gaan en zien wat er op je afkomt of wat jij leuk vindt om te benaderen.
En op sommige avonden zal het tegenvallen en op andere avonden gaat het beter.
Spontane ontmoetingen zijn vaak een mooie start voor een vriendschap of relatie..

Tja ik vind het best jammer dat je gaandeweg erachter moet komen dat een dergelijke serie gebaseerd is op veelal soort van leugens.
Vind ik niet helemaal kies te noemen gezien dat het om mensen gaat welke toch al meer stappen moeten zetten ergens te komen omdat ze gekozen hebben voor hun geluk.
Daar had wat mij betreft zeker wel wat voorzichtiger mee omgesprongen mogen worden..
En het valt mij van een omroep als de EO dan ook zeker tegen.
Al had ik zoals ik al eerder schreef mijn bedenkingen waarom juist deze omroep welke mij nog steeds de rillingen geeft zo'n programma maakt.

Liefs:Lisa
Simão

Bericht door Simão »

Niet om het een of ander, maar ik denk dat jullie je vergissen met wat bedoelt wordt met interesse is in transities en operaties. want als het over operaties gaat, is dat niet hetzelfde als dat er operaties te zien zijn, want dat is in geen enkel programma ooit gebeurd naar ik weet, wegens allerlei wetjes.
Je ziet hooguit voorlichting over de operatie en iemand in narcose gaan en er weer uit komen.
Als ik het goed begrepen heb krijg je vanavond ook zo´n voorlichting te zien die Jason krijgt, dus de kijkers die interesse hebben krijgen dan de gewenste info.
Mensen die interesse hebben in transitie en eventuele operaties die daarbij horen, kijken echt niet om te zien hoe een penis of vangina eruit zien na een operatie (toch een bonte gezwollen boel), dat kunnen ze op internet wel vinden, maar omdat ze meeleven met een persoon die niet tevreden is over zijn/haar lichaam en de verandering ook mee willen maken.

En ik voel me aangesproken als men zo hatelijk doet over mensen die interesse hebben in operaties. Ik kijk naar programmas waarin mensenlichamen veranderd worden omdat mensen ongelukkig zijn met wat ze hebben en kijk hoe het dan geworden is en hoe blij ze daarmee zijn, en echt niet omdat ik hoop een geslachtsdeel of borst te zien.
Maar dan wordt ik dus gezien als een soort respectloos monster ofzo?

Ik zie nog steeds niet hoe een programma "gebaseerd is op leugens" als de redactie in de aanloop vaag is geweest en veranderingen maakt en een en ander geregeld heeft om zeker te zijn van inhoud, maar goed, ergernis zal ik toch niet weg kunnen nemen.

Het daten lijkt overigens naar het einde toe wel succesvol(ler) te verlopen, maar ik geloof nog steeds dat het daten alleen als kapstok is gebruikt, als rode draad, om allerlei aspecten te laten zien. Immers het is niet zo dat in elke aflevering alle vijf daten ofzo.

Wat sommigen betreft gaat niemand ooit voorzichtig genoeg om met transgender personen en dit is wat mijn zus bv zo tegenstaat. Ik kan haar echt niet overtuigen dat we niet allemaal hetzelfde zijn, omdat ze steeds weer stuit op enorme haat, agressie en weerstand van transgender personen.
Ze heeft echt het idee dat we allemaal gefrustreerd zijn. Zelfs terwijl ik dat bv totaal niet ben.
Ze gaat trouwens op mijn verzoek vanavond ook kijken, eens zien hoe zij er tegenover staat. Ze vindt (op TV) daten ook maar raar, trouwens.

@ Nick, ik weet niet naar welke programmas je kijkt en of Belgische TV anders is, maar op de Nederlandse TV zie je niet dagelijks cismensen op de bank thuis. Dat geeft nl geen inhoud aan een progamma of het moet een minuutje onderdeel zijn van een soap/serie.
Het gaat niet om een verschil tussen cismensen of transgenders, maar over het feit dat een programma wel inhoud moet hebben.
En het lijkt mij nogal logisch dat als een programma over transgenders gaat dat er specifieke problemen en zorgen die zij hebben meer aan bod komen dan de gewone problemen en zorgen. Je kunt mij niet wijsmaken dat een jonge transgender in transitie of net daarna geen specifieke problemen en zorgen heeft wat betreft liefdesleven, onderwerp dat ze hier gekozen hebben, al is het maar omdat ze moeten zeggen dat ze er anders uitzien dan verwacht, als ze non-op zijn.
En persoonljk vind ik het helemaal niet raar om daar eens aandacht aan te schenken als je mensen kunt vinden die daar aan mee willen werken.

We moeten niet uit het oog verliezen dat dergelijke programmas gericht zijn naar mensen die niet of nauwelijks weten wat transgender inhoud.
Het is bovendien informatief voor transgenders die nog aan het begin staan.
Wees blij dat er omroepen zijn die zich daaraan willen wagen, al valt er nog wat op aan te merken. Aldoende leert men. Ook zij.
En wees blij dat het geen EndeMol format van met z´n tiggen in een huis en wachten op catfights en stiekeme seks is. Dát is pas bagger.
Dan hadden ze misschien wel hogere kijkcijfers gehad, maar dan heb je dus wel die sensatie en dat publiek dat zich zit te verlekkeren op een en ander.....
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Jer158

Bericht door Jer158 »

@ Simão: Ik denk dat ik niet alleen ben als ik zeg dat mijn houding hier op het forum jegens programma's over transgenders een heel stuk kritischer is dan in het dagelijks leven, juist omdat we hier onder ervaringsdeskundigen zijn en de mensen om mij heen in het dagelijks leven er een stuk minder van afweten. Dat we met zijn allen weten hoe het beter kan, wil niet zeggen dat we niet waarderen wat er wel goed gaat. Dat er een boel wel goed gaat, wil niet zeggen dat we niet kunnen streven naar nog representatiever en accurater in beeld gebracht worden.

Ik heb mij in het verleden kritisch uitgelaten over Hij is een zij, maar dat is wel degelijk het programma dat ik aan iedereen aanraadt om te kijken aangezien het zo toegankelijk is. Het programma is echter zeker niet perfect en Love me gender ook niet, en dat mag gezegd worden. Juist en ook zeker hier.
Hung her from the branches of a mango tree