En daar gaat het ook om in wat Isis zegt. Ze heeft niet meer het gevoel dat ze een schild nodig heeft.
Als je een "manlijk" hoofd hebt, maar een boezem, zal echt niemand meneer tegen je zeggen. Als je lang haar hebt maar een bobbel in je broek, zegt men heus niet mevrouw.
En ja, men kijkt daar oa naar bij twijfel. Niet iedereen is even sekse- en genderduidelijk op eerste gezicht, dat is echt niet iets waar alleen transgender personen mee zitten. En dan zijn er ook nog mensen die ertussen zitten of heen en weer gaan ertussen...
Maar als iemand zichzelf al veroordeeld, dan is er ook niets dat de ander kan zeggen om die persoon zekerder te laten voelen en vind zo´n persoon overal wel een aanval of iets negatiefs in, zelfs als het niet zo bedoeld is. Dat is erg jammer, maar daar kan de buitenwereld helaas niet zoveel aan doen. Zelfacceptatie is iets dat iemand zelf moet doen. We kunnen alleen stapjes daarin aanmoedigen en prijzen.
Als iemand zich gewoon prima voelt met hoe hij of zij er uit ziet dan zal niemand er over vallen, en die ene die het misschien wel doet, deert hem of haar dan niet.
Het zit echt niet in lang haar. Als iemand lang haar nodig heeft als schild, is dat prima, maar ik val er wel over als mensen die dat schild niet meer nodig hebben en dat uitspreken worden aangevallen daarop. (In dit geval Isis.)
Het enige dat ze laten zien is dat ze vrede hebben met zichzelf en dat is niet iets om te bekritiseren, lijkt mij, maar om toe te juichen.
Maar het bewijst maar weer dat mensen heel erg denken in mannen zien er zo uit en vrouwen zo.
Niemand kijkt op of om als een man vrouwelijke features heeft, maar owee als een vrouw manlijke features heeft? Wie bepaalt eigenlijk dat dát wel erg is? Misschien doen vrouwen dat zichzelf aan omdat er schaamte is en uitgesproken wordt?
Wie weet daar het fijne van of heeft er een mening over?
Nogmaals ik begrijp dat allemaal niet zo goed, maar ja, ik heb makkelijk praten, als man, dat snap ik wel.
Mag dan wel nog niet het lichaam hebben, maar mijn hersens zijn wel duidelijk zo gewired.
TED TALK: Uiterlijk van vrouwen
-
Simão
Re: TED TALK: Uiterlijk van vrouwen
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
-
Anon20180501
Ik zou bijna willen zeggen Simão, je geeft het antwoord zelf al......maar mijn hersens zijn wel duidelijk zo gewired.
Ik kan me voorstellen dat men in de tijd dat ik mezelf nog een beetje verschool achter mijn pony dacht dat ik dat deed om mijn innerlijke te verstoppen, dat men dacht dat ik nog zoekende was of zo, terwijl ik dat deed omdat ik nog niet erg tevreden was met mijn uiterlijk...
Maar er was een hele zware innerlijke strijd aan voorafgegaan vooraleer ik zo ver was dat ik mezelf accepteerde en 24/7 als vrouw ging leven, dan voel je je een beetje teruggezet als het ware, miskent op een of andere manier. Maar goed, weten zij en ik veel, het is een fase waar ik doorheen moest en ging, de start van mijn rle eigenlijk... en dan denk je wat af, pfff...
-
Amy
Jullie zijn inderdaad zo gewired, dat is me wel duidelijk. Ik had deze discussie gisteren met een vriendin besproken (zij heeft het ook gelezen) en het was ons wel duidelijk dat jullie je totaal niet in kunnen leven in ons en het voor mij geen zin heeft om er over door te gaan wat ik dus ook niet ga doen.Simão schreef:...
Nogmaals ik begrijp dat allemaal niet zo goed, maar ja, ik heb makkelijk praten, als man, dat snap ik wel.
Mag dan wel nog niet het lichaam hebben, maar mijn hersens zijn wel duidelijk zo gewired.
Met cis mannen praat ik ook niet over dit soort dingen omdat dat ook geen nut heeft, jullie verschillen niet van cis mannen hier in.
Dit bedoel ik niet als een verwijt.
-
Anon20180501
Normaal gesproken het allergrootste compliment wat je kan krijgen toch...Met cis mannen praat ik ook niet over dit soort dingen omdat dat ook geen nut heeft, jullie verschillen niet van cis mannen hier in.
Lijkt me een mooie afsluiter
-
Nate_0
Amy schreef:Simão schreef:Jullie zijn inderdaad zo gewired, dat is me wel duidelijk. Ik had deze discussie gisteren met een vriendin besproken (zij heeft het ook gelezen) en het was ons wel duidelijk dat jullie je totaal niet in kunnen leven in ons en het voor mij geen zin heeft om er over door te gaan wat ik dus ook niet ga doen.
Met cis mannen praat ik ook niet over dit soort dingen omdat dat ook geen nut heeft, jullie verschillen niet van cis mannen hier in.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het stukje over het niet kunnen inleven? Ik bedoel... we geven toch keer op keer aan dat we het snappen en dat het prima is als jij je beter voelt met lang haar om de redenen door jouzelf genoemd? Het enige wat wij doen is onze mening, die anders is dan de jouwe, uiten... Dat heeft volgens mij niets met inleven en alles met een ander perspectief te maken, en volgens mij heeft gender daar vrij weinig mee te maken.
En wat jou vriendin wel/niet zegt... Ik ga er van uit dat jullie vriendinnen zijn o.a. omdat jullie min of meer dezelfde zienswijze hebben. Simão en ik zijn het immers ook met elkaar eens... maar ik weet niet of ik mijn zienswijze op kan kalken aan het denken als een man. Eerder aan het feit dat ik me sowieso vrij weinig aan hokjes gebonden voel, maar meer aan eenieder die mag uitdragen wat hij/zij wil. En als jij jaloers wordt op Isis omdat zij kort haar kan dragen en jij niet, dan is dat ontzettend jammer, maar om te claimen dat wij ons daarom niet in jou kunnen inleven vind ik toch echt wat ver gaan.
meerdere zakken met zaagsel
-
Simão
Dat snap ik, maak je geen zorgen.Amy schreef:Jullie zijn inderdaad zo gewired, dat is me wel duidelijk. Ik had deze discussie gisteren met een vriendin besproken (zij heeft het ook gelezen) en het was ons wel duidelijk dat jullie je totaal niet in kunnen leven in ons en het voor mij geen zin heeft om er over door te gaan wat ik dus ook niet ga doen.Simão schreef:...
En ik ik snap volkomen dat je met mannen niet kunt praten over bepaalde dingen.
Wat vrouwen zichzelf aandoen (aan stress), omdat ze denken dat een vrouw er zus of zo uit moet zien, dát snap ik niet.
Maar waar ik over viel is dat je Isis aan gaat vallen op het feit dat ze niet meer schuilt achter lang haar. Dat is voor haar óók een grote stap geweest!
(Mijn inlevingsvermogen werkt op dat gebied weer prima
Het is niet zo dat het een goed is en het ander slecht als je het hebt over schuilen achter haar ja of te nee, of dat de een dit wel kan en de ander niet.
Het heeft te maken met, en ging over, zelfacceptatie en uitstraling. Daar hebben we allemaal mee te maken.
Jij bent nog niet zo ver dat je vol zelfvertrouwen bent, en daarom vind je je haar belangrijk en dát snap ik prima.
Dus onderschat mijn inlevingsvermogen (dat inderdaad niet zo ruim is als het gaat om vrouwelijke schoonheidsperikelen) alsjeblieft niet.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
-
Amy
Jij weet ook echt alles wat positief bedoelt is op te vatten als iets negatiefs. Je snap er ook echt helemaal niets van. Zoek het toch lekker uit of zo, ik ga geen moeite meer doen voor jou.Nate_0 schreef:Amy schreef:Simão schreef:Jullie zijn inderdaad zo gewired, dat is me wel duidelijk. Ik had deze discussie gisteren met een vriendin besproken (zij heeft het ook gelezen) en het was ons wel duidelijk dat jullie je totaal niet in kunnen leven in ons en het voor mij geen zin heeft om er over door te gaan wat ik dus ook niet ga doen.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het stukje over het niet kunnen inleven? Ik bedoel... we geven toch keer op keer aan dat we het snappen en dat het prima is als jij je beter voelt met lang haar om de redenen door jouzelf genoemd? Het enige wat wij doen is onze mening, die anders is dan de jouwe, uiten... Dat heeft volgens mij niets met inleven en alles met een ander perspectief te maken, en volgens mij heeft gender daar vrij weinig mee te maken.
En wat jou vriendin wel/niet zegt... Ik ga er van uit dat jullie vriendinnen zijn o.a. omdat jullie min of meer dezelfde zienswijze hebben. Simão en ik zijn het immers ook met elkaar eens... maar ik weet niet of ik mijn zienswijze op kan kalken aan het denken als een man. Eerder aan het feit dat ik me sowieso vrij weinig aan hokjes gebonden voel, maar meer aan eenieder die mag uitdragen wat hij/zij wil. En als jij jaloers wordt op Isis omdat zij kort haar kan dragen en jij niet, dan is dat ontzettend jammer, maar om te claimen dat wij ons daarom niet in jou kunnen inleven vind ik toch echt wat ver gaan.
-
Nate_0
Ik snap er 'echt helemaal niets van''? Juist. want verteld worden dat ik geen inlevingsvermogen heb is toch zó'n compliment hè? (Dat was dus sarcasme, in case it wasn't clear.)
En Amy, ik kan hetzelfde van jou zeggen. Ik heb zelden een positieve reactie van jou gelezen, en ik heb meerdere malen geprobeerd uit te leggen hoe ik hier over denk & waarom ik dat denk & waarom ik vind dat jaloezie iets is wat je bij jezelf moet verhelpen ipv te gaan lopen janken en zeggen dat anderen niet met je mee leven... Het is bijna een soort Trump rethoriek. Maar goed, whatever makes you (un)happy, I guess.
En Amy, ik kan hetzelfde van jou zeggen. Ik heb zelden een positieve reactie van jou gelezen, en ik heb meerdere malen geprobeerd uit te leggen hoe ik hier over denk & waarom ik dat denk & waarom ik vind dat jaloezie iets is wat je bij jezelf moet verhelpen ipv te gaan lopen janken en zeggen dat anderen niet met je mee leven... Het is bijna een soort Trump rethoriek. Maar goed, whatever makes you (un)happy, I guess.
-
Amy
Ja ik weet het. Ik ben een enorm kutwijf, dat heb je nu wel duidelijk gemaakt.
-
Nate_0
Je bent er vooral heel goed in dat jezelf duidelijk te maken door hoe je over alles praatAmy schreef:Ja ik weet het. Ik ben een enorm kutwijf, dat heb je nu wel duidelijk gemaakt.