TED TALK: Uiterlijk van vrouwen

Make-up, kleding, en zo voort
Simão

Re: TED TALK: Uiterlijk van vrouwen

Bericht door Simão »

@fenke
Wat ik zeg is dat je niet het gevoel hoeft te hebben ergens bij te willen horen terwijl je best deel uit kan maken van groepen. Het ergens bij wíllen horen is iets anders dan je bewegen in groepen zonder dat er noodzaak is of je bevestiging zoekt. Ik heb niemand nodig.

Je verandert alleen een cultuur of maatschappij als je allemaal veranderd, dat is dus inclusief de mensen die dénken dat ze zus of zo eruit moeten zien. Zij zijn met die gedachtegang en gedrag daarnaar nou niet echt een schitterend voorbeeld van hoe het zou moeten, lijkt mij. Ze houden het in stand.
Dus zij moeten wel degelijk los leren laten dat je er op een bepaalde manier uit moet zien want alleen dan kunnen ze dat uitdragen naar de buitenwereld en hun kinderen bv zodat die ook weer vrijer zijn.
Je kunt het niet schuiven op de boze buitenwereld als je die zelf medecreërt....

En waarin we afgedwaald waren is dat groepgedoe zoals je het noemt dan wel belangrijk kan zijn, maar dat uiterlijk daar op zich natuurlijk totaal geen plaats hóeft te hebben.
Dan kun je wel hameren op dat je ergens bij wit horen, maar waarom zou je niet ergens bij kunnen horen als je uiterlijk afwijkt van wat je DENKT dat het moet zijn? Dat doe je dan toch zelf? Maak dan ene groep met dikkerd, met lelijkers, met jongensachtige meiden, meisjesachtige jongens. Wat ik zeg ene groep kun je ook gewoon creëren...

Overigens is het niet overal zo dat uiterlijk zo´n absurde rol speelt en ik woon gooddank in een land waar mensen nog gewaardeerd worden om wie ze zijn en niet om hoe ze er uit zien.
En er zijn bv vrouwen met baarden die gewoon gelukkig zijb met zichzelf en gewoon vrienden hebben, hoor. En omdát ze zich niet schamen worden ze gewoon geaccepteerd. Kijk trouwens naar een Conchita Wurst.

Er zijn genoeg mensen die hun kinderen grootbrengen met gevoel van eigenwaarde, maar dat lukt natuurlijk niet als je denkt dat spullen belangrijker zijn dan liefde en ze de godganse dag aan hun smartphobe geplakt zitten, en dat is een beetje gaande tegenwoordig.
Waarom die dingen mee naar school mogen bv is mij een raadsel.
Die smartphone wordt gebruikt om de hele dag door vleeskeuringen uit te voeren en aan mee te doen. Ik vrees dat daar het hek van de dam is en we dat echt niet terug kunnen draaien.
Ik heb wel degelijk medelijden met de jeugd van tegenwoordig omdat veel te veel kut ouders hebben die ze zoet houden met spullen ipv meegeven wat echt waarde heeft. Hoe wordt dat met de volgende generatie? Ik zie het somber in.
En vooral ook de USA als groot voobeeld nemen, daar worden we zo gelukkig van, met hun gebleekte tanden en verneukte foto´s.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
82c65d4a

Bericht door 82c65d4a »

Ik snap dat je een wat beleefdere kant wilt laten zien, Lisa, en Nate zal je geen pijn hebben willen doen, maar je was diep gekwetst en je kwetsbaarheid mag ook gezien worden.
Jer158

Bericht door Jer158 »

fenke schreef:Ik had dat niet eens direct voor ogen, maar ja, ook dergelijke gebeurtenissen hebben hun impact. Overigens, men lokt dergelijke reacties niet uit, dergelijke agressie is gewenst noch uitgelokt.
Ik bedoelde "uitlokken" uiteraard in de niet-intentionele zin van "triggeren" of "aanleiding geven tot". Als je een ander woord hebt dat de lading beter dekt, hoor ik het graag.
Hung her from the branches of a mango tree
82c65d4a

Bericht door 82c65d4a »

Simão schreef:@fenke
Wat ik zeg is dat je niet het gevoel hoeft te hebben ergens bij te willen horen terwijl je best deel uit kan maken van groepen. Het ergens bij wíllen horen is iets anders dan je bewegen in groepen zonder dat er noodzaak is of je bevestiging zoekt. Ik heb niemand nodig.
Misschien een kwestie van hoe je je uitdrukt, voor mij is ergens bij willen horen ongeveer hetzelfde als deel willen uitmaken van een groep. Maar ook 'erbij willen horen' in de engere zin zie ik als expressie van die evolutionair bepaalde drang deel uit te moeten maken van een groep.

Opmerkelijk; we accepteren sexuele geaardheid als iets wat in iemand aard zit, maar de behoefte om
Je verandert alleen een cultuur of maatschappij als je allemaal veranderd, dat is dus inclusief de mensen die dénken dat ze zus of zo eruit moeten zien. Zij zijn met die gedachtegang en gedrag daarnaar nou niet echt een schitterend voorbeeld van hoe het zou moeten, lijkt mij. Ze houden het in stand.
Het wordt met de paplepel ingegoten, en juist in de jaren dat persoonlijkheid en identiteit zich vormen is het die omgeving die de touwtjes in handen heeft en tegen de tijd dat mensen bewust met zichzelf aan de gang kunnen zijn al die negatieve patronen er al diep ingegraveerd. Het is veel efficiënter om vanaf het begin

Dus zij moeten wel degelijk los leren laten dat je er op een bepaalde manier uit moet zien want alleen dan kunnen ze dat uitdragen naar de buitenwereld en hun kinderen bv zodat die ook weer vrijer zijn.
Je kunt het niet schuiven op de boze buitenwereld als je die zelf medecreërt....
En waarin we afgedwaald waren is dat groepgedoe zoals je het noemt dan wel belangrijk kan zijn, maar dat uiterlijk daar op zich natuurlijk totaal geen plaats hóeft te hebben.
Maar de huidige realiteit is anders, die te negeren negeren is pas werkelijk afdwalen. De huidige realiteit is dat in (online) media, films, tv, en vooral alle marketing, een perfect uiterlijk wel belangrijk is. En hoe vaak krijgen kinderen te horen "wat zie je er leuk uit" tegenover "dat heb je goed gedaan" of "je hebt daar goed over nagedacht"? Zolang kinderen de boodschap blijven krijgen dat hun uiterlijk belangrijk is blijven ze het belang van hun uiterlijk overschatten.

Dan kun je wel hameren op dat je ergens bij wit horen, maar waarom zou je niet ergens bij kunnen horen als je uiterlijk afwijkt van wat je DENKT dat het moet zijn? Dat doe je dan toch zelf? Maak dan ene groep met dikkerd, met lelijkers, met jongensachtige meiden, meisjesachtige jongens. Wat ik zeg ene groep kun je ook gewoon creëren...
Er zijn genoeg mensen die hun kinderen grootbrengen met gevoel van eigenwaarde, maar dat lukt natuurlijk niet als je denkt dat spullen belangrijker zijn dan liefde en ze de godganse dag aan hun smartphobe geplakt zitten, en dat is een beetje gaande tegenwoordig.
Dat ding heeft er niets mee te maken, de excessen die je daarop tegenkomt zijn eerder een resultaat van veel jonger ingezette trends dan een oorzaak.
Ik heb wel degelijk medelijden met de jeugd van tegenwoordig omdat veel te veel kut ouders hebben die ze zoet houden met spullen ipv meegeven wat echt waarde heeft. Hoe wordt dat met de volgende generatie? Ik zie het somber in.
Dan moet je toch juist inzetten op het bijsturen van de opvoeding in plaats van kinderen verantwoordelijk te maken voor iets waar ze geen controle over hebben.
82c65d4a

Bericht door 82c65d4a »

Jer158 schreef:
fenke schreef:Ik had dat niet eens direct voor ogen, maar ja, ook dergelijke gebeurtenissen hebben hun impact. Overigens, men lokt dergelijke reacties niet uit, dergelijke agressie is gewenst noch uitgelokt.
Ik bedoelde "uitlokken" uiteraard in de niet-intentionele zin van "triggeren" of "aanleiding geven tot". Als je een ander woord hebt dat de lading beter dekt, hoor ik het graag.
Dat is in wezen hetzelfde, door termen als "uitlokken", "triggeren" en "aanleiding geven tot" leg je de verantwoording voor - of de oorzaak van - de agressie neer bij de persoon waartegen die is gericht en niet waar die hoort, namelijk bij de diegene die agressief handelt.
Jer158

Bericht door Jer158 »

fenke schreef:
Jer158 schreef:
Dat is in wezen hetzelfde, door termen als "uitlokken", "triggeren" en "aanleiding geven tot" leg je de verantwoording voor - of de oorzaak van - de agressie neer bij de persoon waartegen die is gericht en niet waar die hoort, namelijk bij de diegene die agressief handelt.
Dat is dan een punt waar jouw idiolect verschilt van het mijne, want die interpretatie komt voor mij uit de lucht vallen en volgt absoluut niet uit de betekenis of pragmatiek van de woorden (zin) waar we het over hebben. Artikelen als "homo's in elkaar geslagen" leggen ook de schuld niet bij de homo's, maar vermelden hun LGBT-zijn omdat ze erkennen dat een aspect daarvan een trigger was voor een haatdelict.

EDIT: Waren de homo's in elkaar geslagen omdat ze iemands auto hadden gestolen, was hun LGBT-zijn niet vermeld want geen trigger. Iets erkennen als trigger betekent niet dat je het goedkeurt.

Maar goed, deze discussie staat verder ver van het oorspronkelijke onderwerp af.
Hung her from the branches of a mango tree
Simão

Bericht door Simão »

Gedachtes waarom de ene persoson beinvloedbaar is en de ander niet? We leven toch allemaal in dezelfde maatschappij?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Lisa, die opmerking over de vrachtwagen schoot bij mij nogal in het verkeerde keelgat aangezien ik daadwerkelijk ben aangereden door een vrachtwagen vorig jaar. Gelukkig niet frontaal, dat was op het nippertje, maar hij is wel over mijn voet gereden. Verbrijzeld, in eerste instantie dachten de artsen dat ik mijn voorvoet zou verliezen en uiteindelijk is er ook het e.e.a. afgestorven. 4 weken ziekenhuis totaal, tig operaties, 12 weken met mijn been omhoog omdat het anders verder kon afsterven en dus waren de enige afstanden die ik op krukken volbracht naar het toilet en terug... Meer dan een jaar later loop ik nog steeds mer een kruk, ik weet ik niet of ik daar ooit van af kom ivm pijnklachten, en kan ik niet meer ver lopen (dus shoppen is bijvoorbeeld moeilijk) of überhaupt nog rennen. Ik zal wss de rest van mijn leven orthopedische schoenen moeten dragen, een staand beroep zit er niet in en dansen op feestjes ook niet, en mijn leven is behoorlijk veranderd. Vandaar dat ik zo fel uit de hoek kwam.

In plaats van me constant rot te voelen over wat ik niet meer kan of over hoe mensen me zien als ik, als jong persoon, met een kruk loop ("aansteller", waarschijnlijk door een groot deel, aangezien het voor de rest niet zichtbaar is en men in de bus niet gaat staan tenzij ik het nadrukkelijk vraag terwijl busgangers wek opstaan voor oudere mensen) kijk ik naar wat ik wel kan en vind ik mijn draai er wel in. Dit soort shit moet toch immers iemand overkomen, en ik gun het niemand anders. Dan deal ik er liever zelf mee. Ik leef iig nog. Dan ken ik ook andere verhalen...
meerdere zakken met zaagsel
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

ik bedoelde natuurlijk met* pijnklachten en wel* opstaan, excuses voor de autocorrectie hier en daar

jammer dat het topic op dit type discussie is uitgelopen, dat was niet mijn bedoeling
meerdere zakken met zaagsel
Anon20230219
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Anon20230219 »

Nate_0 schreef:Lisa, die opmerking over de vrachtwagen schoot bij mij nogal in het verkeerde keelgat aangezien ik daadwerkelijk ben aangereden door een vrachtwagen vorig jaar.
Ok tja dat kan uiteraard maar als je het relaas helemaal leest dan zie je ten eerste dat ik het uiteindelijk niet heb gedaan en dat ik met een groot gat in mijn gezicht in die tijd door het leven moest gaan..
Ik vind het heel rot dat je er nog steeds last van hebt maar goed hopelijk begrijp je ook dat mijn litteken nog steeds een gevoelig thema is..
Het is voor mij wel een les mij minder kwetsbaar te gaan opstellen, kan ik ook niet meer bezeert worden en vervolgens zo uit mijn panneplaat gaan.