Daar is een heel handige oplossing voor, die iedereen die in een bepaalde branche schrijft op gewezen wordt: gewoon geen jargon gebruiken. Jargon is armoede.Nate_0 schreef: Ik vind het overigens wat ver gaan om iedere keer als je een berichtje of topic typt, na moet gaan welke benamingen wel/niet gekend zullen worden door iemand die niet bekend is met het jargon. Dat neemt namelijk de effectiviteit van het jargon weg, is lastig voor de mensen die het jargon wél kennen, en ik denk dat een lijst met veelgebruikte termen een veel effectiever middel is met betrekking tot het lezen door een persoon die nieuw is in het wereldje.
Jargon
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Jargon
Irene
-
Anon20180501
Jullie bedoelen zoiets..? (en daar dan op voortbouwen...)
viewtopic.php?f=10&t=269&hilit=afkortingen
-
Nate_0
Yep.Daniéla schreef:Jullie bedoelen zoiets..? (en daar dan op voortbouwen...)
En Irene, het lijkt mij lastig om benamingen als FtM volledig te gaan vervangen door "vrouw-naar-man transgender" of cis door "iemand die zich oke voelt met het eigen geslacht" e.d.... Of begrijp ik je verkeerd?
meerdere zakken met zaagsel
-
Irene_de_Vreede
- Moderator
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Dat het soms lastig is iets begrijpelijk uit te leggen is nog geen reden het niet te proberen.
Irene
-
Nate_0
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar wel dat jargon natuurlijk om een reden ontstaat... Dat geldt voor jongeren binnen bepaalde subculturen, taalgebruik dat internet-specifiek is, vakjargon, en ook dit soort termen gebruikt door de transgender community.Irene_de_Vreede schreef:Dat het soms lastig is iets begrijpelijk uit te leggen is nog geen reden het niet te proberen.
Overigens heb ik nog nooit gehoord van iemand die binnen een bepaald werkveld werd verteld het jargon niet te gebruiken... Ja, in artikelen geschreven voor mensen die er niet in zitten of cliënten/klanten, maar de meeste mensen op deze site zijn juist al expert. Op mijn opleidingen was het zo van "leer het vakjargon zo snel mogelijk" omdat het zo zijn functies heeft.
Daar komt nog bij dat door het leren/kennen van de termen je toegang tot al bestaande informatie veel makkelijker is.
-
Anon20180501
Ga jullie goddelijke gang dan maar Nate & Co...Nate_0 schreef:Yep.Daniéla schreef:Jullie bedoelen zoiets..? (en daar dan op voortbouwen...)
Topicnaam heb ik al, Dik-T
-
Simão
Wat is er mis met VnM (als het echt kort moet) of vrouw-naar-man schrijven?
Het is een misvatting om te denken dat mensen op een transforum per defintie al expert zijn. Er zijn er die nog maar net ontdekt hebben dat ze iets hebben met het andere geslacht en amper weten wat transgender zijn op zich inhoud, of wel in het traject zitten maar verder nog niet thuis zijn met termen die, laten we wel wezen, vooral op fora worden gebruikt, omdat ze gewoonweg nog niet op een transforum geweest zijn.
Wel leert iedereen vrij snel nieuwe termen omdat je ze vaker tegenkomt.
Toen ik voor het eerst met andere transgenders sprak op een forum zat ook ook met mijn oren te klapperen. En nog kom ik wel eens een nieuwe afkorting tegen die ik op moet zoeken. Gewoonweg omdat ze in voorlichtingsartikelen (want ik weet wél van jongs af aan dat ik transgender ben) niet eens voorkomen. die zijn namelijk zo veel mogelijk in Nederlands. Het enige engels dat je daar tegenkomt is bv intake en screening en cross sex hormonen, en real life experience. Maar een FFS kom je daar niet tegen, dat heeft gewoon aangezichtscorrectie. En een SRS heet geslachtsaanpassende operatie of genderaanpassende operatie.
Het is een misvatting om te denken dat mensen op een transforum per defintie al expert zijn. Er zijn er die nog maar net ontdekt hebben dat ze iets hebben met het andere geslacht en amper weten wat transgender zijn op zich inhoud, of wel in het traject zitten maar verder nog niet thuis zijn met termen die, laten we wel wezen, vooral op fora worden gebruikt, omdat ze gewoonweg nog niet op een transforum geweest zijn.
Wel leert iedereen vrij snel nieuwe termen omdat je ze vaker tegenkomt.
Toen ik voor het eerst met andere transgenders sprak op een forum zat ook ook met mijn oren te klapperen. En nog kom ik wel eens een nieuwe afkorting tegen die ik op moet zoeken. Gewoonweg omdat ze in voorlichtingsartikelen (want ik weet wél van jongs af aan dat ik transgender ben) niet eens voorkomen. die zijn namelijk zo veel mogelijk in Nederlands. Het enige engels dat je daar tegenkomt is bv intake en screening en cross sex hormonen, en real life experience. Maar een FFS kom je daar niet tegen, dat heeft gewoon aangezichtscorrectie. En een SRS heet geslachtsaanpassende operatie of genderaanpassende operatie.
Laatst gewijzigd door Simão op 23 okt 2016, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
-
Nate_0
Dick-T is grappiger als het door een transman geschreven wordtDaniéla schreef:Ga jullie goddelijke gang dan maar Nate & Co...Nate_0 schreef:Yep.Daniéla schreef:Jullie bedoelen zoiets..? (en daar dan op voortbouwen...)
viewtopic.php?f=10&t=269&hilit=afkortingen![]()
Topicnaam heb ik al, Dik-T
-
Anon20180501
Ik ken mijn plaats en recht Nate... 
-
Nate_0
Daniéla schreef:Ik ken mijn plaats en recht Nate...
Ik bedoelde de spelling van Dik naar Dick veranderen :')