Lieve mensen, dank jullie voor alle reacties.
@Dora: dank voor de link naar de video.
Het verhaal roept ook hier op dit forum stevige reacties op. Het is een relevant verhaal voor mijn puzzel. Een transitie levert aan de ene kant 'gedoe' op rondom sociale acceptatie en stress die het oplevert. Aan de andere kant levert de transitie een goed gevoel op; meer innerlijke rust of meer ruimte om helemaal jezelf te zijn, zodat je andere kwaliteiten (naast vrouw zijn) ook meer tot hun recht kunnen komen. Die twee dingen moeten in een positieve balans staan. En dat waren ze voor Kelly/John duidelijk niet. En ik wil niet in diezelfde situatie belanden, want naar mijn idee heb je dan minder dan je had vóór de transitie. Kelly/John is zijn partner en het directe contact met zijn kinderen kwijt én hij leeft niet als vrouw. Lose-lose, dus...
@hedwig: als ik je links over Multiple Identities lees dan heb ik het gevoel dat het vooral gaat over sociale rollen en niet over identiteit op het fundamentele niveau waar transgenders in bewegen. Ik gebruik die begrippen ook wel eens slordig door elkaar. Verschillende sociale rollen die verschillende aspecten van wie ik ben naar voren halen of juist onderdrukken? Dat herken ik helemaal. Dat is volgens mij ook de bedoeling als je enig empatisch en aanpassingsvermogen hebt. Maar mijn gender-vraag is nu juist: ga ik de stap van 'man-zijn in verschillende smaken' naar 'vrouw-zijn in verschillende smaken' ook echt maken?
@Paul: dank je voor het compliment, lief van je. Ik voel me als ik Lisa ben ook 'enorm vrouw'. Maar als ik in mijn mannelijke rol ben zit ik in twijfel en pijn. En daar kan ik mijn ogen niet voor sluiten, ook niet als ik vrouw ben.
Mijn twijfel zit hem eigenlijk in twee punten (of eigenlijk is het één):
- ik wil niet in Kelly/John's situatie terecht komen: gaat de balans positief uitpakken? Zo beroerd was mijn mannenbestaan nou ook weer niet. Het was te doen. Met horten en stoten, weliswaar, maar het ging.
- zijn die 'horten en stoten' waar ik het net over had nu gevolg van mijn genderdysforie? Of misschien wel oorzaak? Vrouw worden als coping-mechanisme. Misschien geen goed idee...
Deze aarzeling neem ik serieus, omdat de beslissing nogal impact heeft. Ik ga mijn zoontje verdriet doen, ik ga door een mega-zwaar proces waar ik vrienden en werk kan kwijtraken. Better safe than sorry.
En tegelijk realiseer ik me dat ik het antwoord op mijn twijfel waarschijnlijk nooit ga vinden. Aangezien de wetenschap nog steeds niet weet waar genderdysforie nou precies vandaan komt. Nature/nurture, bla bla... En dan denk ik de puzzel in mijn geval wél te kunnen oplossen??
@Claudia: dank je voor je verhaal. Ben heel benieuwd hoe je dit in je leven precies vormgeeft en wat je ervaringen zijn.
Pff... misschien had ik iets eerder moeten reageren. Nu is het een hele hap ineens...