Sasha schreef:Ik kan kiezen uit 7 mensen op die lijst. Maakt het nog uit op wie je stemt? qua volgorde of zo?
Ik neem aan dat nummer 1 een soort lijsttrekker moet zijn, en de belangrijkste persoon op die lijst is? snap er niks van... haha.
Je mag zelf kiezen. Eerst worden de stemmen per partij geteld om te kijken hoeveel mensen van die partij worden gekozen, en dan kijken ze op de lijst wie genoeg stemmen heeft gekregen om op eigen kracht gekozen te zijn. Daarna gaat het op volgorde.
De meeste mensen hebben de gewoonte om gewoon op de 1e te stemmen, of de 1e vrouw, als die niet op 1 staat.
In de meeste gevallen wordt het dus de lijsttrekker, en dan op volgorde van de lijst als er meer mensen in de raad/staten/parlement mogen van die partij. Op eigen kracht gekozen worden (met voorkeurstemmen heet dat) gebeurt niet zo vaak.
Als iemand halverwege opstapt wordt ook gewoon de eerstvolgende op de lijst gevraagd.
Uiteindelijk maakt het heel weinig uit allemaal op welke persoon je stemt. Stem gewoon op de partij die jou het meeste aanspreekt, en op de persoon op de lijst waar je het meeste mee hebt. En als je het helemaal niet weet kun je ook nog het formulier blanco inleveren. Dan tel je wel mee in de opkomstpercentages, maar gaat je stem niet naar een partij die achteraf toch niet zo goed bij je paste. Ik denk dat als mensen zich zouden realiseren dat ze ook blanco kunnen stemmen, dat de protestpartijen SP en PVV daar best last van zouden hebben. Veel mensen stemmen daar toch op omdat ze het anders ook niet weten en een hekel hebben aan de grote partijen, lang niet allemaal omdat ze het van harte eens zijn met Roemer of Wilders, al denk ik dat Wilders meer kiezers trekt die van dat 'zeggen wat je denkt' houden.