Daniela schreef:Ik weet niet, Sabrina, of het mogen aangaan van een huwelijk (tussen man en vrouw) een op een te vergelijken is met geregistreerd leven in het geslacht naar keuze.
Het verband tussen een millenia-oude normaal en logisch gevonden traditie en een paar decennia oude zeer afwijkende ontwikkeling zie ik eigenlijk ook niet.
Een huwelijk aangaan is trouwens ook niet zo vrijblijvend als het lijkt, leeftijd en geestelijke handicaps kunnen roet in het eten gooien en wat denk je hoeveel er
gelobbyed is om een homoseksueel huwelijk toegestaan te krijgen.
En dan heb je natuurlijk nog het probleem; wat doe je met de verplichtte diagnostische fase voor transgenders die wel een SRS willen ondergaan als het eenvoudig wordt
je zonder deskundigen te laten registreren als man of vrouw naar keuze wanneer je die SRS niet wilt??? Ook maar weglaten?, tenslotte is het aannemelijk dat het alleen
registreren van je gewenste geslacht zonder SRS ook een 1-malige 'onomkeerbare ingreep' is. Je kan niet naar gelieve het ene jaar man zijn en het andere vrouw.
Ik ben in principe tegen alle soorten registratie-plicht maar het bestaat nu eenmaal, hoe dan ook, het zou al gauw onwerkbaar en een zooitje worden wannneer het meer
dan eens mogelijk is na je geboorte op papier van geslacht te veranderen. Deze optie zullen ze dus blokkeren en daarmee wordt het registreren van je geslacht naar wens
een onomkeerbare 'ingreep'.
Liefs, Daniela
Hallo Daniela,
Een zeer duidelijke overeenkomst tussen het huwelijk en de juridische geslachtswijziging is, dat in beide gevallen gevoelens tussen de oren van mensen worden geformaliseerd naar een officieel document. Een groot verschil is, dat een huwelijk ook duidelijke juridische gevolgen heeft in de vorm van nieuwe rechten en plichten. Omdat voor de Nederlandse wet man en vrouw volkomen gelijkwaardig zijn, komt hier een juridische geslachtswijziging uitsluitend neer op het wijzigen van één lettertje in de bevolking administratie. En dat laatste is natuurlijk totaal niet te vergelijken met een medische geslachtsverandering met ingrijpende operaties en levenslange hormoonbehandelingen. Dat moet je dus strikt gescheiden van elkaar bekijken. Maar het lijkt mij, voor iemand die zeker van zichzelf is dat men tot zo’n medische ingreep zal overgaan, toch heel aantrekkelijk als men alvast de daarvoor noodzakelijke RLE kan ingaan met de daarbij passende geslachtsaanduiding in de GBA en op het paspoort. Maar het is in Nederland gelukkig niet meer, zoals nog maar een halve eeuw geleden, verboden om puur op eigen initiatief, met of zonder via Internet verkregen hormonen, aan een RLE te beginnen en als dat prima bevalt daar gewoon maar onbeperkt mee door te gaan. Iedereen moet hier toch kunnen leven op een manier die volgens zijn of haar gevoel het beste past.
Jij bent ook tegen alle soorten registratie-plicht. Aan registratie ontkomen wij absoluut in deze Wereld niet meer. Maar die juridisch absoluut zinloze formele registratie van iemands geslacht zou toch eigenlijk met een grote boog de laan uitgestuurd moeten worden. Ik heb daar in mijn reacties van 5 en 14 november 2011, aangaande de publieke consultatie over de voorgestelde wetswijziging van BW 1:28 (
http://www.internetconsultatie.nl/transgenders/reacties" target="_blank), ook in eerste instantie sterk op aangedrongen, omdat dit tevens het probleem oplost voor de mensen die zich noch man noch vrouw voelen. Op ons rijbewijs staat gelukkig géén geslacht informatie in de vorm van een lettertje M of V. Op een uit 1982 daterend paspoort van mijn overleden tante staat nota bene ook geen enkel lettertje M of V betreffende haar geslacht ! Dat lettertje schijnt pas later op aandrang van de EU in ons paspoort te zijn opgenomen. Mijns inziens benadrukt zo’n lettertje volkomen ten onrechte, dat man en vrouw toch nog steeds niet echt helemaal gelijkwaardig voor de Nederlandse Overheid zijn en kan daarom maar beter helemaal worden verwijderd. Volgens
http://www.transman.nl/nieuws_bericht.php?p=991" target="_blank overweegt men in Groot Brittannië ook om die geslacht informatie maar geheel uit het paspoort te verwijderen. Maar voor Nederland is dat helaas nu nog net een stapje te ver.
Ik ben dus van mening , dat een juridische en een medische geslacht wisseling volstrekt los van elkaar moeten worden bekeken. Daarom zou het een absolute ramp zijn, als die gender teams van onze VU instellingen, die nu al gigantische wachtlijsten moeten hanteren, ineens extra zouden worden ondergesneeuwd na het doorprikken van de dam van dat stuwmeer aan mensen, die na de herziening van BW 1:28 een juridische geslacht wijziging gaan aanvragen. Bij zo’n juridische geslachtswijziging is het helemaal niet aan de orde of jij je terecht man of vrouw voelt. Het enige wat men zeker wil stellen is, dat jouw gevoelens duurzaam zijn en je niet over een paar jaar of eerder de procedure weer wilt terugdraaien. En dat is eigenlijk precies dezelfde voorwaarde die ik kreeg te horen, toen ik in 1998 mijn voornaam officieel veranderde en daarbij gelukkig geen weiger rechter op mijn pad kreeg..
Veel liefs, Sabrina