Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Sabrina40

Re: Wat maakt iemand nou een man of een vrouw?

Bericht door Sabrina40 »

Janneke schreef:
Marci schreef:Kortom, je 100% man- of vrouw-voelen zal pas vertrouwd aanvoelen wanneer je door derden die het niet weten, daadwerkelijk en vanzelfsprekend ook als man- vrouw wordt aangezien en aangesproken, en dat alles natuurlijk zonder een schuin oog!;)
Is waar! Ik moest er aan wennen want ik dacht dat mensen het misschien toch wel kunnen zien ofzo maar niets is minder waar.
Dat is en blijft inderdaad een heel heerlijke ervaring. Toen ik in 1987 voorzichtig af en toe bij mijn huidige partner ging logeren, stuurde haar huisbaas op een ochtend een loodgieter, om iets in haar badkamertje te repareren. Die man moest ik toen binnenlaten en die begon mij uitvoerig te vertellen, hoe hij dat klusje ging klaren. Maar toen ik voorzichtig naar voren bracht of het op een net andere manier niet eenvoudiger en mooier kon, kreeg ik in puur Amsterdams te horen : "Mevrouwtje dat is techniesch, dus laat U dat nu maar aan mij over". Ik was toen nog helemaal verguld, dat hij mij puur als een echte vrouw zag en heb maar niets meer terug gezegd. Maar in feite stond ik als Ir. dus niet in mijn jurkje, maar in mijn hemd.

Maar nog mooier vind ik het dat mensen, die mij al lang kennen en absoluut direct of indirect gehoord moeten hebben dat ik niet als meisje geboren ben, dat in de gewone dagelijkse omgang gewoon gaan vergeten en mij vragen bijv. over mijn jeugd gaan stellen, die ik natuurlijk niet kan beantwoorden. Als ik ze dat dan vertel, dan breekt er een enorme schaterlach los en vraagt men, of ik dit incidentje maar als een compliment wil opvatten. Maar je kunt mij in feite natuurlijk geen groter compliment dan dit maken.
jeronimusbrult

Bericht door jeronimusbrult »

Ik zou het eigenlijk eerlijk gezegd niet weten. Accepteer maar gewoon wie je zelf bent want....
is het eigenlijk wel belangrijk wat een echte man zou moeten zijn of wat een echte vrouw behoort te zijn?
Het is best grappig om je eigen identiteit te zijn.
''Ooh my Gayness, I feel so different.''
Hoi, Dr. Genderfluid, kom je vandaag nog even bij me langs?
dan maken we er gewoon weer een gezellig feestje van.
Butterflyflaps

Bericht door Butterflyflaps »

EdwinJulian schreef:Ik vroeg me af wat jullie denken dat iemand een man of een vrouw maakt. En dan niet dat pakketje hormonen en wel of geen borsten of penis enzo.
Je brein en wat het onderging in de baarmoeder.
Sway all day, Butterfly flaps all the way !
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
Dance the pain away :>
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Butterflyflaps schreef:
EdwinJulian schreef:Ik vroeg me af wat jullie denken dat iemand een man of een vrouw maakt. En dan niet dat pakketje hormonen en wel of geen borsten of penis enzo.
Je brein en wat het onderging in de baarmoeder.
Ook onze Overheid gaat er nu, na de ingrijpende herziening van onze wet op de geslachtsverandering in juli 2014, helemaal van uit dat het man of vrouw zijn niet meer wordt bepaald door de lichaamsconfiguratie tussen iemands benen, maar helemaal primair door wat een persoon tussen de oren "voelt". En gelukkig gaan langzamerhand ook steeds meer mensen ons gewoon accepteren als de persoon die wij voor ons eigen gevoel zijn en gaat minder en minder tellen, wat er nu precies op de geboorteaangifte staat.
Blue
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Blue »

Leuke vraag inderdaad.

Als je de uiterlijke kenmerken en chemisch en genetische samenstelling van het lichaam achterwege laat, wat maakt iemand dan man of vrouw?
Wel ik denk dat dit iets in de hersenen is, je bent wie je bent.
Een Cisgender vrouw of man, voelt zich ook geen vrouw of man. Het is een persoon die gewoon zijn of haar ding doet zonder daar bij stil te staan.

Maar tijdens bepaalde handelingen komt dit natuurlijk wel naar voren: Zoals intimiteit, openbare toiletten, of het kopen van kleding... Maar zelfs dan zal het een vanzelfsprekendheid zijn voor veel mensen.
Ook hoe men aangesproken wordt (Mevrouw of Mijnheer) is iets wat voor de meesten niet eens meer opvalt.

Het gaat pas opvallen danwel, het word pas storend als het niet meer klopt.
Ook ik doe gewoon mijn ding en sta er echt niet altijd bij stil, maar wanneer iemand meneer zegt, wordt ik er wel op een pijnlijke manier aan herinnerd dat ik in een lichaam zit waarin ik me niet thuis voel.

Als ik het heren toilet binnenloop denk ik direct: ik hoor hier niet.
Als ik aan het winkelen ben voor bijv make-up of dames kleding heb ik een heel dubbel gevoel, aan de ene kant voelt het normaal, gewoon zoals iedere andere vrouw dat zal ervaren. Maar ik besef tegelijkertijd ook dat mijn uiterlijk tegen me werkt en dat de buitenwereld niet ziet wie ik daadwerkelijk ben en moet ik weer liegen dat ik iets zoek voor mijn vrouw of vriendin. (En sommige gevallen, hang af van wie ik voor me heb, zeg ik wel gewoon dat het voor mezelf is)
Verder, wanneer ik in een ruimte ben met alleen mannen, denk ik bij mezelf. "Ik ben de enige vrouw hier"

Dus wat maakt iemand een man of vrouw is denk ik je gevoel, bewustzijn, en hoe je jezelf ervaart. maar als hier een mismatch is dan komt dit besef vaker omhoog.

Vroeger als kind speelde ik met zowel jongens als meisjes, deed ik zowel jongens als meisjes spelletjes (alleen hield ik niet van die monsterlijke baby poppen, maar wel van pluche dieren, poppenhuizen, barbie etc.) niemand die daar ooit zich mee bemoeide.
Ook niet als het ging om aantrekkingskracht, pas tijdens een raar spelletje waarbij je iemand op de wang moest kussen, kwam ik erachter dat ik dit alleen bij meisjes "mocht" doen. ik snapte niet waarom maar ik deed maar zoals het "hoorde"

Ik wilde en wil ook geen kinderen, ten eerste natuurlijk omdat ik deze verantwoordelijkheid niet wil en kan dragen en het naast de kosten ook nog eens mijn vrijheid kost. Maar na dit verder bij mezelf na te gaan kwam ik er ook achter dat de gedachte een vaderrol te moeten "spelen" me letterlijk de rillingen geeft. Maar de gedachte om moeder te zijn daarin tegen voelde eigenlijk heel vredig en natuurlijk.

Kortom, en om nogmaals deze vraag te beantwoorden, wanneer men stil staat bij typisch mannelijke of vrouwelijke zaken dan word duidelijk wat je van binnen bent. Man of Vrouw.
janine2363

Bericht door janine2363 »

>> Ik vroeg me af wat jullie denken dat iemand een man of een vrouw maakt
Misschien je essentieele waarden ? i.e. wat water is voor de bloem zijn waarden voor mensen
Je prioriteiten ? Als je in een situatie moet kiezen, wat bepaald je keuze ?

Ik beschouw mezelf niet graag alsof ik een man of vrouw kant heb (heb de indruk dat ik de
"echte" vrouwen in de wereld geen respect toon). Maar als ik aan anderen uitleg hoe ik denk
en wat ik "belangrijk" en "normaal" vind, dan is de reactie vaak dat men mij als vrouw ziet,
ook al is mijn lichaam dat niet

Het zit helemaal in mijn hoofd zou je kunnen zeggen

Janine
Patricia

Bericht door Patricia »

Ik ben niet gelovig maar God schiep de man en de vrouw Adam en Eva maar ..... er zijn door de evolutie mensen geboren in het verkeerde lichaam. De mensen die dat zo ervaren zijn daar het bewijs van. Gelukkig kan men in de huidige maatschappij deze mensen helpen zichzelf te vinden te ontwikkelen en te zijn. In mijn ogen ben jij een man of vrouw als je innerlijke ik je dat verteld. Voor mij persoonlijk maken uiterlijke kenmerken niet de persoon.

Liefs, groetjes en Knuffel

Isla
:hbeat: Geef Alleen Wat Jezelf Wilt Ontvangen :hbeat: (Respect)
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

isla-baby schreef:Ik ben niet gelovig maar God schiep de man en de vrouw Adam en Eva maar ..... er zijn door de evolutie mensen geboren in het verkeerde lichaam. De mensen die dat zo ervaren zijn daar het bewijs van. Gelukkig kan men in de huidige maatschappij deze mensen helpen zichzelf te vinden te ontwikkelen en te zijn. In mijn ogen ben jij een man of vrouw als je innerlijke ik je dat verteld. Voor mij persoonlijk maken uiterlijke kenmerken niet de persoon.

Liefs, groetjes en Knuffel

Isla
hoi isla,

Adam en Eva even terzijde ;) , ik ben niet geboren in het verkeerde lichaam. Mijn lichaam, kende jammer genoeg, niet mijn belevingsgeslacht/belevingsgender.

"Wat maakt iemand nou een man/vrouw", Voor mij persoonlijk, de beleving der het vrouwelijk/mannelijk geslachtzijnde/gender/beiden/net, de beiden niet. Met andere woorden: Je zijn, je voelen, je denken, enz,.............
Anders bestond ( naar mijn persoonlijke mening), GD totaal niet.

Persoonlijk, zie ik GD eerder als "chromozoondysforie". Of een gebrek aan voldoende testo, der ontwikkeling mannelijk geboorte geslacht/ een gebrek aan voldoende oestro, der ontwikkeling vrouwelijk geboorte geslacht/ de beiden/ net niet, der geboorte geslacht. Met andere woorden : een XY der vrouwelijk geboorte geslacht kennende,/ XX der mannelijk geboorte geslacht kennende, / dergelijke variatie stoornis der chromozoon, der ontwikkeling van het geboorte geslacht kennende.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Na het Yogyakarta mensenrechten Principle 3 van 2006 gaat sinds 1 juli 2014 gelukkig nu ook onze Nederlandse wetgever eindelijk uit van de definities : "Een man is een mens die zich man voelt" en "Een vrouw is een mens die zich vrouw voelt", totaal ongeacht de cofiguratie van hun lichaam. Niet langer telt de geslachtelijke configuratie tussen de benen, maar uitsluitend nog het gevoel tussen de oren.

Eindelijk wordt hier nu eens afstand genomen van die helaas eeuwenlang in o.a. onze Westerse Wereld veel te sterk overheersende "Victoriaanse" man/vrouw definities : "Een man is een mens met een penis, die zich vanzelfsprekend volledig macho man voelt en natuurlijk uitsluitend op vrouwen valt" en "Een vrouw is een mens met een vagina, die zich vanzelfsprekend op en top vrouw voelt en natuurlijk uitsluitend op mannen valt". En nog veel erger : "Alles wat daarvan afwijkt is natuurlijk of ziek en moet dus genezen worden, of zondig en moet dus bestraft worden of ongewenst en moet dus verbannen worden". Ziedaar de absolute oerbron van al onze nog steeds helaas niet uitgebannen LHBTIQ ellende !

En nu op naar een Maatschappij, waarbij niemand met een keurig paspoort en BSN nummer meer voor elke poepscheet of internet bestelling of overheidsformulier of embarcatie of debarcatie formulier nog dwingend zou moeten opgeven of het een "M" of een "V" persoon betreft. Want veel mensen hebben ook daar regelmatig ernstige problemen mee, terwijl dat natuurlijk in nagenoeg alle gevallen totaal overbodig zou moeten zijn.
Simão

Bericht door Simão »

En ja die M of V moeten invullen maakt me dol en is eigenlijk vrijwel altijd overbodig.

Wel leuk, even tussendoor, maar als kinderen harkenpoppetjes tekenen als vader en moeder, hangt er echt geen penis aan de een en heeft de ander echt geen borsten. Dus voor hen spelen de kenmerken die te maken hebben met seks en voortplantng helemal niet mee. Daar weten ze ook niks van, dus het heeft geen betekenis.

Kinderen hebben erg de neiging om vrouwen lang haar te geven en mannen kort haar en ook wel snorren en baarden. Verder uiteraard vooral onderscheid in kleding, bij ander soort tekeningen. Rok=vrouw broek=man.
Je ziet dat ook wel bij dommere mensen. Als je kort haar hebt als vruchtbare vrouw, en je draagt een broek, dan moet je in hun ogen wel een lesbiënne zijn of msschien toch stiekem een jongen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark