Gezwollen onderbenen na eerste maand decapeptyl

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
enbyent
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 dec 2022, 22:41
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Hen/hun

Gezwollen onderbenen na eerste maand decapeptyl

Bericht door enbyent »

Dag allemaal,

Gisteren heb ik mijn tweede maandelijkse decapeptyl-prik gehad. Verder gebruik ik nu twee maanden 1 estradiol pleister elke 3 dagen.

Ik heb vier dagen geleden in de avond ongeveer 4 glazen wijn gehad binnen een bestek van 2 uur. Sindsdien heb ik gezwollen onderbenen. Het ziet er op het oog niet gezwollen uit, maar de zwelling is wel dusdanig dat ik, door met mijn duim te duwen, een 'deuk' kan maken in de hardere weefsels rond mijn schenen, die zeker 10 minuten blijft zitten. Als ik een half uur sokken draag, dan zit de rand van mijn sokken als het ware in mijn enkels "afgedrukt".

Ik heb voordat ik aan HRT begon nog nooit zoiets meegemaakt, hoogstens een afdrukje van een strakke sok na bijvoorbeeld sporten, maar niet meer dan dat. Ik ben heel eerlijk gezegd echt in paniek, want ik weet dat dit fenomeen, wat in het Engels pitting edema heet ('pitting' oedeem ofwel indeukbare oedeem) kan duiden op hartfalen, leverfalen of nierfalen. Ik ben 28 en schrik me hiervan rot.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hier ook meer last van hebben sinds de HRT en misschien ook soortgelijke ervaringen hebben?
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Gezwollen onderbenen na eerste maand decapeptyl

Bericht door Dawn »

Van oestrogenen kan je vocht vasthouden. Heb je ook pijn in je benen? Zo ja zou het ook op trombose kunnen wijzen. Lijkt mij goed als je contact opneemt met je endocrinoloog of anders huisarts.
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Gezwollen onderbenen na eerste maand decapeptyl

Bericht door Evy1946 »

Inderdaad , zou kunnen wijzen op trombose .
Denk aan bloedverdunners.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Gezwollen onderbenen na eerste maand decapeptyl

Bericht door Frederieke »

OK, ik herhaal even wat je schrijft: "(...) Het is vier dagen geleden (...) Ik ben eerlijk gezegd echt in paniek (...)".

In zo'n geval is er maar één goed advies: "Bel de huisarts, of de huisartsen spoedpost". Daar zijn ze voor! En zeg desnoods dat je wilt dat een arts ernaar kijkt.

Afgezien van mijn analyse op basis van de symptomen die je beschrijft, vind ik het ongelooflijk dat je dat niet al gedaan hebt.

Nogmaals, in zo'n geval, bel de huisarts, of de huisartsen spoedpost.