Veranderingen sinds HRT

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
jessicaoud97
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2023, 02:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Veranderingen sinds HRT

Bericht door jessicaoud97 »

Momenteel ben ik ruim 3,5 maand aan de HRT en moet ik eerlijk zeggen dat ik fysiek extreem veel veranderingen merk (Bijvoorbeeld al meer dan cup A en het groeit al naar een cup B) maar mentaal dat er relatief weinig is veranderd. Natuurlijk zijn er korte momenten waarop ik iets emotioneler ben en dat ik een beetje gevoeliger ben maar tot nu toe is dat beperkt gebleven. Ook uit de bloedtesten blijkt dat het zeer goed aanslaat de medicatie en wat misschien wel goed is om te weten is dat er al grote afwijkingen waren voordat ik aan de HRT begon met betrekking tot mijn hormonen.

Doordat ik er zo weinig last van heb ben ik zelfs nog meer gaan werken dan dat ik al deed, omdat ik merk dat zelfs mijn energie is toegenomen. Alleen de eerste 1,5 maand nam het iets af mijn energie.

Ik ben heel benieuwd of meer mensen dit herkennen en wat jullie ervaring is.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Veranderingen sinds HRT

Bericht door Marije »

Hoi Jessica,

Sowieso gefelciteerd met deze veranderingen! Wow!

HRT is voor iedereen anders en jouw ervaring bevestigd dat maar weer eens.

Voor je borstgroei... je bent 26, en dat helpt volgens mij altijd... hoe jonger hoe beter. Daarnaast is het voor borstgroei belangrijk om gezond te leven maar ook calorien te eten en weer te verbranden... beter een hamburger eten en daarna weer naar de sportschool. Dat doet mijn dochter van 19 ook.

Wat is je omvang? Als je een omvang hebt van bijvoorbeeld 75cm zal borstgroei eerder opvallen dan bijvoorbeeld 85 of 95.

Wat betreft werk is het denk ik vooral afhankelijk hoe dit je sociale transitie bevorderd of in de weg zit. Mag je in je werk al helemaal jezelf zijn en wordt je gezien als vrouw zal je meer energie in je werk willen stoppen dan wanneer ze je nog regelmatig met hij/hem aanspreken.

Heb je al iets met je stem gedaan? Daar zou je een stuk van je gewonnen energie in kunnen steken.

Over ervaringen gesproken en dan vergelijken... mijn borsten zijn inderdaad ook met name in de eerste periode gegroeid en daarna werd het rustiger. De energie die ik kreeg heb ik geprobeerd in mijn sociale transitie te stoppen, niet in mijn werk.

Alle transities zijn persoonlijk... en anders...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Veranderingen sinds HRT

Bericht door Ronja »

Ik zit nu op de 7 maanden grens, cupmaat 95a, m'n huid is gladder, heupen beginnen nu, en ik zit heel anders in m'n vel. K kan nu janken bij titanic, en over m'n nek gaan van zombieseries op netflix. Heb je je eerste mental_breakdown al gehad?
Om m'n gedrag kan k zelf soms echt verbaasd zijn of dubbel liggen. Wel in positieve zin. Maar idd, omvang 75 valt beter op dan een omvang 95, maar bij iedereen is t inderdaad anders. Ik sta nu 20 keer sterker in m'n schoenen dankzij dat ik de afgelopen 6 maanden heb meegemaakt, en dat is al een overwinning op zich. Wees jezelf, loop niet te hard van stapel, dan is de weg naar acceptatie en veranderingen het makkelijkst.
Xxx
Ronja

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Veranderingen sinds HRT

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij mij kwamen de opvallendste fysieke veranderingen ook de eerste paar maanden, daarna werd het allemaal wat subtieler. Emotioneel heb ik er niet zo veel van gemerkt, behalve dan dat ik me vrijer voelde en beter in mijn vel zat, waardoor ik beter functioneerde, maar ik vermoed dat de sociale transitie daar meer invloed op heeft gehad als de HRT.
Irene
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Veranderingen sinds HRT

Bericht door Ronja »

Heb je al een vergelijkingsfoto? AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Veranderingen sinds HRT

Bericht door Laura2021 »

Ook uit de bloedtesten blijkt dat het zeer goed aanslaat de medicatie en wat misschien wel goed is om te weten is dat er al grote afwijkingen waren voordat ik aan de HRT begon met betrekking tot mijn hormonen
Zou je dit iets meer kunnen toelichten Jessica en wat neem je op het moment?


Ik ben nog niet aan de HRT nl en mijn pre-HRT waarden zijn (natuurlijk momentopname):
Oestradiol: 77
Testosteron: 29,6
Progresteron: 1,3
Groetjes Laura :hbeat:
jessicaoud97
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2023, 02:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Veranderingen sinds HRT

Bericht door jessicaoud97 »

Op dit moment neem ik Estradiol tabletten 3 mg dagelijks, Finasteride tablet 1 mg dagelijks en injectie Pamorelin 11,25 mg per 12 weken.

De pamorelin resulteerde dat mijn testosteron van 14,7 nmol/l naar minder dan 0,5 nmol/l is gegaan.

Een tijdje geleden hebben ze ook andere testen gedaan in het ziekenhuis om uit te zoeken of er niet meer aan de hand is omdat er fysiek veel meer aan de hand lijkt te zijn.
jessicaoud97
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2023, 02:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Veranderingen sinds HRT

Bericht door jessicaoud97 »

Irene_de_Vreede schreef: 13 dec 2023, 07:57 Bij mij kwamen de opvallendste fysieke veranderingen ook de eerste paar maanden, daarna werd het allemaal wat subtieler. Emotioneel heb ik er niet zo veel van gemerkt, behalve dan dat ik me vrijer voelde en beter in mijn vel zat, waardoor ik beter functioneerde, maar ik vermoed dat de sociale transitie daar meer invloed op heeft gehad als de HRT.
Dat je je vrijer voelt en beter in mijn vel zit waardoor ik beter functioneer merk ik zelf ook. Dat soort veranderingen merk ik het meest mentaal.
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: Veranderingen sinds HRT

Bericht door Ronja »

Gmm. Interresant. Enigste wat ik gebruik zijn de systen 100 pleisters, en spironolacton 150mg daags.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk