Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Tess_ »

Opnieuw ben ik verbijsterd over de praktische aspecten van het daadwerkelijk krijgen van HRT medicatie: mijn endocrinoloog heeft mij zojuist een GnRH-blokker voorgeschreven en die kan ik binnenkort in mijn apotheek ophalen. Doen Ik neem dan contact op met mijn huisarts voor injectie, ze zijn altijd druk, dus het kan zijn dat ik een week moet wachten op een afspraak of langer. Maar als ik ervan uitga dat ik dit elke maand nodig heb, heb ik weer hetzelfde, de blokker bij de apotheek halen, een afspraak proberen te krijgen en hopen dat er niet te veel dagen zitten tussen de eerste en de tweede prik. Ik bedoel, hoe maak je dat praktisch?
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Dawn »

Volgorde op elkaar afstemmen door afspraak met apotheek te maken bv elke 4de vrijdag ophalen en dan week daarvoor al afspraak bij huisarts maken. Of nog mooier ook met de huisarts terugkerende afspraak maken.
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Dawn »

Bedacht nog 1 stapje verder: veel apotheken hebben tegenwoordig een bezorgservice, kan jouw apotheek buiten de maandelijks hergalingsbestelling deze ook automatisch bezorgen bij je huisarts?
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Marije »

Ik maakte de afspraak inderdaad altijd al 4 weken vantevoren en haalde de prik 5 werkdagen daarvoor af en legde t in de koelkast.

Je huisarts is gewend aan afspraken op die manier te maken...meer patiënten hebben die noodzaak.

Succes.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het was voor mij de reden om bij pillen te blijven. Die injecties zijn veel te complex, je zit niet alleen met apotheek en huisarts, maar ook met eigen agenda. Ik zie het echt gebeuren dat ik soms weken te laat zou zijn, omdat ik geen tijd had om het te regelen.
Irene
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Hal »

Misschien is dit een suffe vraag, maar zou je de injectie zelf kunnen zetten? Of vind je dat ongemakkelijk?
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Marije »

Zelf zetten zou ik niet doen.

Het is een bouwpakket met twee flacons die ter plaatse gemengd moeten worden. Er zitten twee naalden bij en je moet de juiste kiezen afhankelijk of je in de spier zet of niet.

Mijn huisarts deed het met haar ogen dicht, maar ik heb eens een vervanger gehad die behoorlijk begon te zweten en de hele handleiding moest doorlezen.

Maar een goede vriend(in) met een HBO-V of MBO-V opleiding zou het natuurlijk prima moeten kunnen doen.

De eerste paar keer sowieso de huisarts, je weet ook niet hoe je erop gaat reageren...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Tess_ »

Oh ja, bedankt voor de tips, ik had niet gedacht dat het zo simpel was als wassen en herhalen. Dat is logisch.

Zal nu eerst wachten tot mijn apotheek de bestelling van mijn endocrinoloog heeft gekregen en een afspraak bij mijn huisarts gaat maken, praktisch denk ik dat dit dit jaar gewoon niet meer gaat lukken.

We zijn met Kerstmis naar mijn Duitse familie en daarna op vakantie. Er zal dus geen schot plaatsvinden vóór 8 januari.

En bedankt Hal voor je suggestie van moed: ik zak altijd in elkaar van slechts een simpele kleine injectie, laat staan dat ik weet waar ik dit zou injecteren en gedurende de eerste 10 seconden trillend instort, daar ben ik niet voor gemaakt 🫠
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Tess_ »

Ik doe dit ook uit mezelf en vraag: het is niet zo dat mijn T-waarden laag genoeg zijn met pleister-monotherapie, maar er is ook iets dat fundamenteel niet werkt en we willen zien wat dit is en wat zou werken.

Een volgende stap zou ook zijn om over te stappen op gel of spray, en persoonlijk voor het laatste te kiezen
Sophie88
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:39
Gender: Vrouw
Locatie: Den Haag

Re: Hoe werkt de GnRH-injectie praktisch van apotheek tot mijn huisarts?!

Bericht door Sophie88 »

Marije schreef: 19 dec 2023, 09:28 Zelf zetten zou ik niet doen.

Het is een bouwpakket met twee flacons die ter plaatse gemengd moeten worden. Er zitten twee naalden bij en je moet de juiste kiezen afhankelijk of je in de spier zet of niet.

Mijn huisarts deed het met haar ogen dicht, maar ik heb eens een vervanger gehad die behoorlijk begon te zweten en de hele handleiding moest doorlezen.

Maar een goede vriend(in) met een HBO-V of MBO-V opleiding zou het natuurlijk prima moeten kunnen doen.

De eerste paar keer sowieso de huisarts, je weet ook niet hoe je erop gaat reageren...
Dit klopt, je moet er wel enige ervaring mee hebben om het zelf te doen. Ik ben arts en zet zelf mijn injecties, maar voor medische leken zou ik dat niet aanraden. Maar de andere suggestie van Marije onderschrijf ik ook, als je een zorgprofessional in je nabije omgeving hebt die bereid is om het te doen zou ik daar zeker gebruik van maken.
28-6-21: Verwijzing VUmc.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.