Kind van de seventies
Vandaag dacht ik na over mijn opvoeding vanaf de jaren zeventig. In die tijd had je allerlei bewegingen en stromingen die probeerden ruimdenkend te zijn. In ons gezin waren geen zussen, alleen broers. We hadden alle soorten speelgoed, en ik bedacht vandaag dat daar "typisch meisjesspeelgoed" bij zat. We hadden een aantal poppen met poppewagen, een oventje met groenten en pannetjes en dat was er allemaal gewoon. Ik speelde niet heel graag met de poppen maar wel met het oventje. Nu kan dit twee dingen betekenen, één is dat mijn moeder in de speelgoedwinkel zag dit mijn broers of ik de poppen of de oven heel leuk vonden, of twee dat mijn moeder dit kocht omdat het "niet rolbevestigend was", wat we nu genderneutraal zouden kunnen noemen. Het tweede past wel bij de rest van de opvoeding die we kregen. Dat ging door met taken in het huishouden en betrokkenheid bij allerlei hippie-achtige politieke stromingen.
emancipatie / feminisme
Uiteindelijk is die opvoeding nog een tijdje doorgegaan, zeg maar tot ik huis uit ging

Wat ik moeilijk vind nu is dat ik heb geleerd dat er geen verschil is tussen mannen en vrouwen en dat iedereen gelijk is. Mijn moeder droeg geen make-up en eigenlijk altijd een broek.
Is het dan niet gek of een stap terug dat ik leuke rokjes en make up wil dragen? Breng ik mijzelf dan niet terug tot hetzelfde soort lust object waar de generatie van mijn moeder zo hard tegen streed?