finasteride

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Willemijn
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 apr 2023, 22:39
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: flevoland

finasteride

Bericht door Willemijn »

Sta in geschreven bij de vaart sinds kort, en dus op de wachtlijst. Sinds enige maanden begin ik flinke haqr uitval te krijgen, en mijn haar is mijn trots, na vele, vele jaren milimeter stekeltjes.
Heb aan mijn huisarts een recept voor finasteride gevraagd maar dat wil hij niet onder het motto van. Je bent 68 dus dat is normaal.
En ik wil niet van huisarts wisselen, is prima arts behalve dit dus.
Kun je betrouwbaar online kopen? Heeft iemand ervaring met finateride online kopen?
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: finasteride

Bericht door Frederieke »

Willemijn schreef: 10 jan 2024, 21:09 Kun je betrouwbaar online kopen? Heeft iemand ervaring met finateride online kopen?
Ik ben daar principieel op tegen, dus nee, ik niet.

Aan de andere kant, ik zou niet te snel opgeven bij de huisarts. Die volgt gewoon het protocol. Je kunt gerust vragen of hij, net als mijn huisarts deed, collegiaal wil overleggen met een dermatoloog (bijv. van het lokale ziekenhuis) wat zij adviseren.

Grote kans dat het antwoord van de dermatoloog is: finasteride met Minoxidil. En dan zal de huisarts het doorgaans zonder problemen voorschrijven.

Groetjes, Frederieke.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: finasteride

Bericht door Frederieke »

Overigens is Minoxidil niet op recept.
Gebruikersavatar
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: finasteride

Bericht door ElisabethT »

Of vraag verwijzing dermatoloog. Finasteride kan gewoon voorgeschreven worden ongeacht leeftijd.
Finasteride gaat uitval tegen. Minoxidil veroorzaakt enige teruggroei van haren.
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: finasteride

Bericht door Gauloise »

Houd hierbij wel in de gaten dat alle "gains" van Minoxidil weer verloren gaan zodra je ermee stopt. Ik zou persoonlijk mijn vingers er niet aan branden, maar dat is een keus die ieder voor zich moet maken. Wellicht dat je aan de finasteride genoeg hebt tot je kunt overstappen naar de hormonen die je bij de transitie krijgt. Veel mensen kunnen stoppen met finasteride zodra ze testosteron blokkers krijgen maar niet iedereen.

Ik vind het trouwens raar dat je huisarts niet mee wil werken, vooral als je al aangaf dat gender dysforie waarschijnlijk een spelende issue is. (Raar maar niet verrassend, verbaast me dat die je geen paracetamol heeft aangeraden). Ik zou het in dit geval dan ook vooral over die boeg gooien en aangeven dat je al bent doorverwezen voor gender dysforie en dat het kaal worden enorme impact op je heeft. Vooral ook lekker aandikken en blijven zeuren hierover. Het is helaas de enige manier dat ik heb gemerkt dat je iets voor elkaar krijgt met veel zorgverleners.
Gebruikersavatar
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: finasteride

Bericht door ElisabethT »

Sorry dat is een misvatting. Minoxidil zorgt voor enige teruggroei van haren en dat is blijvend. Dat wil zeggen zolang je de uitval tegen kunt gaan met finasteride. Stop je de finasteride dan vallen de haren volgens mannelijk patroon weer gewoon uit. Dat ligt dus aan het stoppen van de finasteride niet aan het stoppen van de minoxidil.
Nadeel is wel dat beide middelen niet vergoed worden.
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: finasteride

Bericht door Gauloise »

Heb je hiervoor bronnen? Ik ben oprecht geinteresseerd want wat ik tot nu toe heb begrepen zorgt minoxidil heel bot gezegd simpelweg voor een uitstel van executie; het houdt als het ware haarzakjes actief die al op het punt staan inactief (of in ieder geval minder actief) te worden. Stop je hiermee, haal je dus ook die stimulans weg en valt het weer uit (terwijl het mét minoxidil misschien pas over 5 jaar uitvalt). Finasteride daarentegen blokkeert de DHT receptoren, wat heel wat anders is dan de werking van Minoxidil. Het maakt je als het ware ongevoelig voor de hormonen die bij mannen veelal zorgen voor kaalheid op leeftijd.
Gebruikersavatar
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: finasteride

Bericht door ElisabethT »

Dit is mijn werk, en ik schrijf deze middelen zelf voor aan patienten.