Overstap van gel naar orale estradiol

Psychologen en procedures
Tina32
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 jan 2024, 13:19
Gender: Trans MtF

Re: Overstap van gel naar orale estradiol

Bericht door Tina32 »

A, ja, erg begrijpelijk! Dan heb ik vooral het advies om de pillen onder je tong te laten smelten, om de druk op je lever te verminderen. Ook kan je nog er over denken om injecties te kopen uit het buitenland (met recept via de VS of Tsjechië) en anders van een illegale verkoper ergens online, als dat het risico voor jouw waar is.
Gebruikersavatar
Alexandra11
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2024, 14:46
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Overstap van gel naar orale estradiol

Bericht door Alexandra11 »

Ik merkte geen verschil in toedieningsvorm.

Ik ben van injecties, naar gel, naar pillen, naar pleisters gegaan.

Met pillen zou je eens in de zoveeltijd een bloedafname kunnen doen om te zien wat de lever aan het doen is.

Ik heb nu pleisters, en pillen. Ik kan soms kiezen wat ik het fijnst vind, soms ben ik de pleisters beu en start ik weer met pillen. Ik krijg ze via de huisarts na een machtiging via het ziekenhuis, waar ik niet meer in behandeling ben. De route zelf van medicatie maakt niet zo veel uit, maar zoals gezegd is het met pillen wel oppassen en is er toch een verhoogd risico.

Kun je nog gel krijgen tegenwoordig? heb het al een tijd niet gezien.
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Overstap van gel naar orale estradiol

Bericht door Dawn »

Gel krijgen is voor mijn apotheek geen enkel probleem. Staat elke 3 maanden klaar met doorlopende herhaling. Krijg eerst bericht we gaan bestellen en (bijna altijd) dag later bericht dat ik ze op kan halen. Er is ook nog een spray.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Overstap van gel naar orale estradiol

Bericht door Frederieke »

Same here. Gel moet besteld worden en is er altijd de volgende dag. Wel een keertje de Belgische verpakking gehad, trouwens.
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Overstap van gel naar orale estradiol

Bericht door Laura2021 »

Plakt de gel en hoe lang blijf je het voelen, vochtig, smeer je het alleen op je arm of ook op andere plekken?
Ik vind de pleisters zo groot, of valt het mee?
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Overstap van gel naar orale estradiol

Bericht door Dawn »

Ik doe twee pompjes in de ochtend en smeer dat uit over beide armen en beetje schouders. Kan bijna meteen kleren aantrekken. Is in mijn gevoel niet plakkerig, door alcoholhoudende gel is het snel weg.
Sophie88
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:39
Gender: Vrouw
Locatie: Den Haag

Re: Overstap van gel naar orale estradiol

Bericht door Sophie88 »

Alexandra11 schreef: 10 mar 2024, 10:18 Ik merkte geen verschil in toedieningsvorm.

Ik ben van injecties, naar gel, naar pillen, naar pleisters gegaan.

Met pillen zou je eens in de zoveeltijd een bloedafname kunnen doen om te zien wat de lever aan het doen is.

Ik heb nu pleisters, en pillen. Ik kan soms kiezen wat ik het fijnst vind, soms ben ik de pleisters beu en start ik weer met pillen. Ik krijg ze via de huisarts na een machtiging via het ziekenhuis, waar ik niet meer in behandeling ben. De route zelf van medicatie maakt niet zo veel uit, maar zoals gezegd is het met pillen wel oppassen en is er toch een verhoogd risico.

Kun je nog gel krijgen tegenwoordig? heb het al een tijd niet gezien.
Dank voor je reactie! Wat waren voor jou de overwegingen om van de ene toedieningsvorm naar de andere te gaan? En heb je moeite gehad met het vinden van de juiste dosering wanneer je aan een nieuwe toedieningsvorm begon?
28-6-21: Verwijzing VUmc.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.
Gebruikersavatar
Alexandra11
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2024, 14:46
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Overstap van gel naar orale estradiol

Bericht door Alexandra11 »

Sophie88 schreef: 11 mar 2024, 18:01
Alexandra11 schreef: 10 mar 2024, 10:18 Ik merkte geen verschil in toedieningsvorm.

Ik ben van injecties, naar gel, naar pillen, naar pleisters gegaan.

Met pillen zou je eens in de zoveeltijd een bloedafname kunnen doen om te zien wat de lever aan het doen is.

Ik heb nu pleisters, en pillen. Ik kan soms kiezen wat ik het fijnst vind, soms ben ik de pleisters beu en start ik weer met pillen. Ik krijg ze via de huisarts na een machtiging via het ziekenhuis, waar ik niet meer in behandeling ben. De route zelf van medicatie maakt niet zo veel uit, maar zoals gezegd is het met pillen wel oppassen en is er toch een verhoogd risico.

Kun je nog gel krijgen tegenwoordig? heb het al een tijd niet gezien.
Dank voor je reactie! Wat waren voor jou de overwegingen om van de ene toedieningsvorm naar de andere te gaan? En heb je moeite gehad met het vinden van de juiste dosering wanneer je aan een nieuwe toedieningsvorm begon?
Voornamelijke reden dat ik nu op pleisters zit is het eventuele risico op vaatproblemen en leverbelasting. Ik zit op 100mgc per week, en die dosis is niet veranderd sinds ik begon. Al vergeet ik wel eens een pleister, maar het doet goed. De Progynova is 2mg, die slik ik soms als ik geen pleister wil. Dat is het eigenlijk wel.