Somatische flashbacks operatie FFS

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Alexandra11
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2024, 14:46
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Somatische flashbacks operatie FFS

Bericht door Alexandra11 »

In 2017 heb ik een FFS procedure ondergaan, wat goed verlopen is.

In 2020 kreeg ik echter een somatische flashback naar mijn operatie, dit gebeurde toen ik 's nachts wakker werd; alwaar ik de operatie nogmaals doorliep, helaas deze keer zonder anesthesie: een somatische flashback dus. Ik heb de pijn gevoelt van die operatie, mijn gehele gezicht deed pijn en ik voelde de instrumenten van de operatie. (Wat min of meer bewijs is dat alles het onderbewuste ingaat, ook met anesthesie).

Dit leverde PTSD op, en de angst om het nogmaals te moeten doorgaan is erg groot, een weerzinwekkende ervaring waar ik niet graag aan terugdenk.

Wie herkent dit, en wie heeft ooit een somatische flashback gehad van een operatie?
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Somatische flashbacks operatie FFS

Bericht door Frederieke »

Hoi Alexandra,

Dat klinkt echt verschrikkelijk! Ik heb het zelf niet maar weet dat het voorkomt. En dan juist die operatie herbeleven, oef. Is het één keer gebeurd of al vaker?

Groetjes en sterkte, Frederieke.
Gebruikersavatar
Alexandra11
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2024, 14:46
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Somatische flashbacks operatie FFS

Bericht door Alexandra11 »

Frederieke schreef: 09 mar 2024, 14:06 Hoi Alexandra,

Dat klinkt echt verschrikkelijk! Ik heb het zelf niet maar weet dat het voorkomt. En dan juist die operatie herbeleven, oef. Is het één keer gebeurd of al vaker?

Groetjes en sterkte, Frederieke.
Hi Frederieke,

Het is gelukkig maar 1x gebeurt... en ik hoop dat het daar bij blijft. Het leverde wel PTSD op, want ik heb min of meer de gehele operatie dan meegemaakt. Gelukkig kon ik eruit ontsnappen door even door de kamer rond te lopen en mezelf af te leiden.