Nieuwe chat! Zie dit topic.

Doopnaam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 sep 2012, 21:37
Gender: Trans FtM
Locatie: In de buurt van Zwolle

Doopnaam

Bericht door Jack »

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik vraag me af hoe het eigenlijk zit met het wijzigen/verwijderen van doopnamen.
Helaas ben ik gedoopt en heb daarbij dus een doopnaam gekregen. Maar is het mogelijk om deze doopnaam, samen met de wijziging van de voornaam, weg te halen/te veranderen?
Of valt de doopnaam gewoon onder de voornaam? En kost dit ook extra o.i.d?

(niet dat ik hier in een korte tijd mee te maken zal hebben, maar ik wil binnenkort mijn ouders vertellen over hoe ik me voel en ik verwacht ergens, als het goed gaat, de vraag over hoe het zit met namen. En daarbij vooral de doopnaam)

Weet iemand hoe dit zit?
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Doopnaam

Bericht door J1nny »

Gezien de starheid van de religie denk ik niet dat de doopnamen in de kerkelijke registers te wijzigen zijn.
Uitschrijven lijkt mij de enige oplossing? (ik heb niet gezegd dat dat gemakkelijk is)
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: Doopnaam

Bericht door Harro »

Volgens mij zijn doopnaam en officiële voornaam gewoon hetzelfde. In mijn paspoort in ieder geval wel ;-)
Denk dat het van de kerk/geloofsgemeenschap afhangt of ze je naam gewoon aanpassen of niet.

Ik ben ook gedoopt, heb zelf geloofsbelijdenis afgelegd, maar ga nu nooit meer. Toen ik verhuisde hebben ze me automatisch ingeschreven bij de Hervormde gemeente die het dichts bij mij in de buurt is. Was hier zelf ook wel verbaasd over. Goeie manier van 'klantenbehoud'
Mocht ik in de toekomst weer ergens lid willen worden, dan zie ik vanzelf wel hoe ze er op reageren, en als ze mijn naam niet aanpassen, is het een kwestie van verder zoeken.
Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 sep 2012, 21:37
Gender: Trans FtM
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: Doopnaam

Bericht door Jack »

Ja, ik ging er ook al een beetje vanuit dat het bij de voornaam hoort en niet zo'n probleem zou moeten zijn, maar dat weet ik niet 100% zeker. Ik hoop het wel want dat scheelt dan weer :p
Ik bedenk me steeds hoe stom het zou staan om mijn voornaam wel te kunnen wijzigen naar Jack, terwijl ik ondertussen een vrouwelijke doopnaam heb.
Ik doe verder zelf helemaal niets met het geloof en ben het er niet echt mee eens met dat hele doopgebeuren, maar goed daar is niets aan te doen.
En met uitschrijven behoud ik helaas nog wel mijn doopnaam zover ik weet. Heb werkelijk totaal geen idee hoe dit allemaal te werk gaat (daarom hoop ik op iemand die er ervaring mee heeft/weet hoe dat zit :) ).
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Doopnaam

Bericht door Gabriël »

Ik weet niks van de kosten, maar ik meen me te herinneren dat ik heb gelezen dat wanneer je je naam laat veranderen, je je doopnamen automatisch mee kan laten veranderen als je wilt. Het zou vallen onder je voornaam.

(ik heb zelf 2 doopnamen, beide de namen van mijn oma's, maar ik ben er zelf nog niet over uit of ik ze laat verwijderen -ik heb niks met die namen, ben er vroeger zelfs op school om gepest en heb mijn oma's nooit ontmoet omdat ze al dood waren voordat ik werd geboren- of dat ik ze toch uit respect voor mijn ouders en grootouders ze ga behouden.)
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Doopnaam

Bericht door J1nny »

Gabriël, het verschil zit hem in de administratie.
De GBA neemt alles mee, met een aantekening op het geboorte bewijs en de kerkelijke administratie zal waarschijnlijk er geen procedure voor hebben en op zijn best onwillig zijn...............
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Doopnaam

Bericht door Anne1957 »

Hoi , In Nederland worden mensen vaak vernoemd bijvoorbeeld als Paulus Johannes, met als roepnaam Paul. Maakt niks uit de naam Paulus Johannes is de officiele voornaam (staat ook zo op je ID etc). Kosten voor het wijzigen van mijn voornamen (ook twee heiligen) kostte (advocaat + rechtbank) c.a. 1150 euro. Dan ben je er niet. Nieuwe ID aanvragen kost geld, kopietje om instellingen te overtuigen dat je anders bent gaan heten, postzegels etc. Tel er rustig 100 euro bij op. Wil je een nieuw diploma met je nieuwe naam er op? DUO vraagt volgens mij 70 euro per diploma. Groetjes, Anne-Marije
Gebruikersavatar
Jack
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 sep 2012, 21:37
Gender: Trans FtM
Locatie: In de buurt van Zwolle

Re: Doopnaam

Bericht door Jack »

Ah ok, dat is duidelijk. Heel erg bedankt voor de informatie :)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Doopnaam

Bericht door Paul »

Dank je wel voor de info Anne. Hier kan ik ook wel iets mee.
Maar wat een extreme bedragen, zucht...
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Doopnaam

Bericht door Jessy »

Voor zover ik weet zijn doopnamen geen officiële namen, maar vaak (en vooral bij het dopen van baby's) wordt dat gecombineerd.
Ik ben pas op latere leeftijd gedoopt en ik heb doopnamen gekregen, maar deze staan niet op mijn identiteitsbewijs.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.