Reizen met het vliegtuig

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
CharlotteLa1990
Voornaamwoorden: Zij

Reizen met het vliegtuig

Bericht door CharlotteLa1990 »

Hoi

Ik heb onlangs een reis geboekt naar Spanje in augustus . Ik ga op dat moment 17 maanden bezig zijn met hormonen. Ik heb momenteel een ID kaart met M en oude naam. Hoe ga ik best naar de luchthaven? Ik heb op verschillende sites gelezen dat als je “passing” bent als cis vrouw er geen problemen zijn. Klopt dat?

Bedankt voor jullie ervaringen.

Groetjes

Charlotte
DominiqueB
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Reizen met het vliegtuig

Bericht door DominiqueB »

er is een genderidentiteitskaart die je kunt aanvragen en naast je bestaande ID kunt gebruiken.

https://www.transgendernetwerk.nl/nieuw ... n-bij-tnn/
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
..-..-25 Start HRT
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Als het alleen om je reisdocumenten gaat kun je bij PsyTrans zonder wachtlijst een deskundigenverklaring aanvragen en daarmee een nieuw reisdocument.

Moet je gemakkelijk kunnen redden voor augustus.

Ik heb in de corona tijd 1x met een "verkeerd" paspoort gereisd naar Denemarken. EU, dus normaal wordt je niet gecontroleerd... maar i.v.m. corona dus wel. Niks geen probleem gehad.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Eh, niet iedereen die Nederlands spreekt woont ook in Nederland he...

Volgens mij kun je via het Transgender Infopunt (https://www.transgenderinfo.be/nl, de site is alleen helaas niet helemaal functioneel op dit moment) ook zo'n pasje krijgen. Maar dat soort pasjes biedt bij een grenscontrole weinig extra wat je bij een controle niet zelf al kunt zeggen, ze hebben geen enkele rechtsgrond.
Maar verder geldt wat Marije zegt: je reist binnen Schengen dus hoef je daar op Zaventem of Charleroi geen rekening mee te houden, er is alleen bij de gate een controle of je ook echt de passagier bent die bij de boarding pass hoort. Maar daar staat ook alles hetzelfde als op je ID kaart. Je moet je er vooral niet te druk over maken, in het ergste geval krijg je een paar vragende blikken van het grondpersoneel maar je bent echt niet de eerste die ze bij de gate hebben met een klein verschil tussen voorkomen en ID kaart.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
CharlotteLa1990
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door CharlotteLa1990 »

Bedankt allemaal voor de reacties. Mijn naams- en geslachtswijziging is pas in september rond. Nu weet ik dat me niet al te veel zorgen moet maken hierover.
Alexandra11
Voornaamwoorden: Genderloos

Bericht door Alexandra11 »

Wens je een fijne vakantie toe!