Dikke enkels oedeem

Psychologen en procedures
Roland

Dikke enkels oedeem

Bericht door Roland »

Hallo, ik heb een tijdje niet van mijn laten horen, maar ik heb een lichamelijk klacht, en ik wou weten of het vaker voorkomt.
Sinds een maand of 3-4 heb ik dikke enkels. Ene dag is soms erger dan een andere dag.
Het viel mij op, dat mijn sokken stakker zat, en een enorme afdruk achter lieten, die soms er uur of langer in bleef staan.
Ik heb altijd sokken aan, ook vaak in bed.

Ook moet ik zeggen dat afgelopen winter hele koude voeten had, ik kon ze niet warm krijgen.

Image

Met deze schaalzit ik op tussen 1+ en 2+
WhatsApp Image 2024-07-11 at 13.06.44.jpeg
Ben er mee naar de huisarts en vumc geweest, mijn lever en nieren zijn goed, Er is niet onderzocht op mijn hart.
Er kwam niks uit..en ik moet maar steunkousen kopen was het advies van de huisdokter, en vumc verweest mij weer terug naar de huisarts.

Ik gebruik oestrogeen pleisters 100ug 2 maal weeks

Zelf doe ik nu meer beenoefeningen, en drink meer water, en probeer minder zout te eten.
Ook wandel ik nu veel meer, en sport minimaal 1 uur in de week.
Tot nu to heeft niks gewerkt.

Heeft iemand dit ook, en is er wat aan te doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Dikke enkels oedeem

Bericht door Eva »

Doet mij denken aan hypertensie, ofwel hoge bloeddruk. Heb ik chronisch last van, al lang voordat ik met hormonen startte. Praat er eens over met je huisarts.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Roland

Bericht door Roland »

Eva schreef: 11 jul 2024, 14:04 Doet mij denken aan hypertensie, ofwel hoge bloeddruk. Heb ik chronisch last van, al lang voordat ik met hormonen startte. Praat er eens over met je huisarts.
Mijn bloeddruk is zelf beetje aan de lagere kant, en hartslag ook. Ik zit op 110/70 overdag en avonds 100/70 hartslag in rust is 55.

Ik zal zeker binnenkort weer naar de huisarts gaan, ik wil het toch verder uitgezocht hebben.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Mijn zoon heeft iets vergelijkbaars, ook nog geen duidelijk beeld waarvan het komt.
Irene
Wim

Bericht door Wim »

Ik heb op links een open been en dat komt net als met dikke benen dat je bloed doorstroming niet goed is en dat is op te lossen met een steunkous waar je 3 types van hebt.
1 is sportsteunkous die kun je gewoon bij bv bol.com kopen https://www.bol.com/nl/nl/l/compressiek ... rating=all
2 is het type die je aan moet laten meten maar wel zelf kan aan doen.
3 zijn de zware jongens waarbij je hulp nodig hebt met het aandoen.
Het heeft allemaal niet zoveel met bloeddruk te maken het is gewoon pech het kan wel te maken hebben als je veel staat en daar etalagebenen van krijgt.
Volg je hart en wees gelukkig.
ElisabethT
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door ElisabethT »

Belangrijkste redenen voor oedeem in de benen:
- spataderen
- hartfalen
- te weinig eiwit in bloed

De eerste is vaatonderzoek zinvol. De laatste twee kan met bloedonderzoek worden vastgesteld.
Kan zinvol zijn om een verwijzing naar de dermatoloog te vragen.