Eerder vorig jaar herfst vroeg ik mijn endocrinoloog of ze ook een kariotypetest bij mij konden doen, het duurde een tijdje voordat ik dat voorgeschreven kreeg en nog langer voordat ik de uitslag kreeg.
Dertien dagen geleden kreeg ik toen een telefoontje van het Maasstad Ziekenhuis dat ik inderdaad een intersekse-conditie heb, een XYY-trisomie.
In eerste instantie was mijn reactie: "Eindelijk! Ik weet nu dat ik nog meer anders ben".
Maar sindsdien is het zo'n emotionele achterbaan geweest om antwoorden te vinden die ik niet zo vaak vind. Er is meer bewijs bij de meer bekende XXY DSD...
Met XYY kunnen mensen verschillende symptomen hebben, zoals aandachtsproblemen, spraakvertragingen, taalproblemen, leesproblemen, onwillekeurige spierbewegingen zoals handtrillingen en motorische tics, een 4-5 keer hoger risico voor ADHD en autisme, maar je moet behoorlijk diep graven om wetenschappelijk onderzoek en/of hulp te vinden.
Binnen twee weken ging ik veel te diep in een konijnenhol en deed ik online autismetests (die allemaal positief waren en daar veel licht op deelden), maar ik moet nu ook meer grote dozen openen en mogelijk meer therapie. Wat ik eigenlijk niet nog een keer wil doen, daar had ik al genoeg van…
Mijn vraag hier is meer: Kent u nog meer bezorgde intersex-mensen in Nederland? er is veel informatie over transgender en niet-binair, maar niet veel over intersekse. Ik krijg een forward voor genetic counseling bij het Erasmus MC, maar je weet nooit hoe lang dat duurt…
In ieder geval bedankt voor het meelezen,
Tess
Hulp nodig bij het verkrijgen van (intersex) genetische counseling en toegang tot intersex support groepen?
-
- Voornaamwoorden: she/they
-
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: Hulp nodig bij het verkrijgen van (intersex) genetische counseling en toegang tot intersex support groepen?
Sorry kan je daar niet mee helpen. Misschien dat ze bij Transanders (transvisie) meer kennis hebben. Maar ik zit bij een andere groep van transvisie.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
-
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Hulp nodig bij het verkrijgen van (intersex) genetische counseling en toegang tot intersex support groepen?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
- Voornaamwoorden: Jeste
Als het toch redelijk goed lukt in jouw leven, dan is het toch niet nodig om nog eens in therapie te gaan, lijkt mij. Ook niet omdat je nu meer weet over jouw persoonlijke situatie. Het is zoals het is. Dat zou de maatschappij dan ook moeten accepteren. Jammer genoeg gaat er vanuit de samenleving een druk uit om normaal te zijn. Dat woordje "Normaal" is dan enigszins misplaatst, maar het lijkt mij wel duidelijk wat ik ermee bedoel.Tess_ schreef: 15 jul 2024, 12:31 maar ik moet nu ook meer grote dozen openen en mogelijk meer therapie. Wat ik eigenlijk niet nog een keer wil doen, daar had ik al genoeg van…
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.