Het valt me op dat sommige mensen slecht toegang lijken te hebben tot hun eigen medische gegevens. Ik heb mij een een aantal jaar geleden aangemeld vanuit de huisarts bij "mijngezondheid.net"
Daarna heb ik iedere zorgverlener gevraagd om gegevens uit te wisselen met de huisarts zoals verslagen van psychologen, psychiaters etc. Op die manier heb ik in ieder geval centraal inzicht wat de huisarts te horen krijgt middels verslagen, rapporten etc.
Inzage medische gegevens
-
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Inzage medische gegevens
Groetjes Laura 

-
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Inzage medische gegevens
Dat kan doorgestuurd worden alleen als jij ze een toestemming geeft. Je kan altijd jouw eigen medische dossier aanvragen om te bekijken en sommige gegevens eventueel verwijderen.Laura2021 schreef: 01 aug 2024, 10:49 Het valt me op dat sommige mensen slecht toegang lijken te hebben tot hun eigen medische gegevens. Ik heb mij een een aantal jaar geleden aangemeld vanuit de huisarts bij "mijngezondheid.net"
Daarna heb ik iedere zorgverlener gevraagd om gegevens uit te wisselen met de huisarts zoals verslagen van psychologen, psychiaters etc. Op die manier heb ik in ieder geval centraal inzicht wat de huisarts te horen krijgt middels verslagen, rapporten etc.
Belangrijk: oude namen (niet alleen oude geslacht) zitten ook vaak in veslagen in een medisch dossier (dat is gek, maar artsen doen dat in Nederland). In 2018 kwam ik naar het land, in 2020 kreeg ik inzage tot mijn medische gegevens. Er stond in afspraakgegevens direct oude voornaam (geen achternaam!) + HEEL VEEL onnodige en discriminerende opmerkingen: "Meneer *dead name* is boos vanwege het feit dat ik hem geen hormonen ga geven. Neemt hormonen uit zijn land", "Meneer *dead name* kwam naar COA-huisartsenpost en was boos op mij, want ik had hem geen slaappillen gegeven", "Meneer *dead name* wilt geen Nederlandse naam. Ging weg van UMCG, voelt zich gediscrimineerd. Wilt verder werken en operaties zelf betalen..." Die waren artsen uit een vluchtelingenkamp in Noord-Nederland, waar ik in 2018-2019 woonde. Natuurlijk, dit soort persoonlijke opmerkingen waren onacceptabel en niet professioneel. Het feit dat ze "meneer" en zelfs een voornaam in het dossier zetten is ook verschrikkelijk. Mijn dossier moest ik natuurlijjk wissen, want dit soort opmerkingen en mijn oude naam konden niet bewaard worden.
Je weet nooit wat voor dingen in je dossier zitten. Van de Nederlandse gezondheidszorg kan je alles verwachten.
Never give up!
-
Zelf vraag ik af en toe een volledig medisch dossier op, het leuke is dat je dan ziet wat artsen onderling zeggen. Of wat er niet vermeld wordt als je bv onenigheid hebt gehad, heel toevallig maar het gebeurt. Maar goed ik vraag het op om vervolgens thuis te bewaren en de oude dossiers te laten verwijderen. Zo begin je met een schone lei en heb je voor het geval dat je gegevens thuis in eigen beheer.
Heb wel wat vreemde dingen meegemaakt, zoals een psycholoog die ons gesprek 1 op 1 uittypte en hiervan een kopie als brief verstuurde naar de huisarts. De huisarts zag hier totaal het nut niet van in en begreep net als mij niet waarom ze dit flikte. Leuk nu kon iedereen die brief zien in mijn dossier en dus het gesprek met de psycholoog(weg geheimhouding en privacy en sindsdien nooit meer hulp gezocht wegens wantrouwen). En heb dossier opgevraagd bij de logopedie, deze reageerde best vreemd met waarom ik dit wil en wat ik ermee ga doen. Het opvragen is een simpel recht wat we hebben. Benieuwd of ik deze binnen de wettelijke termijn van 4 weken ga krijgen, maar ben bang van niet gezien de vijandelijk voelende vragen.
Heb wel aangegeven bij de gynaecoloog dat ik het nut niet zie en het onprettig vind als na elke afspraak een brief naar de huisarts gaat waarin staat transgender... wil dit liever niet in dossiers wat ze begreep en het ook niet meer doet.
Heb wel wat vreemde dingen meegemaakt, zoals een psycholoog die ons gesprek 1 op 1 uittypte en hiervan een kopie als brief verstuurde naar de huisarts. De huisarts zag hier totaal het nut niet van in en begreep net als mij niet waarom ze dit flikte. Leuk nu kon iedereen die brief zien in mijn dossier en dus het gesprek met de psycholoog(weg geheimhouding en privacy en sindsdien nooit meer hulp gezocht wegens wantrouwen). En heb dossier opgevraagd bij de logopedie, deze reageerde best vreemd met waarom ik dit wil en wat ik ermee ga doen. Het opvragen is een simpel recht wat we hebben. Benieuwd of ik deze binnen de wettelijke termijn van 4 weken ga krijgen, maar ben bang van niet gezien de vijandelijk voelende vragen.
Heb wel aangegeven bij de gynaecoloog dat ik het nut niet zie en het onprettig vind als na elke afspraak een brief naar de huisarts gaat waarin staat transgender... wil dit liever niet in dossiers wat ze begreep en het ook niet meer doet.
-
- Voornaamwoorden: Genderloos
Ik heb het dossier bij het ziekenhuis opgevraagd. Ik kreeg toen een DVD thuis met alles erop, inclusief een scan van mijn hoofd voor de FFS. Dat was wel leuk om allemaal te zien en te lezen. Alles stond erop. Inclusief het hele operatie verslag, van minuut tot minuut hebben ze het bijgehouden.
-
- Voornaamwoorden: zij/haar
Mijn huisarts werkt met mijnzorgonline,nl alleen je kunt het alleen gebruiken als je de Digid app hebt en die wil ik juist niet gebruiken omdat ik dat niet altijd praktisch vind.
Liefs Dominique
Liefs Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT