Ik ben beleidsadviseur diversiteit en inclusie bij een vrij grote gemeente. We overwegen om de kosten van de aanschaf van een nieuw paspoort of ID, een nieuw rijbewijs en eventuele andere documenten te vergoeden na wijziging van gender in de gemeentelijke basisadministratie. We zijn op zoek naar sterke argumenten om dat te doen. Een van mijn contactpersonen raadde mij aan de vraag op dit forum te stellen.
Dus hierbij. Wat is het beste argument om deze documenten als gemeente te vergoeden.
Dank aan iedereen die de moeite neemt dit te lezen en ons hiermee te helpen.
kosten nieuwe documenten na aanpassen gender in basisregistratie personen bij gemeente
-
Sophie123
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Re: kosten nieuwe documenten na aanpassen gender in basisregistratie personen bij gemeente
Het scheelt dat ik het van mijn ouders kon lenen, maar het is een flink bedrag om naast de deskundigenverklaring er nog bovenop te hebben. Over het algemeen hebben trans mensen minder inkomsten/kansen dan cis mensen, waardoor het al moeilijker is. Verder is het een verplichting om nieuwe overheidsdocumenten aan te schaffen na een wijziging in het BRP, ook al zou je paspoort anders nog jaren geldig zijn. En dan als laatste komt daar nog bij dat het voor velen (voor mij in ieder geval) een heel groot ding is wat van tevoren aardig wat mentale last geeft en achteraf heel fijn is. Ik ben zelf ontzettend blij met de V in mijn paspoort en dat ik nu overal/door elke instantie aan wordt gesproken met mijn echte naam.
-
San(ne)
- Voornaamwoorden: Die/diens
Re: kosten nieuwe documenten na aanpassen gender in basisregistratie personen bij gemeente
Hoi Maria,
Het argument lijkt me vrij duidelijk. Niet alleen mensen die het financieel kunnen dragen kunnen op deze manier hun documenten wijzigen.
Voor mijzelf zou het bijvoorbeeld niet nodig zijn, ik kan het betalen om alles opnieuw aan te vragen (maar blijf een Nederlander, dus gratis is altijd goed
). Dat geldt echter niet voor iedereen, al helemaal niet voor mensen met een lager of vrijwel geen inkomen. En uit onderzoek blijkt dat nou net transgender mensen (vanwege o.a. discriminatie op de arbeidsmarkt) vaker te maken hebben met werkloosheid en een lager inkomen dan de gemiddelde Nederlander: https://www.transgendernetwerk.nl/wp-co ... 2017-1.pdf.
Lijkt me ook dat om het voorstel door het college/de raad te krijgen je als argument kunt gebruiken dat het maar om heel weinig gevallen per jaar zou gaan. Je kunt vast wel ergens een bron vinden hoeveel geslachtswijzigingen er per jaar gedaan worden en hoeveel naar ratio dit er dan zullen zijn in jouw gemeente. Het kost de gemeente dus relatief weinig, terwijl individuen er ontzettend mee geholpen kunnen zijn.
Mocht beperkt budget toch nog een rol spelen, dan zou je nog een constructie kunnen voorstellen dat in elk geval minima gebruik kunnen maken van vergoeding van hun nieuwe documenten.
Verder kan het voor trans personen in jouw gemeente ook echt als een soort morele steun voelen, ook als ze er (nog) geen gebruik van maken. Het gevoel van "mijn gemeente geeft om mij als trans persoon" kan ook heel waardevol zijn, vooral in deze tijd.
Het argument lijkt me vrij duidelijk. Niet alleen mensen die het financieel kunnen dragen kunnen op deze manier hun documenten wijzigen.
Voor mijzelf zou het bijvoorbeeld niet nodig zijn, ik kan het betalen om alles opnieuw aan te vragen (maar blijf een Nederlander, dus gratis is altijd goed
Lijkt me ook dat om het voorstel door het college/de raad te krijgen je als argument kunt gebruiken dat het maar om heel weinig gevallen per jaar zou gaan. Je kunt vast wel ergens een bron vinden hoeveel geslachtswijzigingen er per jaar gedaan worden en hoeveel naar ratio dit er dan zullen zijn in jouw gemeente. Het kost de gemeente dus relatief weinig, terwijl individuen er ontzettend mee geholpen kunnen zijn.
Mocht beperkt budget toch nog een rol spelen, dan zou je nog een constructie kunnen voorstellen dat in elk geval minima gebruik kunnen maken van vergoeding van hun nieuwe documenten.
Verder kan het voor trans personen in jouw gemeente ook echt als een soort morele steun voelen, ook als ze er (nog) geen gebruik van maken. Het gevoel van "mijn gemeente geeft om mij als trans persoon" kan ook heel waardevol zijn, vooral in deze tijd.
-
Laura2021
Ik sluit me volledig aan bij San(ne) en Sophie. We kunnen alle steun gebruiken. Ik ben zelf minima en het zou echt helpen zowel financieel maar zeker ook emotioneel! Dank je bij voorbaat voor je initiatief.
Ik zou wel adviseren dat het bij het afhalen meteen wordt vrijgesteld en niet dat je achteraf jezelf moet bewijzen dat je transgender bent en bijvoorbeeld zowel een kopie van je oude als nieuwe paspoort moet overhandigen voor bewijsstelling wat voor extra handelingstijd(kosten) en (emotionele) drempels zorgt om het vergoed te krijgen.
Bovendien het inkomensafhankelijk maken lijkt me voor gemeentes voor meer rompslomp en papierwerk/IT kosten zorgen.
Advies Keep it Simple.
Ik zou wel adviseren dat het bij het afhalen meteen wordt vrijgesteld en niet dat je achteraf jezelf moet bewijzen dat je transgender bent en bijvoorbeeld zowel een kopie van je oude als nieuwe paspoort moet overhandigen voor bewijsstelling wat voor extra handelingstijd(kosten) en (emotionele) drempels zorgt om het vergoed te krijgen.
Bovendien het inkomensafhankelijk maken lijkt me voor gemeentes voor meer rompslomp en papierwerk/IT kosten zorgen.
Advies Keep it Simple.
Groetjes Laura 
-
DominiqueB
Ben in mijn gemeente welke zich vanaf komende vrijdag als regenboog gemeente presenteert er wel mee bezig.
Weet nog niet wat de uitkomst zal gaan worden dus dat is nog afwachten maar heb nu idd een laag inkomen en daze zit maar net boven de bijstand dus voor mij is het wel een stevige kostenpost.
Dikke knuffel Dominique
Weet nog niet wat de uitkomst zal gaan worden dus dat is nog afwachten maar heb nu idd een laag inkomen en daze zit maar net boven de bijstand dus voor mij is het wel een stevige kostenpost.
Dikke knuffel Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
02-10-25 aanpassing geboorte akte
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
-
Alexandra11
- Voornaamwoorden: Genderloos
Een transitie kan flink in de papieren lopen, en niet alles wordt vergoed. Denk bijvoorbeeld aan al je kleding vervangen, dat kost al zoveel geld. Vergoeding zou ongelijkheid kunnen verminderen, immers, iemand anders hoeft zijn of haar naam niet te laten veranderen. Ik zou er zeker mee in stemmen.
-
DominiqueB
Wanneer je de officiële diagnose hebt kun je vanaf 2024 ieder jaar een bedrag aftrekken van de belasting voor kleding. Dat is een nieuwe regel en gaat bij de aangifte van 2024 in.Alexandra11 schreef: 27 aug 2024, 23:53 Een transitie kan flink in de papieren lopen, en niet alles wordt vergoed. Denk bijvoorbeeld aan al je kleding vervangen, dat kost al zoveel geld. Vergoeding zou ongelijkheid kunnen verminderen, immers, iemand anders hoeft zijn of haar naam niet te laten veranderen. Ik zou er zeker mee in stemmen.
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO