hoewel mijn diagnose process loopt, ben ik inmiddels redelijk klaar met wachten op burocratische rompslomp en onacceptabele wachttijden.
daarom heb ik binnenkort een gesprek met mijn huisarts om te mogelijkheden te bespreken dat hij hormonen en blockers kan voorschrijven tot ik bij een endo terecht kan.
qua hormonen en blockers is het mij redelijk duidelijk wat ik hem wil vragen: GnRH blockers (tripto, 1 injectie per 4 weken) indien mogelijk, anders cypro (12,5 mg per 2 dagen). en E op normale startdosis die ik bij de endo ook zou krijgen via sublingual pillen (2 x 2 mg per dag) of patches (1 patch van 100ug/dag).
wel wil ik zorgen dat ik goede bloedtesten laat doen, en daar zie ik nogal wat verschillende dingen over wat getest moet worden, en gezien ik weet dat dit niet de dagelijkse bezigheid is van mijn huisarts wil ik graag zelf ook zeker weten dat er geen dingen overgeslagen worden.
natuurlijk moet E2 en Testosteron getest worden. behalve dat heb ik ook algemeen bloedbeeld, ALAT, ASAT, Calcium, FSH, LH, Prolactine, TSH screening en Vitamine D op mijn lijstje staan.
zijn er behalve die dingen nog andere dingen die getest moeten worden? het liefst met bronnen.
welke bloedtesten voor nulmeting
-
Evelynynynyn
- Voornaamwoorden: zij/haar
-
Femke
Re: welke bloedtesten voor nulmeting
Hallo Evelyn,
Dit is wat de endocrinoloog, waarmee ik aanstaande maandag de eerste afspraak heb, heeft laten onderzoeken:
Erytrocyten
10E12/LMCH
amolMCV
fLRDW
Hemoglobine
LHematocriet
L/LTrombocyten
LLeukocyten
LChemieCalcium,
Natrium
LKalium
LCalcium,
LUreum
LKreatinine
LBilirubine
LAlkalische fosfatase
Gamma-GT
LASAT
ALAT
Lactaat dehydrogenase (LDH)
CRP
Albumine
Vitamine D3 (25-OH-D3)
LeGFR (CKD-EPI)
Non-HDL-cholesterol
Cholesterol
LHDL-cholesterol
Cholesterol/HDL-ratio
LDL-cholesterol
Triglyceriden
DiabetesHbA1c-IFCC
Glucose
SchildklierdiagnostiekTSH
HormonenOestradiol
Testosteron, totaal
Prolactine
LLH
FSH
Wachttijd (WZA Assen) viel met 6 weken mee.
Dit is wat de endocrinoloog, waarmee ik aanstaande maandag de eerste afspraak heb, heeft laten onderzoeken:
Erytrocyten
10E12/LMCH
amolMCV
fLRDW
Hemoglobine
LHematocriet
L/LTrombocyten
LLeukocyten
LChemieCalcium,
Natrium
LKalium
LCalcium,
LUreum
LKreatinine
LBilirubine
LAlkalische fosfatase
Gamma-GT
LASAT
ALAT
Lactaat dehydrogenase (LDH)
CRP
Albumine
Vitamine D3 (25-OH-D3)
LeGFR (CKD-EPI)
Non-HDL-cholesterol
Cholesterol
LHDL-cholesterol
Cholesterol/HDL-ratio
LDL-cholesterol
Triglyceriden
DiabetesHbA1c-IFCC
Glucose
SchildklierdiagnostiekTSH
HormonenOestradiol
Testosteron, totaal
Prolactine
LLH
FSH
Wachttijd (WZA Assen) viel met 6 weken mee.
-
Sophie123
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Wow, dat is een flinke lijst. Mijn endo bij gender clinic liet me alleen dit testen voor de nulmeting. Voor zover ik weet is er ook niet meer nodig tenzij je specifieke klachten hebt.
- ASAT
- ALAT
- totaal cholesterol
- HDL
- triglyceriden
- LDL
- Kreatinine
- Glucose
- Testosteron
- 17-beta-oestradiol
- SHBG
- LH
- ASAT
- ALAT
- totaal cholesterol
- HDL
- triglyceriden
- LDL
- Kreatinine
- Glucose
- Testosteron
- 17-beta-oestradiol
- SHBG
- LH
-
Femke
hallo Sophie,
Ik heb de endocrinoloog nog niet gesproken; dus ook geen klachten geuit. Ik ga hem as. maandag vragen.
Groet, Femke
Ik heb de endocrinoloog nog niet gesproken; dus ook geen klachten geuit. Ik ga hem as. maandag vragen.
Groet, Femke
-
Evelynynynyn
bedankt allebei!
wel weer een beetje het probleem wat ik eerder had. iedereen zegt iets anders.
gelukkig zit er wel een groot deel overlap in, dus ga het gewoon bespreken met de huisarts.
wel weer een beetje het probleem wat ik eerder had. iedereen zegt iets anders.
gelukkig zit er wel een groot deel overlap in, dus ga het gewoon bespreken met de huisarts.
-
Anon20241026
Bij de vorige arts waar ik zat werd de lange lijst vereist om op te testen. Bij de nieuwe arts wordt de kortere lijst en nog een paar andere zaken getest. Het verschilt per arts en ook waarom ze het willen testen toen ik dit vroeg bij de arts waarom ze anders testen.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Volgens mij heeft het er ook mee te maken, dat er volgens sommige artsen op wel heel erg veel dingen getest moet worden, dat de emotie leeft dat transgender en het bijbehorende hormoongebruik iets uitermate ingewikkelds is. Wanneer cis-gendermensen hormonen nodig hebben, of een ander medicijn, dan wordt er vaak veel makkelijk over gedacht.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.