Motivatie voor transitie & geslachtsgemeenschap

Gevoelens die je met de wereld deelt

Hoe belangrijk is een andere beleving van geslachtsgemeenschap onderdeel in de keuze voor transitie?

0%
11
42%
0-20%
3
12%
20-40%
4
15%
40-60%
1
4%
60-80%
2
8%
80-100%
0
Geen stemmen
100%
5
19%

Totaal aantal stemmen: 26

Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Motivatie voor transitie & geslachtsgemeenschap

Bericht door Laura2021 »

Hoewel het een persoonlijke vraag is, wil ik toch anonimiteit geven in de antwoorden van mijn vraagstelling, vandaar deze peiling/poll.

Ik hoop dat de vraagstelling duidelijk is en heb het zo respectvol mogelijk gesteld en er is geen intentie van mijn kant om iemand te kwetsen of te triggeren.

Vraagstelling:
Als je eerlijk in de spiegel kijkt, spelen andere/nieuwe belevingen van geslachtsgemeenschap tijdens en/of na de transitie, een "onderdeel voor je motivatie" om in transitie te gaan?

Zo ja geef in peiling poll aan hoe belangrijk het is/was?voor je is/was?
Groetjes Laura :hbeat:
Marije

Re: Motivatie voor transitie & geslachtsgemeenschap

Bericht door Marije »

Toen ik in transitie ging had ik werkelijk waar geen flauw idee dat ik zou eindigen waar ik nu sta... (Waarin eindigen eigenlijk een verkeerd woord is.)

0%
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Jannet V

Bericht door Jannet V »

Vijftig jaar geleden had het heel belangrijk geweest, dat is in de loop van de jaren behoorlijk afgezwakt. Maar als ik nu met mezelf speel ervaar ik wel heel erg veel ontspanning. Nu dat ding daar beneden er niet meer is, voelt het als boven water uitkomen als je te lang onder bent geweest. Ik heb het altijd heel erg moeilijk gevonden dat dat ding van mij een rol speelde in mijn seksuele beleving. Nu dat ding er niet meer is kan ik op een veel fijnere manier genieten van een orgasme.
Hoe ik dat moet vertalen in de poll weet ik niet, omdat ik toen al heel lang geen gemeenschap meer gehad heb. Vooral omdat het niet klopte wat ik deed en voelde. Ik merk wel dat de vraag mij confronteert met een dilemma in het verleden. Maar dat is niet erg.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

Ik vind het zelf een best lastige en confronterende vraag hoor! Voor mijn transitie was geslachtsgemeenschap en de beleving als man in geslachtsgemeenschap gewoon een onderdeel van het leven. Zo was het.
Maar steeds vaker komen andere gevoelens naar boven en met enige herkenning van deze gevoelens uit mijn verleden die ik aan de kant heb geschoven/onderdrukt. Geslachtsgemeenschap (en al het voorspel) is namelijk ook een onderdeel van de vrouwelijk beleving denk ik net zoals het ook een onderdeel kan zijn voor de mannelijke beleving, of welk ander gender jezelf ook toeschrijft. Wat dit nu allemaal voor mij specifiek betekent weet ik (nog) niet, maar ik vind het wel een factor van enige betekenis en motivatie als onderdeel van het transitieproces om deze gevoelens verder te onderzoeken. Pubertijd 2.0. Ik weet het niet.
Marije

Bericht door Marije »

Misschien heb ik dan de vraagstelling verkeerd begrepen.

Ik begreep dat je 't vroeg als reden "om in transitie te gaan"

Bedoel je het anders? Bedoel je het als keuzes tijdens je transitie?
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

Marije schreef: 06 sep 2024, 07:01 Misschien heb ik dan de vraagstelling verkeerd begrepen.

Ik begreep dat je 't vroeg als reden "om in transitie te gaan"

Bedoel je het anders? Bedoel je het als keuzes tijdens je transitie?
Hoi Marije,

Ik denk dat ik snap wat je misschien onduidelijk vind.

"om in transitie te gaan" kun je interpreteren als, dat het voor het begin van het proces is.

Is het niet zo dat je iedere dag in transitie bent en iedere dag keuzes maakt om het proces voort te zetten en vorm te geven.
Motivatie hoort daar ook bij, iedere dag weer. Waar doe je het voor?

Mijn reden om in transitie te gaan waren mijn vrouwelijke gevoelens.
Ik ontdekte dat ik eigenlijk een vrouw ben en niet het geslacht dat de maatschappij mij had gegeven.

Maar wat betekent "vrouw zijn" voor je? Hoort de beleving van geslachtsgemeenschap daar ook niet bij wie je partner ook is?
Kan het een motivatie zijn voor je transitieproces? En met "voor" bedoel ik dus meer "ten behoeve van".

Ik hoop dat het iets duidelijker is.

Waar het mij om gaat is, is geslachtsgemeenschap en de beleving daarvan een factor van betekenis voor jou transitieproces?
Mevr B

Bericht door Mevr B »

Geslachtsgemeenschap, ik zie dat als man en vrouw.
En daar ik niet van de mannen ben heb ik dus geen geslachtsgemeenschap, net als Jannet.
Ik heb wel seks, maar dan met mijn vrouwelijke partners (meerdere inderdaad)
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Marije

Bericht door Marije »

Ja, dan wordt het allemaal wat minder zwart/wit. Ik kwam er gedurende mijn reis achter dat ik op mannen val, en vrouw-vrouw sex vind ik maar niks.

Maar ja, dat wist ik niet voordat ik aan de SRS begon... maar inmiddels wel, dus het speelt wel een rol in mijn beslissing tot borstvergroting.

We schrijven het boek terwijl we reizen...
Laura2021

Bericht door Laura2021 »

Mevr B schreef: 06 sep 2024, 14:27 Geslachtsgemeenschap, ik zie dat als man en vrouw.
En daar ik niet van de mannen ben heb ik dus geen geslachtsgemeenschap, net als Jannet.
Ik heb wel seks, maar dan met mijn vrouwelijke partners (meerdere inderdaad)
Ik wilde het netjes en respectvol houden, vandaar het woord geslachtsgemeenschap.
Persoonlijk dacht ik dat de definitie met de tijd was meegegaan en dat dit automatisch ook voor alle andere vormen en niet enkel de conservatieve hetero definitie van geslachtsgemeenschap.
DominiqueB
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door DominiqueB »

Ik weet nog niet waar op dit gebied mijn reis heen zal gaan en ben er ook op dit moment nog niet echt mee bezig.
Eerst mij zelf op orde krijgen en dan start wanneer het zo ver is de volgende etappe van de reis en waar deze heen gaat geen idee.

Dikke knuffel Dominique
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle.
25-03-24 Logopedie
05-04-24 Laser ontharen
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO