Voorbeeld brieven

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Romy Danielle
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:28
Gender: Vrouw

Voorbeeld brieven

Bericht door Romy Danielle »

Het is maar een idee, maar kan er niet een sectie komen met voorbeeldbrieven?
Ik zal het even nader toelichten.
Onlangs op de chat vertelde iemand over de vergoeding die zij kreeg voor diverse behandelingen (o.a. epilatie, logopedie).
Ik vond dat nogal vreemd, want ik heb het aangekaart toen ik bij mijn huisarts voor een verwijsbriefje kwam en heb ook mijn zorgverzekeraar opgebeld en mijn situatie verteld. Voor mijn huisarts is ook alles nieuw, ik ben haar eerste "transje". Bij de zorgverzekeraar ving ik bot, maar dan ook echt op alles, maakte ook geen uitzondering in geval van transseksualiteit.
Op de chat werden mij de uitspraken van het CVZ aangereikt, en uitgelegd dat mijn huisarts op het verwijsbriefje aan moet geven dat het hier diagnose transseksualiteit betreft en dat ik een (aangetekende?) brief moet schrijven naar mijn zorgverzekeraar met kopieën van verwijsbrief en uitspraak CVZ.
Alleen ik ben zo slecht in het schrijven van brieven, vergeet ook meestal het belangrijkste, heb ook vaak moeite de juiste toon te vinden, nooit zakelijk of to-the-point.
Dus voor mensen zoals ik zou het handig zijn om een soort van voorbeeldbrief ergens te kunnen downloaden.
Het zou mij wel enorm op weg helpen.

Zoals ik al zei, het is maar een idee ...
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Voorbeeld brieven

Bericht door Jessy »

En een goed idee.
We zouden in dit forum een sticky topic kunnen maken en daar alle voorbeeldbrieven in zetten. Steeds als iemand er eentje post, kan een moderator die in de startpost toevoegen, zo krijgen we een overzichtelijk geheel.
Ik ga nog geen topic openen, want ik heb helaas niets om erin bij te dragen zelf. Ben er ook superslecht in.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
willah
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Transgender
Locatie: amsterdam

Re: Voorbeeld brieven

Bericht door willah »

dat lijkt mij ook wel wat, een heel goed idee.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Voorbeeld brieven

Bericht door Arike »

Het is nog steeds een heel goed idee! Maar heeft niemand voorbeeldbrieven?
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Voorbeeld brieven

Bericht door Anne1957 »

Hoi

Goed idee. Heb zelf ook de nodige slag moeten leveren met de zorgverzekeraar, in mijn geval Agis. Uiteindelijk is het mij overigens na 4 weken wel gelukt om een V op mijn zorgpas te krijgen. Zal eens kijken of ik de brieven nog heb.

Groetjes,

Anne
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Voorbeeld brieven

Bericht door Eva »

Soms ontkom je er niet aan, maar ik ben niet zo'n voorstander van standaardbrieven. Ze passen veelal NET niet op jouw persoonlijke situatie. Ik heb wel iets in gedachten, maar weet niet of dat te gewaagd is.
We zouden een sectie kunnen inrichten waar je je conceptbrief plaatst. Voor mijn part alleen maar je probleem voorlegt. Er zijn hier mensen die wat makkelijker omgaan met dergelijke brieven opstellen en die zouden zelfs elkaar weer kunnen aanvullen. "Correspondentiehulp" zou dat kunnen heten.
Wat denken jullie?

edit: wel in de/een verborgen sectie, denk ik...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Joyce
Berichten: 357
Lid geworden op: 31 mar 2012, 13:55
Gender: Vrouw
Locatie: Wezep

Re: Voorbeeld brieven

Bericht door Joyce »

Romy Danielle schreef: Ik vond dat nogal vreemd, want ik heb het aangekaart toen ik bij mijn huisarts voor een verwijsbriefje kwam en heb ook mijn zorgverzekeraar opgebeld en mijn situatie verteld. Voor mijn huisarts is ook alles nieuw, ik ben haar eerste "transje". Bij de zorgverzekeraar ving ik bot, maar dan ook echt op alles, maakte ook geen uitzondering in geval van transseksualiteit.
Mijn huisarts heeft op zijn verwijskaart "stemoefeningen" gezet en dat is een ruim begrip en de zorgverzekeraar vergoed dat dan gewoon.

Groetjes

Jacinda
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Voorbeeld brieven

Bericht door Hedwich »

Ik zou graag feedback van jullie ontvangen op mijn volgende concept aan mijn verzekeraar. Iemand tips? (niet) gemeen genoeg? wel / niet dreigen met "het nemen van stappen"?

Bij geen bericht wordt het sowieso een klachtenprocedure heb ik me al voorgenomen.
Geachte heer, mevrouw,

Op … heb ik u een correctieverzoek gestuurd dat u heeft geregistreerd onder nummer … . Op … heeft u mij bericht dit verzoek in behandeling te nemen. Tot op heden heb ik hier niets meer over vernomen. Inmiddels heeft dit tot gevolg gehad dat u mijn declaratie met nummer … heeft afgehandeld alsof ik het correctieverzoek niet had ingediend. In concreto houdt dit in dat ik m.i. Niet de vergoeding ontvangen heb waar ik recht op heb. Daarom wil ik dat u mijn correctieverzoek zo snel mogelijk afhandelt en mij hiervan op de hoogte stelt. Graag ontvang ik uiterlijk 14 dagen na verzenden van dit verzoek schriftelijk uitsluitsel over correctieverzoek.

Met vriendelijke groet,

Hedwich Schouten.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Voorbeeld brieven

Bericht door Irene_de_Vreede »

Keurige brief Hedwich, niks meer aan doen
Irene
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Voorbeeld brieven

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij herlezing nog een paar kleine typefoutjes ontdekt:

niet na m.i. (zou je ook voluit kunnen schrijven) is met een kleine letter.
Voor het laatste woord (correctieverzoek) hoort nog een lidwoord (het)
Irene