Eventuele erfelijke kaalheid

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Alexandra11
Voornaamwoorden: Genderloos

Eventuele erfelijke kaalheid

Bericht door Alexandra11 »

Ik heb een bos met lang haar, maar aan mijn moeders zijde was mijn opa vroeg kaal. Ik las dat kaalheid genetisch is, maar ook met DHT te maken heeft.

Nu ik geen tot weinig testosteron meer heb (SRS gehad) vraag ik me af of ik me hier zorgen om moet maken? hoe groot is de kans dat ik er mee te maken krijg?
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Eventuele erfelijke kaalheid

Bericht door Irene_de_Vreede »

Er zit een erfelijkheidsfactor in kaalheid, maar hoe groot de kans is durf ik niet te zeggen.
Irene
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Als vrouw kun je dunner haar krijgen, maar daar is vaak een andere oorzaak voor zoals stress of voeding.

Ik heb een heel aantal vrouwen ontmoet die al 30 jaar in transitie zijn, nu rond de 60 zijn en gewoon nog lekker een bos haar hebben.

Zelf geniet ik ook van een volle bos die mijn borsten bedekt, over een goede week word ik 48 en het blijft gewoon zoals het is. Heerlijk.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
ElisabethT
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door ElisabethT »

Erfelijke kaalheid, ook wel alopecia androgenetica, heeft te maken met de erfelijk bepaalde gevoeligheid van haren op je kruin en voorzijde hoofdhuid voor dihydrotestosteron (DHT). Dit wordt gemaakt uit testosteron. Als je geen testosteron meer produceert dan kun je ook geen DHT maken. En dus ook geen alopecia androgenetica krijgen.