gendergp en verzekering

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Lila
Voornaamwoorden: zij/haar

gendergp en verzekering

Bericht door Lila »

hi
ik wil beginnen met gendergp nu is het probleem dat mijn huidige ziektekostenverzekering het niet dekt, weet iemand welke verzekering dat wel doet ? en als geen verzekering het dekt, wat kost het dan per maand voor de hormonen ? wachten totdat ik in nederland aan de beurt ben voor behandeling duurt veel te lang.
DominiqueB
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: gendergp en verzekering

Bericht door DominiqueB »

Volgens mij als je huisarts mee werkt en die de recepten wil uitschrijven valt het wel onder de basis verzekering maar weet dat niet zeker.
Bij welke sta je inmiddels op de wachtlijst?
Durf je zelf te zijn, Jezelf anders voor doen dan je bent maakt je niet gelukkig.

28-06-23 wachtlijst Nijmegen
30-11-23 wachtlijst Zwolle
04-03-24 Intake Zwolle
23-09-24 second opinion
11-12-24 MDO
07-04-25 Start HRT
Marije
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Marije »

Het is sterk afhankelijk van wat voor hormonen je hebt. Zelf heb ik Progesteron via GenderGP en ook dat verschilt sterk per merk.

https://t-wiki.org/index.php?title=GenderGP
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
patries
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door patries »

goedemorgen

Lila vind het goed dat ik (haar moeder) reageer op jullie bericht

Marije, bedankt voor de link. daar is veel nuttige informatie
DominiqueB, helaas wil onze huisarts de recepten voor hormonen niet uitschrijven :(
Lila staat sinds april 2023 op de wachtlijst bij het VU

bedankt voor jullie bericht :)
berry_Ando
Voornaamwoorden: die/diens of hij/hem

Bericht door berry_Ando »

Hallo Patries,

Jullie zullen vast goed onderzoek hebben gedaan naar de wachtlijsten en verschillende genderklinieken in Nederland. Jullie weten vast ook dat de wachttijden hier erg lang zijn.

Ikzelf ben na minder dan een jaar aan de beurt gekomen bij psychologenpraktijk De Vaart, wat relatief gezien heel snel is. Ze hebben me verteld (en dit heb ik ook gelezen als andermans ervaringen) dat velen het gehele medische traject weten te doorlopen bij De Vaart voordat ze überhaupt aan de beurt zijn bij VUmc.

Mocht er 'haast' achter de transitie zitten, dan zou uw dochter zich wellicht nog bij een tweede instantie kunnen inschrijven.

Dit is natuurlijk helemaal aan jullie. Ik zeg het maar eventjes, want het is ook zo jammer als je er pas later achter zou komen. :)

Vriendelijke groeten.
patries

Bericht door patries »

goedemorgen

bedankt voor je bericht berry en sorry voor mijn late reactie

Lila staat ook bij de Vaart ingeschreven sinds eind augustus. ik hoop dat ze 'snel' aan de beurt is

fijne dag
Dawn

Bericht door Dawn »

Heb je nog een PB gestuurd Patries
patries

Bericht door patries »

dank je Dawn
Dlearbuch

Bericht door Dlearbuch »

In principe mag iedere huisarts hormonen voorschrijven op basis van zelfbeschikking, maar er zijn er maar enkele in Nederland die dat doen , er zijn ook niet veel huisartsen die een GenderGP recept erkennen en overnemen, op de landkaart van transvriendelijke huisartsen op de website transineigenhand.nl staan wel diverse huisartsen die passanten accepteren , wellicht zit er iemand tussen die wel een GenderGP recept wil overnemen.

Ik wou eerst via GenderGP starten maar heb hier uiteindelijk van afgezien omdat ik geen huisarts kon vinden die de recepten wou overnemen.
Tegenwoordig lees ik steeds meer klachten dat het zwaar achteruit is gegaan , de begeleiding is echt minimaal geworden met mensen die zelf hun hormoonwaarden moeten verifiëren en ze gebruiken tegenwoordig veel AI.

Ik doe mijn HRT zonder GenderGP voor veel minder geld dan GenderGP per jaar kost.
HRT 30.05.2024
Jeste
Voornaamwoorden: Jeste

Bericht door Jeste »

Dlearbuch schreef: 01 jan 2025, 02:50 Ik doe mijn HRT zonder GenderGP voor veel minder geld dan GenderGP per jaar kost.
Heb je dan het geluk gehad dat je bij een andere huisarts terecht kon (wellicht gevonden via de website die je opgaf)?
Dat zou wel mooi zijn, want dan heb je alleen de kosten die voor het eigen risico zijn. Daarna komt er niets meer bij.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.