https://nos.nl/artikel/2550996-er-waait-een-nieuwe-wind-op-facebook-en-instagram-vs-is-conservatiever-geworden

Nieuwsberichten
Dawn
Voornaamwoorden: Zij/haar

https://nos.nl/artikel/2550996-er-waait-een-nieuwe-wind-op-facebook-en-instagram-vs-is-conservatiever-geworden

Bericht door Dawn »

Meta verandert policy in VS en mogelijk later ook in EU over factchecken.

https://nos.nl/artikel/2550996-er-waait ... r-geworden

Haatberichten en onjuiste informatie behoren tot de "belangrijkste problemen" waar Facebook en Instagram mee te maken hebben, zei topman Mark Zuckerberg in zijn terugblik op 2018. In die periode zet het bedrijf veel stappen om tegemoet te komen aan de jarenlange kritiek dat het op dit gebied te weinig heeft gedaan. Zuckerberg schrijft trots te zijn op de voortgang die het bedrijf maakt.

Nu gaat het roer om. Gisteren kondigde Zuckerberg aan dat Meta - zoals het bedrijf achter Facebook en Instagram inmiddels heet - zijn beleid over wat wel en niet is toegestaan aanpast. In de Verenigde Staten stopt het bedrijf de samenwerking met factcheckers: onafhankelijke organisaties die beoordelen of berichten mogelijk onjuist zijn.

De samenwerking met factcheckers was juist een maatregel waarmee Zuckerberg na een aantal roerige jaren het vertrouwen wilde terugwinnen. Na de Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 moest Zuckerberg toegeven dat zijn bedrijf te weinig verantwoordelijkheid had genomen om misbruik op zijn platforms, zoals de verspreiding van nepnieuws, tegen te gaan.

Geestelijk ziek of abnormaal

Als het gaat om wat wel of niet op Facebook en Instagram is toegestaan, neemt het bedrijf "een heleboel beperkingen" over onderwerpen als immigratie en gender weg, zei Zuckerberg. Zo staat in het nieuwe beleid expliciet dat het is toegestaan om transgender personen of homoseksualiteit als 'geestelijk ziek' of 'abnormaal' te omschrijven.

"Wat begon als een beweging om inclusiever te zijn, wordt steeds vaker gebruikt om meningen te weren en mensen met andere ideeën buiten te sluiten", zei Zuckerberg in de videoboodschap waarin hij de koerswijziging aankondigde. "Het is te ver gegaan. Ik wil ervoor zorgen dat mensen hun overtuigingen op onze platforms kunnen delen."

Voor wie dit niet wil afwachten hier een paar alternatieven voor de meta-apps waarbij er natuurlijk nog veel meer zijn:

Facebook. Mastodon
Instagram. VSCO
WhatsApp. Signal

En voor wie nog een alternatief voor X(Twitter) zoekt zou eens naar BlueSky kunnen kijken.
Mevr B

Re: https://nos.nl/artikel/2550996-er-waait-een-nieuwe-wind-op-facebook-en-instagram-vs-is-conservatiever-geworden

Bericht door Mevr B »

Ik kan BlueSky aanraden..
Gaat door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen... :mrgreen:
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Re: https://nos.nl/artikel/2550996-er-waait-een-nieuwe-wind-op-facebook-en-instagram-vs-is-conservatiever-geworden

Bericht door Jeste »

Alweer lang geleden zag ik in dat al die ontwikkelingen op internet wel eens heel slecht zouden kunnen zijn. Dat begon al aan het begin van de jaren 0. In tegenstelling tot veel mensen met progressief-liberale gedachtes, zag ik het gevaar van de macht en maatschappelijke invloed die technologiegrootmachten kregen. Veel mensen uit de progressief-liberale hoek hadden rond de eeuwwisseling echt het idee dat al die nieuwe bedrijven zouden afrekenen met de macht van de bedrijven uit de toenmalige gevestigde orde. Die nieuwe aan internet gelieerde bedrijven zouden het allemaal beter gaan doen; menselijkheid, duurzaam, coöperatief, waren de bijpassende mooie woorden. Wolven in schaapskleren zag ik er echter in.

Gelukkig heeft de technologie (internet) ook heel veel voordelen. Dit forum is daar een goed voorbeeld van. Het kan op deze manier ook onafhankelijk, dus zonder gebruik te maken van een sociale-mediakanaal.
Eigenlijk zouden we er onszelf veel bewuster van kunnen worden dat heel veel van de mooie dingen die met moderne technologie mogelijk zij ook op onafhankelijke manieren kunnen. Het lijkt wel of veel mensen gebruik maken van allerlei diensten van de technologiegrootmachten omdat iedereen het al doet. Daar zouden we boven moeten staan. Dat doe ik zelf en dat is - inderdaad - soms best wel lastig. Als bijvoorbeeld naar m'n WhatsApp wordt gevraagd dan zeg ik gewoon dat ik dat niet heb. Er is immers E-mail, wat uitstekend werkt (en onafhankelijk is). Jammer dan als dat dan betekent dat ik daardoor niet met iemand kan communiceren.
Dat zouden veel meer mensen kunnen doen. Helaas is het ook vaak gemakzucht waarom veel mensen van de technologiegrootmachten gebruik maken. Zonder veel na te denken is er van alles mogelijk met een paar tikken op het aanraakscherm van de smartphone. Dat lijkt inderdaad makkelijker, maar daardoor weten we vaak helemaal niet goed hoe het echt werkt. Zo worden we ook een gemakkelijkere prooi voor kwaadwillenden. Wanneer we het onszelf wat ongemakkelijker maken worden we juist wijzer en weerbaarder, omdat we beter weten wat er daadwerkelijk achter de technologie zit. Dan worden we weer meer mens in plaats van geprogrammeerde gehoorzamende robots.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Fay Ola di jee
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Fay Ola di jee »

Ik begrijp eigenllijk niet waarom mensen nog op dergelijke platforms willen zitten.

YouTube hetzelfde

De groots mogelijk drek wordt daar geëtaleerd en het beïnvloed de publieke opinie, ten negatieve, bewust

In ons straatje, idem.

En de transhaat groeit,on line

Gelukkig is de werkelijke realiteit niet het internet maar je dagelijkse verschijning in en buiten openbaarheid.

Dat geeft een heel ander beeld mbt transhaat.

Een forum als dit blijkt een goed baken te zijn tussen alle andere onzin
Fay Ola di jee
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Fay Ola di jee »

Jeste schreef: 09 jan 2025, 11:57 Alweer lang geleden zag ik in dat al die ontwikkelingen op internet wel eens heel slecht zouden kunnen zijn. Dat begon al aan het begin van de jaren 0. In tegenstelling tot veel mensen met progressief-liberale gedachtes, zag ik het gevaar van de macht en maatschappelijke invloed die technologiegrootmachten kregen. Veel mensen uit de progressief-liberale hoek hadden rond de eeuwwisseling echt het idee dat al die nieuwe bedrijven zouden afrekenen met de macht van de bedrijven uit de toenmalige gevestigde orde. Die nieuwe aan internet gelieerde bedrijven zouden het allemaal beter gaan doen; menselijkheid, duurzaam, coöperatief, waren de bijpassende mooie woorden. Wolven in schaapskleren zag ik er echter in.

Gelukkig heeft de technologie (internet) ook heel veel voordelen. Dit forum is daar een goed voorbeeld van. Het kan op deze manier ook onafhankelijk, dus zonder gebruik te maken van een sociale-mediakanaal.
Eigenlijk zouden we er onszelf veel bewuster van kunnen worden dat heel veel van de mooie dingen die met moderne technologie mogelijk zij ook op onafhankelijke manieren kunnen. Het lijkt wel of veel mensen gebruik maken van allerlei diensten van de technologiegrootmachten omdat iedereen het al doet. Daar zouden we boven moeten staan. Dat doe ik zelf en dat is - inderdaad - soms best wel lastig. Als bijvoorbeeld naar m'n WhatsApp wordt gevraagd dan zeg ik gewoon dat ik dat niet heb. Er is immers E-mail, wat uitstekend werkt (en onafhankelijk is). Jammer dan als dat dan betekent dat ik daardoor niet met iemand kan communiceren.
Dat zouden veel meer mensen kunnen doen. Helaas is het ook vaak gemakzucht waarom veel mensen van de technologiegrootmachten gebruik maken. Zonder veel na te denken is er van alles mogelijk met een paar tikken op het aanraakscherm van de smartphone. Dat lijkt inderdaad makkelijker, maar daardoor weten we vaak helemaal niet goed hoe het echt werkt. Zo worden we ook een gemakkelijkere prooi voor kwaadwillenden. Wanneer we het onszelf wat ongemakkelijker maken worden we juist wijzer en weerbaarder, omdat we beter weten wat er daadwerkelijk achter de technologie zit. Dan worden we weer meer mens in plaats van geprogrammeerde gehoorzamende robots.
[mod mode on] <ongefundeerde antisemitische complottheorie verwijderd> [mod mode off]
Tadmin

Bericht door Tadmin »

Fay Ola di jee schreef: 09 jan 2025, 14:37
Een forum als dit blijkt een goed baken te zijn tussen alle andere onzin

En daarom gedogen we hier dus ook geen antisemitische complottheorieën. Onderwerp gesloten, plus een waarschuwing. Dit forum mag geen echo van X of Meta worden.