Vraagtekens all over!!

Pas ik nou in een hokje of niet?
Valerie
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 mar 2013, 14:40
Gender: Onzeker

Vraagtekens all over!!

Bericht door Valerie »

Hey allemaal!

Ik ben Mike, 30 jaar oud en heb mijn hele leven al vaker de gedachte gehad "misschien ben ik wel een meisje".
Inmiddels ben ik al ruim 14 jaar geleden 'uit de kast gekomen als homo', maar gek genoeg heb ik me nooit 'homo' gevoeld. Zo heb ik ook nooit relaties met homo-jongens gehad, enkel met bi/heterojongens. Sinds een jaar heb ik ook een relatie met een van me beste vrienden gekregen (hij is ook hetero, maar ervaart mij ook meer als een meisje in omgang/ gedrag enz.) en sinds ik de relatie heb, lijk ik tot rust te zijn gekomen en is het thema 'transseksualiteit' veel meer in mijn hoofd aanwezig dan ooit tevoren.
Maar ik zit vol met vraagtekens want ik herken mezelf ook niet in veel transseksuelen welke altijd ZEKER wisten dat ze 'in het verkeerde lichaam zijn geboren'. Het 'toeval' wilt dat mijn allerbeste vriendin vroeger ook een jongen was (ik heb haar altijd als meisje gekend, maar we praten wel veel over deze thema's).

Mijn vraagtekens hebben vooral te maken met:
- ik ben niet mega ontevreden met mijn lichaam. Ik ervaar vooral psychisch/ emotioneel dat ik me een meisje voel maar heb geen grote moeite met het hebben van mijn penis. Maar als ik eraan denk of ik mijn penis zou missen als hier een vagina voor in plaats zou komen, dan denk ik niet dat ik deze zal missen;
- ik 'kan goed functioneren als jongen in deze maatschappij' en heb ook een mooie carriere opgebouwd en ben nu al op mijn 30e 'topmanager' van een grote instelling. Het lijkt er soms op dat ik me (on)bewust de afgelopen 10 jaar afgesloten heb voor het thema 'transseksualiteit' en me vooral op me carriere heb gestort;
- ik kan zo veel situaties uit het verleden bedenken waarop ik me een meisje voelde of dit wilde zijn, maar klaarblijkelijk ben ik hier nooit echt verder mee gegaan. Betekent dit dat dat ik het niet voldoende wil?
- ik voel me ook nooit op mijn plek met homo's om me heen omdat ik zelf geen homo ben en wordt door homo's ook niet snel aardig gevonden. De meeste mensen reageren sowieso (als ze me leren kennen) een beetje vreemd omdat het lijkt alsof ze me niet kunnen plaatsen (ik zie er wel uit als een jongen, maar.... ?);
- het opdoen van een pruik/ het aandoen van vrouwenkleren 'voelt wel eens als verkleden'; terwijl ik me niet wil verkleden want ik voel me dan wel echt een meisje. Liefst heb ik dan ook geen pruik ofzo op maar gebruik ik mijn eigen haar (het is echter wat kort nu) haha. Kortom: ik voel me zeker geen travestiet.

Ik ben vooral benieuwd of er hier online meer transmannen zijn die niet al heel hun leven overtuigd worden van hun sekse.
Ik ben nieuwsgierig hoe andere mannen die hebben ervaren in de leeftijdscategorie 20 - 40 jaar?
Natuurlijk kan niemand mij hier online het antwoord geven op deze vraag en ik ben over dit onderwerp ook veel in gesprek met o.a. mijn vriendje die gelukkig heel ondersteunend is.
Ben benieuwd naar wat jullie denken na het lezen van bovenstaande....

Ow ja; mijn nickname is Valerie (een naam die ik al jaren in me hoofd heb voor 'als ik een meisje zou zijn').
Thanks!
X
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Vraagtekens all over!!

Bericht door Raisa »

Hoi Valerie, welkom op het forum!

Je vragen zijn denk ik veel algemener dan je zelf vermoedt. In de media hoor en zie je transgenders vaak vertellen dat ze het altijd al hebben geweten maar ik denk dat we dit best met een korreltje zout kunnen nemen. Want wat is dat nu eigenlijk, "Het weten"? In mijn situatie wist ik al vrij vroeg dat ik liever een meisje was, maar heb er lang nooit serieus over nagedacht omdat ik het als iets zag dat volledig irreel was. Stapje voor stapje leerde ik dat transseksualiteit echt bestaat, dat mensen in transitie kunnen gaan en dat ze een vrij normaal leven kunnen hebben. Toen pas was ik er voor mijzelf uit en ben ik ervoor gegaan. Dat hele proces heeft ongeveer 15 jaar geduurd.
Ik zou me niet teveel waarde hechten aan hoe je je voelt over je geslachtsdelen om voor jezelf te weten te komen of je nu wel of niet transgender bent. Vroeger letten psychologen daar heel erg op bij transen. Een MtF moest supervrouwelijk zijn, de operatie boven alles willen en als het even kon altijd jurkjes dragen, hetero zijn en borduren. Als je het aan mij vraagt is dit een klassiek misogynistische instelling. Ik geloof dat er 3 typen genderdysforie bestaan die elke transgender in wisselende mate ervaart: Genitale dysforie, Sociale dysforie en Lichamelijke dysforie. Het kan prima dat je genitale dysforie wat minder is dan de rest, dat maakt je iig niet minder vrouw.

Probeer vooral uit te zoeken wat jij voelt en hoe jij wilt zijn. Waarbij voel jij je het prettigst en probeer dat na te streven.

Veel succes!
Dora
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jan 2013, 13:56
Gender: Transgender

Re: Vraagtekens all over!!

Bericht door Dora »

Valerie schreef: Ik ben vooral benieuwd of er hier online meer transmannen zijn die niet al heel hun leven overtuigd worden van hun sekse.
Ik heb je postje 2x moeten lezen....want heb je het nou over MTF of FTM? Gezien dat 'mannen'? Of zie je MTF als mannen dan?
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Vraagtekens all over!!

Bericht door Raisa »

Verhip, ik heb er idd ook geheel overheen gelezen.
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: Vraagtekens all over!!

Bericht door Holden »

Dora schreef:
Valerie schreef: Ik ben vooral benieuwd of er hier online meer transmannen zijn die niet al heel hun leven overtuigd worden van hun sekse.
Ik heb je postje 2x moeten lezen....want heb je het nou over MTF of FTM? Gezien dat 'mannen'? Of zie je MTF als mannen dan?
Volgens mij was dat een eerlijke vergissing en bedoelde ze transvrouwen. Ik weet nog dat ik in het begin ook ff moest nadenken of een transvrouw/-man FTM of MTF was. Denk niet dat ze bedoeld dat MTF mannen zijn.
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vraagtekens all over!!

Bericht door La-Clau »

Help!
Valerie stelt hier een paar zeer serieuze vragen, en waar gaat de discussie over?
Of "man" en "vrouw" wel juist zijn gebruikt in haar post.
Feitelijk te erg voor woorden, want ik denk dat iedereen precies begrijpt wat ze bedoelt.
Jammer!

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Dora
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jan 2013, 13:56
Gender: Transgender

Re: Vraagtekens all over!!

Bericht door Dora »

La-Clau schreef:Help!
Valerie stelt hier een paar zeer serieuze vragen, en waar gaat de discussie over?
Of "man" en "vrouw" wel juist zijn gebruikt in haar post.
Feitelijk te erg voor woorden, want ik denk dat iedereen precies begrijpt wat ze bedoelt.
Jammer!

Claudia
Ik vond de vraag aan 'transmannen' op zijn zachtst gezegd nogal verwarrend.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Vraagtekens all over!!

Bericht door Fay »

Ik ook, en er is niets mis mee om duidelijkheid te vragen, welkom ook

Vicky
La-Clau
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 mar 2012, 18:47
Gender: Transgender
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vraagtekens all over!!

Bericht door La-Clau »

Ik heb een idee......laten we kijken of we iets over het onderwerp kunnen zeggen zoals het geplaatst is.

Valerie, het zijn heel logische vragen en opmerkingen die je plaatst. Ik vermoed dan ook dat het overgrote deel der "zekere" transsexuelen, zij die er na 40 jaar achter komen dat ze het altijd al geweten hebben, gewoon over hun eigen onzekerheid heen schreeuwt.
Want ik vraag me af hoe je in vredesnaam 100% zeker kunt zijn, niemand kan je duidelijk maken hoe "man zijn" of "vrouw zijn" precies voelt, je kunt je alleen maar jezelf voelen.
Verder denk ik dat er best wel meer mensen zijn die nog in hun geboortegender zouden kunnen leven, dat het dat niet meer kunnen net zoiets is als: Net zolang tegen jezelf zeggen dat je ziek bent, tot je je daadwerkelijk niet lekker voelt." Erger nog, ik vermoed dat velen niet het achterste puntje van hun tong durven te laten zien uit angst plat gebrand te worden door andere transen die de zekerheid als eeuwig dogma aanhangen, en zich daarmee van het standpunt bedienen dat een ieder die wel twijfelt dus nooit "echt" kan zijn.
Maar kort gezegd komt het er wel op neer dat je je eigen antwoord zult moeten vinden, waarbij reacties niet meer zijn als een leidraad om je eigen gedachten aan op te hangen, te staven, en opnieuw te plaatsen. Je voelt je in het ene gender prettiger dan in het andere.........voor zover de verdeling al zo binair is natuurlijk......en wat je daar uiteindelijk voor over hebt of juist niet, kan een ander je nooit vertellen. Als ze dat wel doen is dat vaak niet om jou te helpen, maar om hun eigen mening op een ander te projecteren. Daarmee ben je dus niet echt geholpen.

Claudia
If only I could find a way, I'd feel like I'm the one you believe I am
But it gets harder every day for me, to hide behind this dream you see: Someone I'll never be
Valerie
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 mar 2013, 14:40
Gender: Onzeker

Re: Vraagtekens all over!!

Bericht door Valerie »

Hoi allemaal!!
- allereerst: ik bedoel met 'transmannen' MTF, volgens mij moet ik dan spreken van 'transvrouwen' (het is even ingewikkeld allemaal);
- ten tweede: bedankt voor jullie snelle reacties! Heel fijn om een deel herkenning terug te lezen!

@ Raisa: bedankt voor je uitleg en enkele nieuwe termen (Genitale dysforie, Sociale dysforie en Lichamelijke dysforie)! heb ik veel aan!
Hoe oud was jij toen je uiteindelijk koos voor de geslachtsverandering?
Thanxx allemaal!