Borstonderzoek transgendervrouwen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Borstonderzoek transgendervrouwen

Bericht door Laura2021 »

Ik heb zojuist een uitnodiging gekregen voor borstonderzoek en zal mij aanmelden maar ik heb wel twijfels of dat wel zinvol is gezien de nog geringe omvang van mijn borsten. Ik zal zelf nog wel contact opnemen maandag.

Is er een binnen de transgendergemeenschap een advies van bijv. min 3 jaar aan hormonen of is er een bepaalde maat nodig om dit onderzoek te laten doen?
Zijn er uberhaupt gevallen bekend bij transgendervrouwen met borstkanker?
Groetjes Laura :hbeat:
Tess_
Voornaamwoorden: she/they

Re: Borstonderzoek transgendervrouwen

Bericht door Tess_ »

Ik heb deze uitnodiging tot nu toe twee keer ontvangen en beide keren afgewezen. Ik kreeg telkens een herinnering. Wat ik belangrijker vond, was om te blijven aandringen op een prostaatonderzoek.
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

Ik ben nu 2 keer uitgenodigd en ook 2 keer geweest. Ik vind het belangrijk om wel te gaan. Blijkbaar zit het gen(?) voor borstkanker bij ons in de familie en mijn moeder is aan de borstkanker uiteindelijk overleden.

Prostaatonderzoek heeft volgens mijn internist weinig zin omdat de behandeling van prostaatkanker gebeurd door toedienen van oestrogeen. En dat krijg ik in ieder geval in voldoende mate.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb het wel gedaan, uit voorzorg, maar echt fijn is het niet. Je krijgt de oproep als je als vrouw boven een bepaalde leeftijd bent krijg je een oproep, dat is onafhankelijk van HRT.
Irene
Jannet V

Bericht door Jannet V »

Zeker gaan. Toen ik in 2021 twee knobbeltjes voelde aan de rechterkant werd het wel heel snel serieus genomen. Kon meteen bij de huisarts terecht en twee dagen later al voor een mammografie in het ziekenhuis gevolgd door een biopsie. Gelukkig was het loos alarm, het bleek bindweefsel te zijn. Moet wel zeggen dat de mammografie in het ziekenhuis prettiger was dan die in de bus.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Annabel

Bericht door Annabel »

Ylse schreef: 19 sep 2025, 19:39 Prostaatonderzoek heeft volgens mijn internist weinig zin omdat de behandeling van prostaatkanker gebeurd door toedienen van oestrogeen. En dat krijg ik in ieder geval in voldoende mate.
Dit vind ik erg jammer dat een internist dit zegt. Recent onderzoek zegt toch echt iets anders!
Een recent onderzoek zegt wel dat (als je HRT hebt) je 2 keer minder kans hebt dan cis-mannen, maar het risico is er wel degelijk.
Erger nog is dat de test die gebruikt wordt bij het detecteren niet accuraat is bij hormoongebruik.
Het gevolg kan zijn dat de diagnose dus wordt gemist, en je ziet in statistieken dat bij trans vrouwen die dan wel prostaatkanker krijgen (bij een negatieve test), dit de meest agressieve vorm kan zijn.

Kortom: testen* :wship: (Ook voor het borstonderzoek)

* Eventueel via een andere test dan de gebruikelijke test gezien de false readings.

Bronnen:
Prostate-specific antigen screening among transgender women in clinical care: A retrospective chart review study
Incidence of prostate cancer in transgender women in the US: a large database analysis
Rethinking prostate cancer screening in transgender women
Prostate Cancer in Transgender Patients
En meer...
Annabel

Bericht door Annabel »

Laura2021 schreef: 19 sep 2025, 18:46 Is er een binnen de transgendergemeenschap een advies van bijv. min 3 jaar aan hormonen of is er een bepaalde maat nodig om dit onderzoek te laten doen?
Zijn er uberhaupt gevallen bekend bij transgendervrouwen met borstkanker?
Ja absoluut! Dit Nederlandse onderzoek zegt dat:
This study showed an increased risk of breast cancer in trans women compared with cisgender men, and a lower risk in trans men compared with cisgender women. In trans women, the risk of breast cancer increased during a relatively short duration of hormone treatment and the characteristics of the breast cancer resembled a more female pattern. These results suggest that breast cancer screening guidelines for cisgender people are sufficient for transgender people using hormone treatment.
Maar ook de volgende bronnen geven een duidelijk signaal: Testen :!:

Risk and incidence of breast cancer in transgender individuals: a systematic review and meta-analysis
Transgender people and breast cancer

En voor de zekerheid: dit is ook voor trans mannen en/of genderdiverse mensen met aanwezig borstweefsel
Laura2021
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Laura2021 »

Dankjewel allemaal voor jullie antwoorden. Ik ga contact opnemen.
Groetjes Laura :hbeat: