Kamerdebat

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Kamerdebat

Bericht door Anne1957 »

Zit via de livestream te kijken naar het kamerdebat over 'ons.'

Wat in 1e termijn duidelijk wordt is dat er een anbsolute meerderheid is voor wijziging art 28 BW (tegen zijn: SGP was te verwachen, en ook de PVV, opmerkelijk)
Kernpunten van het debat:
- Evaluatie van de wet na drie of vijf jaar?
- Deskundigentoets, kan dit niet worden uitgebreid?
- Kosten van de verklaring door de deskundige? Kan daar geen regeling voor komen?
- Ouderschap.

Ben zo benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ze praten in ieder geval eindelijk eens serieus over 'ons.'
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 sep 2012, 16:14
Gender: Trans FtM
Locatie: Emmen

Re: Kamerdebat

Bericht door Anthony »

Denk die l*l van de pvv serieus dat we met ze alle fraude gaan plegen....
Afbeelding

Labels zijn voor kleren, maar zelfs dan zijn ze irritant….
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Kamerdebat

Bericht door Arike »

/me zit nu in de zaal... ergens best bijzonder er live bij te zijn...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Kamerdebat

Bericht door Engel »

Goh spannend Arike, ik zit via de live stream te kijken.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Kamerdebat

Bericht door TheGirl »

ook op Ziggo kanaal 502 indien je Ziggo hebt en via tv wil kijken, Bij UPC weet ik het niet maar heft ook Politiek 24 als het goed is
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Kamerdebat

Bericht door Danielle »

Ik heb mijn best gedaan om een live mee te twittteren (#transgenderwet).

Samengevat de belangrijkste dingen die ik in het debat gehoord heb:
- De liberale fracties stemmen in hoofdlijnen in met het huidige wetsvoorstel, maar willen wel een garantie dat er geen nieuwe wachtlijsten ontstaan of de wachtlijsten bij de genderteams langer worden. De staatssecretaris ziet niet in dat dit zal gebeuren en gaat uit van één gesprek, á € 150,-, voor een deskundige verklaring, patienten onder behandeling van genderteams mogen by default de verklaring krijgen.
- De deskundigen zullen arts of psycholoog moeten zijn om andere psychische stoornissen (s-s-zisofronie) uit te kunnen sluiten.
-De liberalen willen een snelle evaluatie van het wetsvoortsel, na 3 jaar, de staatsecretaris houdt vast aan 5 jaar. Onderwerpen voor evaluatie: meer deskundigen of afschaffen van de verklaring en verlagen van de leeftijdsgrens naar 12 jaar.
-Er wordt aangedrongen op onderzoek naar het afschaffen van de geslachtsregistratie of het toevoegen van een derde optie. De staatssecretaris belooft hier op korte termijn een onderzoeksvoorstel voor te hebben
-SGP is tegen en houdt vast aan de bijbel en doet vooral moeilijk over ouderschap. De staatssecretaris vindt dat transouders best aan hun kinderen kunnen uitleggen hoe de vork in de steel zit.
-De PVV wenst dat de overheid in je onderbroek kijkt, de administratieve verandingering pas ná een operatie kan en dat je maar één keer mag wisselen.

Ik ben geen fan van Teeven en zie nog wel de nodige minpuntjes aan zijn wetsvoorstel. Maar na zijn replieken op de interrupties van de PVV en SGP mag ik hem wel een stuk meer.

Dinsdag 9 April wordt er gestemd.
Mijn transitieblog: Fading Gender
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Kamerdebat

Bericht door TheGirl »

Was een echt debat aan een kant de SGP vs de liberalen. Mooi dat Fred Teeven, voet bij stuk hield. Goed en duidelijk.
Misschien zou die eens op RTL7 bij Frits Wester moeten zitten met dit onderwerp.
Gebruikersavatar
jessica
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 aug 2012, 19:38
Gender: Trans MtF

Re: Kamerdebat

Bericht door jessica »

Ook ik heb het debat via de livestream gevolgd, het was enigzins te verwachten dat de PVV zo'n reactie geeft. Er werd naar voren gebracht dat de PVV het roze akkoord ondertekend heeft en alle punten steunt behalve deze.

Toch na dit debat, roept het een vraag bij mij op. Indien een persoon zich tot het tegenovergestelde gender voelt ten opzichte van het geboren geslacht kan de persoon na een bevestiging van arts of psych. het geboren gender, na overleg van het ondertekende document, echter binnnen zes maanden laten wijzigen in het gewenste geslacht (man of vrouw) bij de gemeentelijke burgelijke stand zonder dat er een rechtsgang voor nodig is. Vanaf dit moment staat de persoon als het gewenste geslacht geregistreerd bij de GBA en wordt er een wijziging doorgevoerd in het geboorteregister.

Nu rijst mij de vraag: Veranderd hierdoor de zorg welke nu geboden wordt aan transgenders en in welk opzicht? Welke voordelen cq, consequenties brengt dit met zich mee.
Soms ben ik in travestie, dan kleed ik me als man.
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Kamerdebat

Bericht door TheGirl »

jessica schreef:Ook ik heb het debat via de livestream gevolgd, het was enigzins te verwachten dat de PVV zo'n reactie geeft. Er werd naar voren gebracht dat de PVV het roze akkoord ondertekend heeft en alle punten steunt behalve deze.

Toch na dit debat, roept het een vraag bij mij op. Indien een persoon zich tot het tegenovergestelde gender voelt ten opzichte van het geboren geslacht kan de persoon na een bevestiging van arts of psych. het geboren gender, na overleg van het ondertekende document, echter binnnen zes maanden laten wijzigen in het gewenste geslacht (man of vrouw) bij de gemeentelijke burgelijke stand zonder dat er een rechtsgang voor nodig is. Vanaf dit moment staat de persoon als het gewenste geslacht geregistreerd bij de GBA en wordt er een wijziging doorgevoerd in het geboorteregister.

Nu rijst mij de vraag: Veranderd hierdoor de zorg welke nu geboden wordt aan transgenders en in welk opzicht? Welke voordelen cq, consequenties brengt dit met zich mee.
Kan dat niet aan Teeven bevraagt worden via de site van de VVD?
Als dit kan en je doet dit, post je antwoord dan hier?
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Kamerdebat

Bericht door Danielle »

jessica schreef: Nu rijst mij de vraag: Veranderd hierdoor de zorg welke nu geboden wordt aan transgenders en in welk opzicht? Welke voordelen cq, consequenties brengt dit met zich mee.
Nee, je krijgt hooguit bij aanmelding de keus voor een eenmalig gesprek voor de deskundigen verklaring of voor de optie van een compleet medisch traject. Er ontstaat alleen meer keuze vrijheid in het wel of niet nemen van operaties, nu die niet meer verplicht zijn voor een ander geslacht in je paspoort. De mogelijkheid om alleen hormonen te nemen zonder operaties bied het VUmc al een tijd.
Mijn transitieblog: Fading Gender