OV-chipkaart

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

OV-chipkaart

Bericht door Nathan90 »

Iemand hier ervaring met het wijzigen van de OV chipkaart voor het officieel wijzigen van naam/geslacht en eventueel voor begin hormonen.

Het probleem is, mijn vriend loopt al sinds het begin van zijn huidige opleiding (1,5 jaar zo ongeveer) als jongen rond op school. Dit betekent dat hij dagelijks met zijn OV chipkaart de trein moet pakken. Mijn kaart heeft (gelukkig) enkel N. Schrijver staan, geen aanhef. Waarom, geen idee. Zijn kaart heeft dus wel een aanhef.. en zoals je snapt is dit niet de aanhef die hij erop wil. Probleem hiervan is dat de conducteur geregelt vraagt of dit wel echt zijn kaart is (met het laten zien van ID kaart, een rood aangelopen conducteur en excuses als afloop).

Het positieve hiervan is, dat hij dus goed genoeg doorgaat als man, ook al zijn de hormonen nog een paar maanden weg. Het nare is, dat dit natuurlijk geen doen is. Al helemaal als hij straks een keer met een klasgenoot in de trein zit, die van niks weet. Laat staan als hij straks van de zomer mag beginnen met hormonen, dan heeft alleen het showen van de ID kaart ook geen nut, dat moet dan natuurlijk ook weer uitgelegt worden..

Hij heeft gisteren de OVgedoe gemailt en gevraagt of hij een nieuwe kaart kan krijgen zonder aanhef en daarbij de vraag of heel, heel misschien de eerste letter ook verandert kan worden. Nuja, dat die letter niet kan, dat snap ik, als je moet legitimeren immers, dan moet dat overeen komen. Maar hij krijgt net mail terug, de kaart kan niet zonder aanhef gemaakt worden! Wat onzin is, want mijn kaart is daar bewijs van..!
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: OV-chipkaart

Bericht door Raisa »

Vroeger kon je nog wel een studenten OV-chipkaart grijgen zonder geslachtsaanduiding, ik heb er zelf ook nog een liggen. maar dat is een paar jaar geleden veranderd: nu kan het niet meer.
Martijn
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jul 2012, 22:43
Gender: Trans FtM
Locatie: Groningen

Re: OV-chipkaart

Bericht door Martijn »

Ik heb gelukkig ook een kaart zonder aanhef, wat raar dat ze tegenwoordig wel een aanhef hebben.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: OV-chipkaart

Bericht door Arike »

ANWB begon ook opeens met het vermelden van een aanhef op de lidmaatschapskaarten...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: OV-chipkaart

Bericht door Nathan90 »

Niet erg positief dit helaas.

We gaan het nog proberen uit te zoeken. Als we ergens komen laat ik het wel weten.
kmmy
Berichten: 127
Lid geworden op: 19 mei 2012, 00:19
Gender: Vrouw

Re: OV-chipkaart

Bericht door kmmy »

Ik had mijn ov jaarkaart aangevraagd als nieuw met niet officiële gegeven. (Voornaam, foto, geslacht)
Kreeg zonder problemen mijn OV kaart thuis. Ze controleren het niet met GBA ofzo
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: OV-chipkaart

Bericht door Nathan90 »

Oke, fijn dat het zo voor jou lukte. :)

Gaat voor helaas niet op ben ik bang aangezien hij een 'studenten reisproduct' erop moet zetten ook. Oftewel gratis reizen, dat gaat samen met DUO (Ib groep) enzo.
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 189
Lid geworden op: 11 nov 2012, 19:13
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Twente

Re: OV-chipkaart

Bericht door Sandra »

Arike schreef:ANWB begon ook opeens met het vermelden van een aanhef op de lidmaatschapskaarten...
Arike,
ik ben al jaren lid van de ANWB en stoorde mij ook aan de aanhef.
Daarop heb ik één e-mail gestuurd en netjes uitgelegd dat ik transgender ben en mij bijna uitsluitend nog als vrouw presenteer.
Meteen daarna werd de aanhef veranderd en werd er zelfs op mijn verzoek een extra voorletter aan mijn naam toegevoegd!
Nadat ik (dacht ik ongeveer) 7.50 euro betaald had kreeg ik metéén een nieuwe pas met mijn nieuwe naam toegestuurd.
In no-time geregeld! Was iedereen maar zo spontaan en vooral zo snel.

Liefs, Sandra
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: OV-chipkaart

Bericht door Figó »

Ik vind het maar raar dat overal altijd een geslachtsaanduiding op moet. Bij de stomste dingen moet je al invullen of je man of vrouw bent. Laatst ging ik E-tickets bestellen voor een film, en daar moest ik zelfs M of V aankruisen. Te gek voor woorden!
Ben benieuwd naar het vervolg Nathan, ik ga binnenkort ook studeren en dan zit ik met hetzelfde probleem. Het liefst vraag ik gewoon een totaal nieuw ov aan zoals Kimmy
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Gebruikersavatar
Twinkels
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 apr 2013, 23:28
Gender: Trans MtF

Re: OV-chipkaart

Bericht door Twinkels »

Ik heb mijn OV-Chipkaart ook "Verkeerd" besteld, en geloof mij bij de NS controleren ze hier slecht op.. En tot nu toe als ze het controleren doen ze er niet moeilijk om..
(dit is bij mij zo weet niet hoe het anders gaat)