Lastige werksituatie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Lastige werksituatie

Bericht door Paul »

Hey allemaal,

Ik wilde even het volgende voorleggen: vandaag heb ik op werk te horen gekregen dat mijn contract nog een half jaar verlengd wordt, en daarna niet meer.
In december ben ik dus weg bij het bedrijf waar ik al sinds 2009 werk.
Ik baal op zich wel, want ook al is het maar een baan van 3 dagen en geeneens echt leuk; het is wel hetgeen waardoor ik mezelf kan onderhouden en daarnaast kan blijven schilderen en tekenen on de hoop dat dát nu ooit eens gaat lopen, en ik meer werk daarin kan krijgen. (Voor de duidelijkheid: ik ben nog bezig met een nieuwe portfolio na jaren niet meer actief geweest te zijn, dus ben nog niet helemaal klaar om daar werk in te zoeken).
Maar hier is het punt: als alles meezit ga ik in de zomer aan de hormonen. Dat betekent dus dat ik mogelijk nog niet helemaal passabel ben als ik in november echt verplicht moet gaan solliciteren. Ik ben bang dat ik dan nog helemaal niet passabel ben, en daarnaast heb ik eigenlijk nergens de goede diploma's of certificaten voor. Plus ik wordt volgend jaar 40, dus feitelijk alweer te 'oud' voor de arbeidsmarkt.

Ik vrees dat het dus driedubbel moeilijk wordt om een nieuwe job te vinden.
Dus wat kan ik doen? Iemand ideeën hierover?
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Lastige werksituatie

Bericht door Anne1957 »

Hey Paul, je werkt daar als sinds 2009? En ze hebben je contract nu weer verlegdn? Ik vraag mij af of dit zomaar kan.... Volgens mij moeten ze je na een aantal malen een contract voor onbepaalde tijd aanbieden. Ik zou zeggen: informeer eens bij de vakbond, als je lid bent, of ga naar een rechtswinkel o.i.d. Volgens mij kun je ook kostenloos een informatief gesprek aanvragen bij een advokaat. Ik denk dat het de moeite waard is om een van deze opties eens te proberen. Misschien dat andere forumleden nog meer aanvullende opmerkingen hebben. In ieder geval: Sterkte man!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Lastige werksituatie

Bericht door Paul »

@Anne: ah ja, dat vergat ik te vertellen; het contract is meer malen verlengd, even een paar maanden weg (flexwet) en weer op nieuw daar starten.
Plus het is een bedrijf dat afhankelijk is van opdrachten door middel van subsidies, en het aantal opdrachten is enorm teruggelopen, dus het bedrijf moet helaas mensen ontslaan die geen vast contract hebben.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3667
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Lastige werksituatie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Vanuit werkgevers perspectief:

Diploma's (beperkt belangrijk)
Passabiliteit alleen in sommige functies belangrijk
Werkervaring (belangrijk)
Past persoon in het team is het uiteindelijk de doorslaggevende reden om iemand aan te nemen of niet.

40 is nog niet te oud hoor ;-)
Irene
Gebruikersavatar
Aris
Berichten: 351
Lid geworden op: 21 okt 2012, 21:39
Gender: Anders
Locatie: Oss

Re: Lastige werksituatie

Bericht door Aris »

ik sluit me aan bij Irene :)
ik wer zelf al verle jaren als uitzend oproep kracht zonder contract, geeft mij mijn vrijheid die ik nodig heb :)
Zo als je aan mijn foto kan zien, ben ik weg van Victoriaans, uiteraard is dit niet mijn dagelijkse kleding ! :) AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Lastige werksituatie

Bericht door Paul »

@Aris: mag ik vragen in welke branche je werkt?
In het verleden wilden uitzendbureaus me geeneens inschrijven omdat ze dachten dat ze toch geen passend werk hadden. Ik heb een kunstacademie diploma voor illustratie, en heb jarenlange werkervaring in museumregistratie en papierrestauratie. Dat wordt eigenlijk zelden gevraagd.
Ik kan wel veel meer, maar daat heb ik geen 'bewijzen' van. Ik bedoel, ik ben handig met computers, research, dieren, planten, autorijden, nou ja name it, maar dat is schijnbaar nooit voldoende...
Ted
Berichten: 298
Lid geworden op: 03 jan 2013, 13:29
Gender: Trans FtM

Re: Lastige werksituatie

Bericht door Ted »

Op de eerste plaats: 40 is voor veel bedrijven niet oud, als ze op zoek zijn naar (levens)ervaring.
Ten tweede: illustratie is een geweldige opleiding!!!
Eigenlijk hoop ik voor je dat je opdrachten/eigen werk een boost krijgen en je hiermee in je levensonderhoud kunt voorzien.
Maak een goed CV met vooral ook je punten waar je geen papieren voor hebt, maar wel de kwaliteiten.
Uiteindelijk gaat het vaak toch om je persoonlijkheid, de klik en enthousiasme voor een functie.

Wel is het verschrikkelijk balen, dat je net in deze periode van je leven, dit mee moet maken..
Kom zaterdag lekker naar Utrecht, dan kunnen we er langer over praten!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Lastige werksituatie

Bericht door Paul »

@Ted: haha, ik had al plannen om naar Utrecht te komen hoor, maar ik wilde het gezellig houden en vooral niet de negatieve dingen die nu spelen omhoog halen.

Anyway, ik ga van de week een gesprek aanvragen bij het UWV en dan leg ik de situatie daar uit. Kijken of zij zinnige ideeën hierover hebben.
Soieso ga ik volgende week weer naar P.I.G.; dan leg ik het daar ook voor.

Thanks iedereer voor de reacties!
Ted
Berichten: 298
Lid geworden op: 03 jan 2013, 13:29
Gender: Trans FtM

Re: Lastige werksituatie

Bericht door Ted »

Leuk Paul, tot morgen!! Heb zelf niet veel tijd omdat ik training moet geven in Nmgn om 16.00 uur.
Dus een uurtje of twee van de partij!
anja
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 apr 2013, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Lastige werksituatie

Bericht door anja »

Voor mij was een nieuwe baan een noodzaak, er kwamen problemen tussen mij en mijn colega's, gelukkig heb ik snel (binnen 1 week) al een nieuw begin kunnen maken bij een andere werkgever. Ik ben nog altijd elektro monteur. In de groep werken mannen en vrouwen, mede hierdoor werd het makkelijker in de groep te aarden. Mijn werkgever heb ik bij mijn sollicitatie al over mij verteld. Zij hebben mij op proef aan genomen, al direct na de proeftijd heb ik een vaste aanstelling gekregen. Ook mijn woon omgeving heb ik door een verhuizing aan mijn nieuwe leven aangepast, niet vanwege mijn werk.