Er zijn bepaalde dingen die je beter niet kunt doen.
De reden dat ik hier soms over nadenk is bijvoorbeeld als transvrouw: omgang met mannen.
Van een goede vriend van mij heb ik gehoord dat hij een vriendenclub heeft waar hun vrouwen geen deel van
uitmaken...ze hebben allemaal lieve vrouwen/vriendinnen, maar het verstoort de sfeer wanneer iedereen zijn
vrouw/vriendin mee zou nemen. Kan ik me overigens erg goed voorstellen.
Ik op mijn beurt vind zoiets altijd jammer en zeg dan... "het lijkt me echt veel leuker een avond door te brengen
met heteromannen dan met heterovrouwen".
Waarop hij zei: "Je moet als vrouw wel heel bijzonder zijn wil je in een dergelijk gezelschap geaccepteerd worden
als "een van de jongens".
Nu heb ik me wel vaker afgevraagd wat ik nu eigenlijk beter wel en niet kan doen als (trans)vrouw.
Ik ben zelf altijd vrij open naar mannen toe (als ik ze aardig vind), maar is het zo dat je in sommige gevallen
een beetje afstand moet bewaren? Ik heb daar namelijk niet zoveel ervaring mee in vriendschappelijke zin.
En zo zijn er veel meer situaties te bedenken waar je als man of vrouw beter een beetje voorzichtig mee kunt zijn.
Ik sta zelf erg tussen de genders in. Maar uiteindelijk presenteer ik me wel als vrouw... en dat schept misschien
bepaalde sociale verwachtingen (waar ik me niet van bewust ben)? Daar ik als vrouw bijna geen ervaring heb.
Ik vind het niet erg om me anders te gedragen maar ik ben me wel graag bewust van de ongeschreven etiquetten zodat
ik me daar wel bewust van ben.
Wat kun je nou beter als man of vrouw NIET doen :)
-
velouria
Wat kun je nou beter als man of vrouw NIET doen :)
"Alles went, behalve wonen in het lichaam van een vent"
-
Anon20180501
Re: Wat kun je nou beter als man of vrouw NIET doen :)
Dingen die je niet wil kan je beter niet doen.
Wil je iets wat een ander niet wil ga dan gerust je gang.
Als het dan voor anderen een groot probleem wordt moet je zelf weten wat je daar mee doet. Wat, zal dan wel weer afhangen van of het je warm of koud laat wat een ander ervan vindt, of het je wel of niet interesseert hoe er over je gedacht wordt en welke conseguenties het kan hebben voor je.
Wil je iets wat een ander niet wil ga dan gerust je gang.
Als het dan voor anderen een groot probleem wordt moet je zelf weten wat je daar mee doet. Wat, zal dan wel weer afhangen van of het je warm of koud laat wat een ander ervan vindt, of het je wel of niet interesseert hoe er over je gedacht wordt en welke conseguenties het kan hebben voor je.
-
KarenTS
Ik kan er wel goed inkomen dat je als vrouw ( ook als trans-vrouw dus ) niet welkom bent bij een echt 'mannen-avondje'. aangezien ik een trans-vrouw ben ,heb ik dus ook een deel van mijn leven man lopen spelen en dat heeft me natuurlijk een goede kijk gegeven in het mannen wereldje -en bijhorende etiketten ( zover je daarvan kan spreken overigens, hihi ) en eerlijk gezegd wil ik daar ook helemaal niet zo nodig bij zijn.Opgroeiende in de mannenrol heb ik natuurlijk voornamelijk mannelijke vrienden gemaakt en dingen met m'n vrienden doen,vond ik natuurlijk wel leuk en ik was er eigenlijk toen nog helemaal niet mee bezig of het nu typisch een mannen-clubje was.Als je nog veel jonger bent-kleutertijd- is dat nog duidelijker,dan is er al helemaal geen bewuste sekse verschillen-ten minste in mijn geval en de mensen om mij heen.Maar ja ,toen ik me bewust werd van mijn GD en helemaal toen ik daar voor uitkwam,werd dat opeens heel duidelijk ( de 'mannen-wereld' en de 'vrouwen-wereld' ).En ik moet toegeven dat ik wel n beetje teleurgesteld was toen ik niet meer vrijblijvend werd uitgenodigd voor de 'mannen-dingetjes' maar ik begrijp het en ben er nu wel overheen gegroeid,en in het 'vrouwen-wereldje' terecht gekomen.
Dan heb ik het voor de duidelijkheid dus wel over die echte typische ,uitvergrote ,gender -afhankelijke samenkomsten want uiteraard in de meerderheid van de gevallen kunnen mannen en vrouwen gelukkig van alles gemengd doen.
Dan heb ik het voor de duidelijkheid dus wel over die echte typische ,uitvergrote ,gender -afhankelijke samenkomsten want uiteraard in de meerderheid van de gevallen kunnen mannen en vrouwen gelukkig van alles gemengd doen.
-
velouria
Aha nou dat vind ik dus jammer. Ik heb vroeger nooit heterovrienden gehad omdat ik daar te "gay" voor was, die mannen voelden zich niet op hun gemak bij mij en ik ook niet bij hen eigenlijk. Als transvrouw is het een ander verhaal en ben ik eigenlijk graag bij (sommige) mannen. Ik zou het vreselijk vinden dat ik dan nu veroordeeld ben tot een leven met alleen maar vrouwen lol, of enkel gemengde gezelschappen.KarenTS schreef:Ik kan er wel goed inkomen dat je als vrouw ( ook als trans-vrouw dus ) niet welkom bent bij een echt 'mannen-avondje'. aangezien ik een trans-vrouw ben ,heb ik dus ook een deel van mijn leven man lopen spelen en dat heeft me natuurlijk een goede kijk gegeven in het mannen wereldje -en bijhorende etiketten ( zover je daarvan kan spreken overigens, hihi ) en eerlijk gezegd wil ik daar ook helemaal niet zo nodig bij zijn.Opgroeiende in de mannenrol heb ik natuurlijk voornamelijk mannelijke vrienden gemaakt en dingen met m'n vrienden doen,vond ik natuurlijk wel leuk en ik was er eigenlijk toen nog helemaal niet mee bezig of het nu typisch een mannen-clubje was..
Het is me ook al opgevallen dat er een soort van idee bestaat dat een soort algemeen verlangen naar seks er vaak voor zorgt dat mannen vriendschappen aangaan met vrouwen... en dat het dus "raar" is als vrouw alleen met een man af te spreken, puur voor vriendschappelijk contact enzovoorts. Misschien overdrijf ik het een beetje, maar zo heb ik nog wel meer subtiele veranderingen opgemerkt. Met vrouwen had ik al goed contact en dat is nu in principe wel verbeterd, maar met homomannen dan weer minder, ik merk dat ze me nu toch wel anders zien als eerst. Ik hoor er niet meer echt bij zeg maar. Vroeger ook niet echt, maar nu nog minder.
Nou ja ik ga als transvrouw dan maar lekker mijn eigenwijze gang en mocht ik in de problemen komen dan verander ik gewoon ff van gender als het me uitkomt
Ik weet trouwens echt heel weinig af van heteromannen, wat ze denken, willen enzovoorts, hoe dat gaat enzo. Dat heb ik echt nooit meegemaakt.
Misschien dat iemand er iets over wil vertellen... kan ook interessant zijn voor de F2M of misschien kunnen zij er ook wel wat over vertellen...
groetjes
-
anne-nienke
Hoi velouria,
Het is te prijzen dat je je wil aanpassen aan een groep. Waarom zou je bij die typische mannen-avondjes willen zijn?
Wat ik ken van mijn vrienden groep. De mannen hebben het toch voornamelijk over auto's en werk. Daar kon ik altijd wel aardig over mee lullen. Er werd/word altijd voldoende bier ongenomen, en hier en daar een sigaartje. Of dit een doorsnee mannenavond is? Geen idee. Weetje wat die kerels allemaal doen?
Ik weet wel dat veel jongens het erg vervelend vinden als de vriendin/vrouw van een andere weg wil. Dan krijg je van die laatste schiet op biertje discussies. Hij zit lekker pils te drinken met zijn vrienden, en zij zit al een half uur op d'r stoel te draaien.
De vraag aan jou: Wat doen die kerels allemaal?
Het is te prijzen dat je je wil aanpassen aan een groep. Waarom zou je bij die typische mannen-avondjes willen zijn?
Wat ik ken van mijn vrienden groep. De mannen hebben het toch voornamelijk over auto's en werk. Daar kon ik altijd wel aardig over mee lullen. Er werd/word altijd voldoende bier ongenomen, en hier en daar een sigaartje. Of dit een doorsnee mannenavond is? Geen idee. Weetje wat die kerels allemaal doen?
Ik weet wel dat veel jongens het erg vervelend vinden als de vriendin/vrouw van een andere weg wil. Dan krijg je van die laatste schiet op biertje discussies. Hij zit lekker pils te drinken met zijn vrienden, en zij zit al een half uur op d'r stoel te draaien.
-
velouria
Ik heb geen idee maar ik neem aan dat er mannen zijn die over leukere en interessantere onderwerpen praten dan bijvoorbeeld auto's en werk. Gelukkig zijn er ook vrouwen die over andere dingen praten dan kinderen en uiterlijk enz.anne-nienke schreef:Hoi velouria,
Waarom ik graag op een mannenavond wil zijn? Nou ik vind mannen nogal leuk en grappig. Vrouwen vind ik ook leuk hoor, maar ik heb zelf niet zoveel zin om over kinderen e.d. te praten. Dat gaat me vrij snel vervelen.
-
FAtham
Ik merk dit ook maar dan de andere kant op, kan spontaan geen vriendinnen hebben want als man zijnde zal je wel meer willen 
Homo's heb ik compleet niks mee, ik vind dat wereldje zo vreselijk bekrompen. De vrienden die ik heb en homo zijn vinden het zelf ook allemaal maar niets. Hun gaan normaal met me om terwijl je in de gay-scene als transman echt als minderwaardig gezien word, een wannabe-man.
Maar goede mannen versus vrouwen-groepen. Er zijn nu idd eenmaal dingen die wij als mannen onder elkaar willen bespreken zonder vrouwen erbij en ik neem aan andersom ook. Toch zijn er wel degelijk uitzonderingen (trans of niet) en in mijn ervaring is het makkelijker om als vrouw tussen een groep mannen te gaan zitten dan andersom.
Doorsnee mannen avond pffttt, sport en auto's? Ik ga met hele vreemde mannen om dan want we hebben het altijd over wetenschap, nieuws, filosofie, kunst en...vrouwen.
Dat laatste is dan wel weer zo standaard.
Homo's heb ik compleet niks mee, ik vind dat wereldje zo vreselijk bekrompen. De vrienden die ik heb en homo zijn vinden het zelf ook allemaal maar niets. Hun gaan normaal met me om terwijl je in de gay-scene als transman echt als minderwaardig gezien word, een wannabe-man.
Maar goede mannen versus vrouwen-groepen. Er zijn nu idd eenmaal dingen die wij als mannen onder elkaar willen bespreken zonder vrouwen erbij en ik neem aan andersom ook. Toch zijn er wel degelijk uitzonderingen (trans of niet) en in mijn ervaring is het makkelijker om als vrouw tussen een groep mannen te gaan zitten dan andersom.
Doorsnee mannen avond pffttt, sport en auto's? Ik ga met hele vreemde mannen om dan want we hebben het altijd over wetenschap, nieuws, filosofie, kunst en...vrouwen.
-
velouria
Aha! Het zit dus niet tussen mijn oren! Ik vond het nogal een vreemde gewaarwording te horen dat mannen meestal alleen vriendinnen willen zijn met vrouwen omdat ze hopen dat er dan seks oid van komt. Toen dacht ik echt even, ja maar; je kunt als vrouw ook een heel goede vriend zijn van een man? En dat kan natuurlijk ook wel, maar het schijnt allemaal ingewikkelder te zijn dan ik dacht. Maar op dat moment herinner ik mezelf er maar even aan dat ik een trans benFAtham schreef:Ik merk dit ook maar dan de andere kant op, kan spontaan geen vriendinnen hebben want als man zijnde zal je wel meer willen
Nou dat zijn inderdaad 4 onderwerpen waar ik ook graag over praat, en muziek er dan nog bijFAtham schreef: Doorsnee mannen avond pffttt, sport en auto's? Ik ga met hele vreemde mannen om dan want we hebben het altijd over wetenschap, nieuws, filosofie, kunst en...vrouwen.Dat laatste is dan wel weer zo standaard.
Natuurlijk zijn niet alle vrouwen zo... maar de vrouwen waar ik momenteel in contact mee ben, die hebben de focus erg op kinderen liggen. dat is natuurlijk heel leuk en mooi, maar kan er niet over meepraten. En mijn interesses liggen daar ook niet. Ook niet in kleding en andere uiterlijke dingen (ik zie dat als een lastige noodzaak). Misschien ben ik toch een man ?
-
KarenTS
Als er in groepjes veel over vrouwen gesproken wordt ,dan zijn het wel vrouwen-groepjes ! Elkaar vergelijken,afkraken,roddelen,enz. Mijn ervaring -jaja, ik heb n hele tijd kunnen spionneren
- bij mannen onderling is dat vrouwen alleen besproken worden als lust object,lekker ding,tieten,enz.
-
Chieftac
1 ding is zeker: Mannen praten meer over zich zelf, en vrouwen praten meer over andere mensen. Maar waarom ze dat doen zullen wij mannen nooit begrijpen. Wat is er zo boeiend aan andere mensen? Wat maakt mij het uit wat iemand anders uitspookt! Als ik zelf maar gelukkig ben! Dat is het grote verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn meer bezorgt om zichzelf, en vrouwen zijn meer bezorgt om andere (en zich daar dan ook mee vergelijken).
"Je mag zijn zoals je bent."