In de media deel zoveel

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

In de media deel zoveel

Bericht door Fay »

Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: In de media deel zoveel

Bericht door Gabriël »

Interessant stukje.
Een cruciale periode waarin de genderdysforie toe- of afneemt, ligt tussen het 10e en 13e levensjaar, stelt Steensma. Belangrijke factoren in deze periode zijn de puberteit met de bijbehorende lichamelijke veranderingen, maar ook veranderingen op sociaal gebied en de beleving van verliefdheid en seksualiteit.
Ik ben blij dit te lezen. Bij mij kwam mijn genderdysforie opzetten toen ik inderdaad in de pubertijd (en middelbare school) kwam, waar mijn lichaam ineens veranderde in iets wat ik niks vond, en waar op sociaal gebied het ook ineens veranderde: het was o.a. voor meisjes ineens not-done om met jongens om te gaan, tenzij je verliefd was.

En ik heb me toch wel een soort van 'schuldig' gevoeld en niet-trans-genoeg omdat ik pas vanaf die pubertijd genderdysforie kreeg, en niet al vanaf mijn 3e riep dat ik een jongetje wilde zijn zoals je regelmatig in de media tegen komt. En dat was ook een van de redenen waarom mijn ouders mijn genderdysforie niet kunnen accepteren: omdat ik het niet als 3 jarige riep.
Dus vind het nu wel fijn om te lezen dat het wel of niet hebben van genderdysforische gevoelens in de kindertijd dus niet alles zeggend is.

Ben overigens wel benieuwd naar of die groep adolescenten die later in het onderzoek aan gaven geen/minder genderdysforie te hebben en dus geen transitie ondergaan, misschien later (als ze 30, 40, 50, etc) zijn misschien alsnog die genderdysforie terug krijgen en uiteindelijk in transitie gaan.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: In de media deel zoveel

Bericht door Raisa »

-kuch- Tolerantie en acceptatie is zooooo 2012.

Manvrouw woont in houten kijkdoos
Chieftac
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 nov 2012, 00:30
Gender: Man

Re: In de media deel zoveel

Bericht door Chieftac »

Bij mij kwam dat vergelijkende gevoel tussen jongens en meisjes ook pas in mijn puberteit. Toen begon ik dus ook met travestie omdat ik me schaamde voor mijn sullige nerd uiterlijk en ook zo lief en knap wou zijn als de meisjes. Maar ik voelde me van binnen geen meisje en dus vond ik het ook niet nodig om er toen echt veel aandacht aan te besteden. Ondertussen droeg ik dus wel stiekem de lingerie van mijn moeder. Maar sinds ik dus mijn coming-out heb gehad als travestiet is mijn vrouwelijke gevoel wel groter geworden, maar dus helemaal niet zo erg groot om ook echt in transitie te gaan (tenminste nog niet ;)).
"Je mag zijn zoals je bent."
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: In de media deel zoveel

Bericht door LauraB »

Vreemd om te lezen eigenlijk. Net als toen ik in een van de documenten op europeants.org las dat genderdysforie vaak rond het 6de / 7de levensjaar naar voren begint te komen:
Bij kinderen neemt rond een jaar of zes het vergelijk met de leeftijdgenoten van de eigen sekse sterk toe en de tolerantie voor gender-variant gedrag af. Bij sommige kinderen versterkt de druk van de leeftijdsgenoten een al duidelijk gevoeld genderprobleem, en zij kunnen de wens een meisje of jongen te zijn sterk naar voren brengen. De meeste van hen geven hun transseksuele wensen op voor of tijdens het intreden van de puberteit.
Bij mijn psychologe had ik al aangegeven dat ik aan de hand van foto's, mijn gevoel van heel erg anders zijn op zes jarige leeftijd heel erg duidelijk had. Dit document had ik toen helemaal nog niet gelezen. Ook waar ik afgelopen week op mijn blog over schreef was rond deze leeftijd tot ongeveer mijn 10de.

Ook bij de site waar TS naar linkt heb ik zo'n beetje de zeflde herkenning. Rond die leeftijd begon ik mij zo apart te voelen dat ik er echt veel moeite mee begon te krijgen en ook wel zo'n beetje de leeftijd (iets later) dat ik ontdekte, via de media, dat er iets als transseksualiteit bestond.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: In de media deel zoveel

Bericht door Ilse »

Hoi

Ik ben nu zelf een engelse serie aan het bekijken met in de hoofdrol Mia een mtf pre-op.

Hit and Miss
Groetjes,
Ilse
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: In de media deel zoveel

Bericht door Raisa »

Star Trek: fighting racial and gender discrimination since the 60's

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: In de media deel zoveel

Bericht door Arike »

Leuk dat je die scene weer eens bovenhaalt, Raisa!
(is lang geleden dat ik die zag)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: In de media deel zoveel

Bericht door Hexley »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: In de media deel zoveel

Bericht door Barbarella »

Om ronduit triest van te worden Hexley. Ben niet in een bui om boze brieven te schrijven maar dit is wel alle dertien fout.

Levendula
Na mij de zondvloed!